"Wat doet die meneer aan dat kruis?"
Met het project ‘De Kunstbrug’ liepen het Leuvense Museum M en basisschool Mater Dei een bijzonder parcours: zes jaar lang werd het museum een gedeelde leerplek voor leerlingen, leerkrachten en museummedewerkers.
Een nieuw UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie, wat betekent dat?
Het UNESCO Framework for Culture and Arts Education (2024) is een gloednieuw kader dat het belang van kunst- en cultuureducatie benadrukt, en dat op wereldniveau. Maar wat staat er in die tekst? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Toegankelijk? Check!
Hoe toegankelijk is je cultuurorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking? Ervaringsdeskundigen van vzw Pasform komen het graag checken. Hoe dat gaat, lees je hier. Hoe 30CC die check ervaarde ook.
Luisteren en werken op maat
Hoe kunnen we ouderen met migratieachtergrond toeleiden naar vrije tijd? Kamal El Morabit uit Borgerhout verklapt ons zijn geheime recept voor een succesvolle werking rond ouderen en vrijetijdsparticipatie.
La Petite École: artistieke rituelen als houvast
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? We laten Marie Pierrard aan het woord over het educatief project La Petite Ecole.
De kracht van spel en body work voor kinderen
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? Joke Laureyns van dansgezelschap kabinet K reflecteert.
Child body in conflict
Kan kunst een rol spelen in het leven van kinderen die opgroeien in conflictsituaties? We halen inspiratie bij Emile Saba van het Ashtar Theatre.
‘PUBLIEK(en) MAKEN’, een handige tool voor publieksbemiddeling
De reflectietool wil cultuurorganisaties handvatten bieden bij het analyseren en concretiseren van hun publiekswerking.
Zorg voor erfgoed & zorg voor mensen
Het project ErfGoedVoelen zet cultureel erfgoed in om het welzijn van verschillende doelgroepen te verhogen. De praktijkvideo brengt twee laagdrempelige methodieken in beeld: object handling & object storytelling.
Drie manieren om met kinderen in dialoog te gaan
Hoe laat je kinderen nadenken over wonen, architectuur, een thuis? Drie cultuureducatieve praktijken tonen hun aanpak. Elk met een andere insteek, maar steeds ver weg van betutteling.
Concertgebouw Brugge deelt zijn tips & tricks voor outreachend werken
Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling, maar pas sinds 2023 staat outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. Maar wat betekent dat ‘uitreiken’ precies en waarom zou je er als kunst- of cultuurhuis op inzetten?
Interioor: luisteren naar de akoestiek van een ruimte
Kunstorganisatie aifoon laat deelnemers op een open en avontuurlijke manier ontdekken hoe ze luisteren. De toolbox 'Interioor' stimuleert leerlingen en leerkrachten om te luisteren naar de akoestiek van een klaslokaal en deze aan te passen op een persoonlijke manier.