Hoe maak je je bestaand aanbod prikkelvriendelijk?
Kunstencentrum Buda heeft een mooi en gesmaakt filmaanbod voor alle leeftijden. Dat kneden ze nu tot een neuro-inclusief of prikkelvriendelijk geheel. Hoe ze dat aanpakken, lees je hier.
Connecteren met jongeren: zo doet theater arsenaal het
Een jongerenwerking opzetten met als doel een bredere afspiegeling van de Mechelse bevolking in de zaal te krijgen. Daar werkte theater arsenaal de afgelopen jaren naartoe. Wat steek jij op van hun parcours?
Onderwijs als partner in crime: naar een duurzame samenwerking
Door samen te werken met scholen, laat je alle kinderen en jongeren van cultuur proeven. Maar hoe doe je dat, duurzaam samenwerken met scholen? We organiseerden er op 18 november 2024 een event over. Lees hier de voorbeelden en tips die aan bod kwamen.
Cultuureducatie bij OKAN-leerlingen: wat is het succesrecept?
Al 15 jaar creëert hij voorstellingen met OKAN-leerlingen. Met anderstalige nieuwkomers dus. Dat maakt van Pol Coussement, de algemeen coördinator van Passerelle, de ideale man om te polsen naar zijn succesrecept voor deze doelgroep.
Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2024
Ook in 2024 organiseerde publiq de Roadtrip Cultuureducatie. Met drie evenementen verkenden we diverse thema’s binnen het brede begrip cultuureducatie. Blik samen met ons terug op deze editie en ontdek alle verslagen.
Match je werking met het onderwijs
Cultuurorganisaties en scholen werken bijna dagelijks samen. Maar hoe begin je eraan? En hoe kun je je bestaande praktijk verbeteren? Een brochure bundelt de belangrijkste inzichten van cultuureducatoren.
Hoe kan jìj ervoor zorgen dat het van mìj is?
Jongeren zelfstandig laten creëren - hoe doe je dat? Vier richtlijnen om vrij mee om te springen.
Traditie is voortdurend in transitie
Hoe gaat het Amsterdamse Rijksmuseum om met beladen kunstwerken?
"Wat doet die meneer aan dat kruis?"
De Kunstbrug: hoe een superdiverse school Vlaams erfgoed omarmde
Een nieuw UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie, wat betekent dat?
Een nieuw raamwerk voor kunst- en cultuureducatie: dat is de uitkomst van de UNESCO-wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in die tekst? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Toegankelijk? Check!
Hoe toegankelijk is je cultuurorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking? Ervaringsdeskundigen van vzw Pasform komen het graag checken. Hoe dat gaat, lees je hier. Hoe 30CC die check ervaarde ook.
Luisteren en werken op maat
Hoe kunnen we ouderen met migratieachtergrond toeleiden naar vrije tijd? Kamal El Morabit uit Borgerhout verklapt ons zijn geheime recept voor een succesvolle werking rond ouderen en vrijetijdsparticipatie.