Resultaten filteren
Project
Doelgroep
Resultaten filteren
Logo Willemsfonds
Praktijkvoorbeeld

Willemsfonds wordt bovenlokale UiTPASpartner

Helene D’haeseleer & Delfien Delputte — 24 nov. 2020

Vanaf 2021 wordt het Willemsfonds bovenlokale UiTPASpartner. Dit betekent dat het landelijke Willemsfondsaanbod deel wordt van het UiTPASaanbod. Wat zijn de voordelen en hoe pakken ze dit aan?

Meer lezen
Art Thinking
Verslag kennisevent

Art Thinking, dé methode voor out-of-the-box cultuureducatie

23 nov. 2020

Tijdens de Roadtrip cultuureducatie 2020 gaf Maria Acaso (Pedagogias Invisibles) een interactieve workshop over Art Thinking, een cultuureducatieve methode die performing arts en educatie verweeft. Aan de hand van de 4 principes van Art Thinking ontdek je wat de methode inhoudt en tips & tricks om ze zelf - ook online - toe te passen.

Meer lezen
Chris montgomery smg Tvepind4 unsplash
Tips & tricks

Online presenteren: tips & tricks

19 nov. 2020

Je kent het vast: sommige online presentaties die je al volgde, voelen aan als compleet tijdverlies, terwijl andere je bakken inspiratie bezorgd hebben. Waaraan ligt dit, en hoe zorg je er als spreker of begeleider voor dat je publiek met een waardevolle ervaring de sessie verlaat?

Meer lezen
Foto Bataljong
Kennisdossier

Publicatie 'Vrije tijd, ook voor jonge nieuwkomers?'

02 nov. 2020

Bataljong en het Agenschap Integratie en Inburgering ondersteunen lokale besturen om ervoor te zorgen dat ook jonge nieuwkomers in ons land makkelijker kunnen deelnemen aan het vrijetijdsaanbod.

Meer lezen
Ben white EM Zx Dosij J4 unsplash
Verslag kennisevent

Abdelkader Benali: Welke rol kunnen boeken en lezen spelen in onze persoonlijke ontwikkeling?

27 okt. 2020

Ontdek de tips van Abdelkader Benali om kinderen & jongeren met etnisch-culturele diverse achtergrond te bereiken via taal en verhalen.

Meer lezen
Pexels cottonbro 4972978
Verslag kennisevent

Emotienetwerken als methode om immaterieel erfgoed te laten voortbestaan

26 okt. 2020

Hoe voer je gesprekken over erfgoed in de hedendaagse samenleving waarin steeds meer mensen samen leven die elkaar steeds minder kennen? Danielle Kuijten (Imagine IC) legde tijdens de roadtrip cultuureducatie de methode ‘emotienetwerken’ uit.

Meer lezen
Diep in het bos
Praktijkvoorbeeld

Villa Verbeelding, vol van woord en beeld

16 okt. 2020

Ontdek dit bijzonder museum in Hasselt en hoe zij vorm geven aan cultuureducatie in dit praktijkvoorbeeld.

Bekijk het filmpje
Boeken voor Kompagnon vzw
Praktijkvoorbeeld

UiTPASpunten voor het goede doel

13 okt. 2020

De eindejaarsperiode is traditioneel het moment waarop mensen zich vrijgevig en empatisch opstellen, én ook graag hun UiTPASportefeuille opentrekken. Laat je inspireren door de enkele UiTPASacties voor het goede doel.

Meer lezen
770be1d5 3b01 4ccc bfed 1ec060b23112
Verslag kennisevent

Participatieve kunstpraktijken: hoe kan je er vorm aan geven?

09 okt. 2020

Maar waar zijn artiesten mee bezig waar iedereen zich mee kan verbinden? We gingen samen met De Veerman op ontdekkingsreis tijdens een live roadtripevenement. Aan den lijve leerden we wat participatieve kunstpraktijken kunnen zijn, d.m.v. workshops met Katrien Oosterlinck, Kristof Van Gestel en Hans Bossman.

Meer lezen
© Wilde Raven
Verslag kennisevent

11 tips voor cultuureducatie bij een kwetsbaar publiek in tijden van social distancing

01 okt. 2020

Hoe bereik je een kwetsbaar publiek met cultuureducatieve activiteiten tijdens de coronacrisis? Over dit topic organiseerde Publiq in september een online rondetafel. De bevindingen die voortkwamen uit deze boeiende uitwisseling met deelnemers uit uiteenlopende hoeken van het cultuureducatieve veld lees je hier.

Meer lezen
Afbeelding Middenhut
Praktijkvoorbeeld

Een overzichtelijke agenda voor liefhebbers van het bos

01 okt. 2020

Enthousiaste partners vullen de agenda met een resem activiteiten voor de Dag van het Zoniënwoud.

Meer lezen
Pexels lukas 590041
Verslag kennisevent

5 tips voor meer rendement uit je e-mailcampagnes

29 sep. 2020

Hoe zorg je ervoor dat meer mensen je e-mail zien in hun mailbox, je e-mail open doen, zin hebben in je voorstel, en er effectief op ingaan? En dat jij dus meer rendement haalt uit je e-mail?

Meer lezen