Praktijkvoorbeeld

De straat behoort ons (iedereen!) toe

18 mei 2022

Hoe kan je cocreatief werken in de openbare ruimte? Wie is het ‘publiek’ daar? Hoe meet je de impact van wat je aan het doen bent? De roadtrip Cultuureducatie stopte in Brussel, waar we de vragen voorlegden aan Vital Schraenen van MetX en Hamza Medkouri van Samba Résille, culturele motor in Toulouse.

Meer lezen
Kennisdossier

Kunsteducatie in de buitenschoolse kinderopvang

12 mei 2022

Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

ART BASICS for CHILDREN ontwerpt creatieve leeromgevingen via participatieve ontwerpprocessen

03 mei 2022

Hoe maak je je infrastructuur kwaliteitsvol, esthetisch én stimulerend voor de creativiteit van kinderen? Dat onderzoekt ART BASICS for CHILDREN samen met onder meer initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang. Op de Roadtrip Cultuureducatie 2022 schetst Wim De Graeve het verloop van zo’n participatief ontwerptraject.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hop Up, creatief spelen in de buitenschoolse opvang

28 apr. 2022

Van kapsalon tot onderzeeër. Of van onderzoekstafel tot snoezelhoekje. Hop Up kan alles worden wat kinderen (of hun begeleiders) willen. Eva Maréchal van Blenders vzw legt uit hoe je met dit materiaal elke lege ruimte tot creatieve speelplek omtovert.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik

12 apr. 2022

KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

“Ik heb eindelijk nog eens kunnen babbelen met mijn ouders!”

12 apr. 2022

Z33 ontwikkelde een familieparcours voor kinderen én hun ouders

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Een leven lang cultuur in de buurt

02 mrt. 2022

Kunst en cultuur als evident deel van het leven, elke dag opnieuw. The Cultural Spring jaagt deze droom voor alle inwoners van de Engelse regio's Sunderland en South Tyneside na. Samen met die gemeenschappen, die het hart van hun organisatie vormen, proberen ze dat doel te realiseren.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Jongeren bereiken vraagt radicale keuzes

25 jan. 2022

In tegenstelling tot heel wat organisaties slaagt Contact Manchester erin om een jong en divers publiek te bereiken. De baseline van deze middelgrote Britse culturele organisatie luidt dan ook ‘Het theater waar jonge mensen leiden’. Een niet mis te verstaan statement dat om meer uitleg vraagt.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hoe het Kalligraffitikamp vanuit de leefwereld van jongeren vertrekt

10 jan. 2022

Met het ‘Kalligraffitikamp’ geeft Graffiti vzw kinderen en jongeren de kans om te experimenteren met graffiti - in de eigen, vaak Arabische thuistaal. Dit praktijkvoorbeeld kwam tijdens de "Expeditie jong & divers publiek" aan bod als good practice. Lees hier hoe Graffiti vzw van het project een succes maakte.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Tragedie in en door het UZ Gent

05 jan. 2022

Een eeuwenoude Griekse tragedie omvormen tot een hedendaags totaalspektakel. Op locatie. In coronatijden. En met bijna 100 UZ Gent-medewerkers zonder ervaring. Hoe je dat klaarspeelt en welk effect het heeft, vertelt projectleider Filip Standaert in 5 bedrijven.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Antigone in UZ Gent - kunsteducatie als teambuilding

05 jan. 2022

Ontdek in de opname van deze sessie tijdens het publiqForum 2021 een bijzonder theaterproject. Antigone in het UZ Gent is een theater- en muziekvoorstelling met, voor en door meer dan 80 medewerkers gemaakt. In de video kom je te weten hoe de makers en personeelsleden handen in elkaar sloegen, wat er allemaal bij kwam kijken, en wat de bijzondere impact was voor iedereen die betrokken was.

Meer lezen
Onderzoek

Een tweede veldtekening cultuureducatie: een terug- en vooruitblik

16 dec. 2021

In opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Media onderzochten Lode Vermeersch en Nele Havermans (HIVA) in 20-21 de praktijk van gesubsidieerde cultuur- en jeugdorganisaties in het cultuureducatieve veld, hun beleid en visie hierop en het overheidsbeleid rond cultuureducatie.

Meer lezen