Interioor: luisteren naar de akoestiek van een ruimte
Kunstorganisatie aifoon laat deelnemers op een open en avontuurlijke manier ontdekken hoe ze luisteren. De toolbox 'Interioor' stimuleert leerlingen en leerkrachten om te luisteren naar de akoestiek van een klaslokaal en deze aan te passen op een persoonlijke manier.
Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie?
Om jongeren te verleiden tot cultuurparticipatie moet je hen ervaringen bieden die hen vooruit helpen in het proces van opgroeien. Dat is, kort gezegd, de boodschap van jeugdsocioloog Maike Kooijmans, die te gast was op het publiqForum van december 2023. Stoppen met aanbodsgericht denken, maar schakelen naar identiteitsgericht denken. Lees hier Kooijmans overtuigende argumenten.
Wat leren cultuureducatoren van herinneringseducatie?
“Als ieder van ons in zijn familiegeschiedenis gaat graven, is de kans reëel dat je op WOI botst. Op de een of andere manier zijn we zo met elkaar verbonden.” Aan het woord is Wouter Sinaeve, verantwoordelijk voor het educatieve luik van het In Flanders Fields Museum. Daar streek de Roadtrip Cultuureducatie 2023 neer met het event ‘Het herdenken her-denken’. Herinneringseducatie stond er centraal. We praten met Wouter na over zijn aanpak en over hoe kunst en co-creatie kunnen helpen bij het omgaan met verlies.
Art for You(th): cultuureducatie voor een moeilijk bereikbare doelgroep
De deelnemers? Niet-begeleide minderjarige asielzoekers. Het speelveld? Brussel. Het doel? Elkaar, de stad en de eigen talenten leren kennen via culturele workshops en events. Hoe Art for You(th) dat alles klaarspeelt? Lees het hier.
Res-sentir/Op de Tast: alle inzichten op een rij
Res-sentir/Op de Tast, dat is een een tweejarig onderzoek- en uitwisselingsproject in nauwe samenwerking met negen kunsteducatieve partners uit Noord-Frankrijk en Vlaanderen. De insteek van Res-sentir/Op de Tast? Kunstbeleving inclusiever maken via zintuiglijke ervaringen. Met een digitale publicatie delen we alle inzichten en bevindingen uit het project.
Hyperdivers en steeds ouder en armer: lessen uit Brussel
Brussel wordt steeds diverser, armer en ouder. Dat brengt een pak maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Hoe speel je daar als cultuureducatieve organisatie op in? Het was dé centrale vraag van het roadtripevent ‘De waarde van cultuureducatie en participatie voor een divers, grootstedelijke ouderengroep' in samenwerking met Destelheide en Brussels Ouderenplatform.
Stevig kader, vloeibare inhoud
In mei hield de Roadtrip Cultuureducatie van publiq halt in Leuven om het te hebben over vrijhavens (voor jongeren) waar veerkracht en verandering de toon zetten. Binnen de gastvrijheid van Stelplaats Leuven keken we samen over de grens naar internationale voorbeelden. Andreea Iager Tako van het Roemeense AMBASADA vertelt hoe zij het in Timisoara deed, en doet.
De man die het volk leert kijken
Zo omschrijft een bezoeker van het KMSKA Bart Van Peer, de blinde host van Radio Bart. Nestel je naast hem in de comfortabele studiostoel en kijk samen naar kunst. Wedden dat je meer zal zien?
Samen Lezen als verbindende methodiek
Ze kwamen, lazen en leerden. Het Netwerk Vitamine C - het kennisnetwerk voor cultuureducatoren van publiq - kwam eind april samen om samen te lezen. De weldadige effecten daarvan delen we graag met jullie.
'Bacongo Limburg', expo en podcasts over (de)kolonisatie:
Inzicht bieden zonder controverse op te wekken
Hoe kunnen bibliotheken aan de slag met BookTok?
Tijdens Dig it Up! op 14 februari konden we niet heen om BookTok - hét fenomeen dat vandaag duizenden jongeren opnieuw aan het lezen zet, en niet alleen van hun Snapchat. Booktokker Doreen Hendrikx kwam de boomers in de zaal wegwijs maken in de regels van het spel. Deniza Miftari van kenniscentrum ARhus vulde aan met interessante tips over het creëren van een jongerenwerking rond de bibliotheek.