Praktijkvoorbeeld

ART for CARE: met een koffer vol kunstwerken naar het ziekenhuis

16 jan. 2023

S.M.A.K. Beweegt laat moeilijk bereikbare publieksgroepen de collectie ontdekken of zelf kunst maken. Daarvoor treedt het Gentse museum voor actuele kunst ook buiten haar muren. Een mooi voorbeeld daarvan is ART for CARE. Onder die noemer trekt een gids met een koffer vol kunstwerken naar ziekenhuizen in het hele land. Met bijzondere contacten en diepgaande gesprekken als resultaat.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Museumspel voor families

14 jan. 2023

In het museumspel De Grote generatiestrijd van Huis van Alijn nemen tieners en (groot)ouders het tegen elkaar op. Samen ontdekken ze welke rituelen en gewoontes we doorgeven van generatie op generatie.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

School des Levens begeleidt jongeren naar de beste versie van zichzelf

Annemie Morbee — 13 jan. 2023

Vanuit passieve cultuurparticipatie over reflectie naar actieve cultuurparticipatie

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Korte theaterpiekjes gedurende de hele zomer: Project V

Annemie Morbee — 13 jan. 2023

Methodiek voor cultuurparticipatie via theater bij kwetsbare kinderen en jongeren

Meer lezen
Verslag kennisevent

Maak het proces belangrijker dan het product

22 dec. 2022

In oktober stopte onze Roadtrip Cultuureducatie in Gent voor een inspirerende ontmoeting met de Nederlandse componist en auteur Merlijn Twaalfhoven. Hij wees er ons opnieuw op dat cultuur nieuwe verhalen kan vertellen - en dat in die verhalen de voedingsbodem schuilt voor een nieuwe wereld. Het werd een hoopvolle middag vol actieve uitwisseling, liefdevol omkaderd door de Gentse zangvereniging Allez, Chantez.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

De meerwaarde van meertaligheid volgens Foyer vzw

22 dec. 2022

Half Italiaans en half Belg? Dat hoort Patrizia Civetta van het Brusselse Foyer vzw niet graag. “Het is niet half half. Zie het als dubbel. Als iets extra’s. Want meertaligheid en interculturaliteit is een immense rijkdom.” Hoe die filosofie doorheen de hele Foyer-werking bruist, stroomt en gutst? Lees vooral verder.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Word erfgoedwijs!

22 dec. 2022

Hoe ga je om met erfgoed- of museumcollecties die raken aan controversiële onderwerpen of sterke emoties oproepen? De Roadtrip Cultuureducatie stopte in september in Brussel om op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) en erfgoedkoepel FARO dieper in dit hot topic te duiken. We kregen een verfrissende introductie in de methodiek van ‘emotienetwerken’ en delen daarover de belangrijkste inzichten.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2022

22 dec. 2022

Blik samen met ons terug op de Roadtrip cultuureducatie 2022 en ontdek alle verslagen.

Naar de verslagpagina
Praktijkvoorbeeld

“Dé oudere bestaat niet”

26 okt. 2022

In september hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Destelheide. We lieten er An-Sofie Smetcoren aan het woord, die in haar onderzoek focust op zorgzame buurten, participatie en inclusie van ouderen in de samenleving. Wat kunnen we van haar leren over de vergrijzing, de stereotiepe beeldvorming over ouderen en de meerwaarde van intergenerationele praktijken?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Reg’Arts Décalés: hoe de musea in Charleroi hun macht durfden delen

23 mei 2022

Inclusie betekent steeds minder ‘kansen geven’, en steeds vaker ‘macht delen’. De projecten van Publiek Aan Zet, gestart door kunsteducatieve organisatie Mooss (in samenwerking met verschillende partners), mikken op participatieve projecten die een stap verder gaan dan ‘deelnemen’, maar écht cocreatief zijn.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

De straat behoort ons (iedereen!) toe

18 mei 2022

Hoe kan je cocreatief werken in de openbare ruimte? Wie is het ‘publiek’ daar? Hoe meet je de impact van wat je aan het doen bent? De roadtrip Cultuureducatie stopte in Brussel, waar we de vragen voorlegden aan Vital Schraenen van MetX en Hamza Medkouri van Samba Résille, culturele motor in Toulouse.

Meer lezen
Kennisdossier

Kunsteducatie in de buitenschoolse kinderopvang

12 mei 2022

Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?

Meer lezen