De Publieksvinder: meer inzicht in je publiek door delen van data
Cultuurhuizen weten veel over hun ticketkopers, maar veel minder over hun volledige potentieel aan publiek. Wie bereik je eigenlijk, en wie niet? En hoe weet je of je écht impact maakt? Zonder een goed zicht hierop wordt programmeren, communiceren en groeien al snel een gok. De Publieksvinder wil daar verandering in brengen.
Van meten naar waarderen
Hoe rechtvaardig je publieke financiering voor cultuur? Door te meten wat het oplevert? Of door te waarderen wat het betekent? De Britse onderzoeker Eleonora Belfiore houdt een krachtig pleidooi over de waarde van cultuur.
UiTPAS: Promotie en toeleiding via scholen
De school is de ideale plek om ouders en kinderen toe te leiden naar UiTPAS. De start van het nieuwe schooljaar is hét moment om UiTPAS zichtbaar te maken bij een diverse schoolbevolking.
Quindo maakt verhalen zichtbaar, jongeren hoorbaar
Bij Quindo in Kortrijk krijgen en bouwen jongeren, ongeacht hun achtergrond of situatie, een podium. Met verrassende podcasts, pakkende video's en persoonlijke reportages.
Bruggen bouwen tussen cultuur en welzijn
Hoe kan cultuur bijdragen aan welzijn? Ontdek inzichten uit onderzoek en ga aan de slag met welzijnsgerichte methodieken.
“Alles begint met een gedeeld bewustzijn”
Wat hebben mensen nodig om naar een festival te komen? En hoe kunnen organisaties hun drempels wegnemen? Het is een uitdaging die niet enkel bij de publiekswerker of de communicatiemedewerker ligt, maar bij het samenspel tussen het hele team. VIERNULVIER vertelt.
Inclusief programmeren? Yes, we can!
Wat hebben mensen nodig om naar een festival te komen? Of sterker nog: kunnen publieken ook een actieve rol gaan spelen in de programmatie van een festival? Lisa Pleysier geeft een inkijk in het Brusselse zomerfestival Park Poétik.
Ruimte scheppen om zelf te denken
In juni stopte de Roadtrip Cultuureducatie van publiq in Kortrijk, waar hogeschool Vives haar onderzoek toelichtte rond burgerschapseducatie bij jongeren. Welke creatieve werkvormen zijn geschikt om jongeren bewust te maken rond hun rol en verantwoordelijkheid in een democratische samenleving?
Maak kennis met… Renate
Al tien jaar is Renate Neven partnermedewerker bij publiq voor UiT en UiTPAS – wekelijks doorkruist ze daarvoor de provincies Limburg en Vlaams-Brabant.
Samen leren is dubbel leren
Hoe kan cultuureducatie families samenbrengen? Vaak staan ouders of begeleiders werkloos toe te kijken, terwijl hun kinderen aan de slag gaan met doe-boekjes of activiteiten. Drie praktijkvoorbeelden tonen hoe je aanbod ontwikkelt waarbij iedereen iets kan leren.
Het Vertellement, verhalen die verbinden
In Gent klinken meer dan 150 talen. Met Het Vertellement komen verhalen in heel wat van die talen tot leven in de klas. Met meer dan 70 digitale voorleesfilmpjes in thuistalen zet dit project meertaligheid in de kijker.
Hoe het Meetjeslandse UiTnetwerk een regionaal UiTmagazine maakt
Een initiatief volledig van onderuit opgebouwd en gedragen door organisatoren die lid zijn van het regionale UiTnetwerk van COMEET.