In 2020 liet het Departement Cultuur, Jeugd en Media onderzoeken hoe cultuurorganisaties kunnen samenwerken met scholen.

Waarom is dit belangrijk? Zo’n samenwerking biedt een duidelijke meerwaarde voor leerlingen én cultuurorganisaties. Leerlingen krijgen niet alleen les over cultuur, maar komen er ook direct mee in contact. Voor cultuurorganisaties is het een kans om veel kinderen en jongeren uit alle lagen van de bevolking te bereiken.

De belangrijkste inzichten over hoe je zo’n samenwerking opzet, heeft het DCJM gebundeld in een publicatie.

De belangrijkste inzichten samengevat:

Wat zijn de 7 obstakels voor leerkrachten?

  • Leraren vinden het aanbod niet

  • Leraren ervaren ook veel keuzestress

  • Er zit nog rek op de kennis van leraren over cultuureducatie

  • De prijs is struikelblok nummer 1

  • De poespas is er te veel aan

  • Soms zijn leraren bang van een onbekende omgeving

  • Leraren hebben heel veel andere dingen aan hun hoofd

(c) CANON Cultuurcel

En hoe kan je daar als cultuurorganisatie mee omgaan?

Lees meer over alle tips van cultuureducatoren in de publicatie.

  • Over de professionalisering van de leraar - zet het in de verf in je communicatie
  • Over een goede voorbereiding - tast de vragen en de doelen van de school goed af
  • Over zelf actief mee doen - bespreek de actieve rol van de leraar
  • Over durven loslaten - leg het doel vast, maar niet de weg ernaartoe
  • Over de tandem leraar-kunstenaar - bespreek hoe je elkaar kan ondersteunen
  • Over de koppeling met leerdoelen - denk mee, maar stip het belang van informeel leren ook aan
  • Over lokaal & duurzaam werken - spreek scholen in je buurt proactief aan met een voorstel
  • Over te strakke lessenroosters - betrek meer dan één vak bij je project
  • Over de impact - bied zuurstof, inspiratie en een andere manier van werken aan
(c) Selma Gurbuz - Z33

Hoe bereid je een samenwerking met een school voor?

Stap 1: Breng je eigen noden en verwachtingen in kaart

  • Waarom wil je samenwerken? Welke doelen heb jij?
  • En welke doelen heeft de leerkracht?

Stap 2: Plan een verkennend gesprek met de leerkracht om noden en verwachtingen door te spreken

Stap 3: Start met de praktische kant. Welke timing? Welke prijs? En welk vervoer?

(c) CANON Cultuurcel

De volledige publicatie lezen?

Nog meer inspiratie?

Verslag kennisevent

Onderwijs als partner in crime: naar een duurzame samenwerking

04 dec. 2024

Door samen te werken met scholen, laat je alle kinderen en jongeren van cultuur proeven. Maar hoe doe je dat, duurzaam samenwerken met scholen? We organiseerden er op 18 november 2024 een event over. Lees hier de voorbeelden en tips die aan bod kwamen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Cultuureducatie bij OKAN-leerlingen: wat is het succesrecept?

26 nov. 2024

Al 15 jaar creëert hij voorstellingen met OKAN-leerlingen. Met anderstalige nieuwkomers dus. Dat maakt van Pol Coussement, de algemeen coördinator van Passerelle, de ideale man om te polsen naar zijn succesrecept voor deze doelgroep.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

"Wat doet die meneer aan dat kruis?"

30 aug. 2024

Met het project ‘De Kunstbrug’ liepen het Leuvense Museum M en basisschool Mater Dei een bijzonder parcours: zes jaar lang werd het museum een gedeelde leerplek voor leerlingen, leerkrachten en museummedewerkers.

Meer lezen