‘PUBLIEK(en) MAKEN’, een handige tool voor publieksbemiddeling
De reflectietool wil cultuurorganisaties handvatten bieden bij het analyseren en concretiseren van hun publiekswerking.
De impact van AI op cultuurparticipatie
Een blik op publiq's visie en aanpak omtrent AI en plannen achter de schermen: gepersonaliseerde aanbevelingen, ondersteund door geavanceerde technologieën zoals een ‘serendipity engine'.
Het publiek na corona: een internationaal perspectief
Keert het cultuurpubliek terug na corona? En waarom of waarom niet? Niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk stellen cultuurhuizen zich die vraag.
Hoe gaat het met de vrijetijdsparticipatie in Vlaanderen?
Op 8 november werden de eerste resultaten bekend gemaakt van de vierde participatiesurvey: een langlopend onderzoek dat sinds 2004 in kaart brengt of en hoe vaak de Vlaming deelneemt aan sociale, sportieve en culturele activiteiten. Wat blijkt? Globaal gezien vertonen de cijfers een positieve trend - al zijn er ook redenen tot bezorgdheid.
Gateway cultuur voor jongeren
UiTX wil 16- tot 26-jarigen inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. Maar welke activiteiten zijn laagdrempelig genoeg om jongeren enthousiast te maken voor hun eerste hapje cultuur?
Een tweede veldtekening cultuureducatie: een terug- en vooruitblik
In opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Media onderzochten Lode Vermeersch en Nele Havermans (HIVA) in 20-21 de praktijk van gesubsidieerde cultuur- en jeugdorganisaties in het cultuureducatieve veld, hun beleid en visie hierop en het overheidsbeleid rond cultuureducatie.
Wanted: de jeugd van tegenwoordig
Wie zijn de jongeren eigenlijk en wat doen ze zoal in hun vrije tijd? Op basis van verschillende onderzoeken deden we een poging om tot een profiel te komen. Met alvast deze disclaimer: dé jeugd van tegenwoordig bestaat niet.
Podium 19: Zes inzichten over digitaal cultuuraanbod op een gedeeld platform
Via de tijdelijke cultuurzender Podium 19 werden tussen eind januari en eind april 2021 maar liefst 224 voorstellingen van 100 verschillende zalen en gezelschappen tot in de huiskamer gebracht. Wat vond het publiek ervan?
Publieksparticipatie & corona
Cultuur- en vrijetijdsparticipatie in en na coronatijden: hoe ziet het publiek dit? Een overzicht van de onderzoeksresultaten van mei 2020 en 2021.
Online participatie in de UK
The Audience Agency deed onderzoek naar online participatie in de UK. Wat zijn hun conclusies, en zien we bij ons gelijkaardige tendensen?
Hoe ziet zo een coronajaar eruit in de UiTdatabank?
Zelfs tijdens een bewogen jaar als 2020 heeft de cultuur- en vrijetijdssector niet stilgezeten. Ondanks alle uitdagingen bleven activiteiten binnenstromen in de UiTdatabank. Benieuwd naar de impact van corona op de ingevoerde events in UiTdatabank?
Zo gebruiken jongeren hun UiTPAS
Waar en waarvoor sparen en ruilen jongeren UiTPAS-punten en wat zijn hun favoriete communicatiemiddelen?