Onderzoek

‘PUBLIEK(en) MAKEN’, een handige tool voor publieksbemiddeling

03 jun. 2024

De reflectietool wil cultuurorganisaties handvatten bieden bij het analyseren en concretiseren van hun publiekswerking.

Meer lezen
Onderzoek

De impact van AI op cultuurparticipatie

11 mrt. 2024

Een blik op publiq's visie en aanpak omtrent AI en plannen achter de schermen: gepersonaliseerde aanbevelingen, ondersteund door geavanceerde technologieën zoals een ‘serendipity engine'.

Meer lezen
Onderzoek

Het publiek na corona: een internationaal perspectief

27 jan. 2023

Keert het cultuurpubliek terug na corona? En waarom of waarom niet? Niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk stellen cultuurhuizen zich die vraag.

Meer lezen
Els Van Bosbeke
Onderzoek

Hoe gaat het met de vrijetijdsparticipatie in Vlaanderen?

09 nov. 2022

Op 8 november werden de eerste resultaten bekend gemaakt van de vierde participatiesurvey: een langlopend onderzoek dat sinds 2004 in kaart brengt of en hoe vaak de Vlaming deelneemt aan sociale, sportieve en culturele activiteiten. Wat blijkt? Globaal gezien vertonen de cijfers een positieve trend - al zijn er ook redenen tot bezorgdheid.

Meer lezen
Onderzoek

Gateway cultuur voor jongeren

10 okt. 2022

UiTX wil 16- tot 26-jarigen inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. Maar welke activiteiten zijn laagdrempelig genoeg om jongeren enthousiast te maken voor hun eerste hapje cultuur?

Meer lezen
Onderzoek

Een tweede veldtekening cultuureducatie: een terug- en vooruitblik

16 dec. 2021

In opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Media onderzochten Lode Vermeersch en Nele Havermans (HIVA) in 20-21 de praktijk van gesubsidieerde cultuur- en jeugdorganisaties in het cultuureducatieve veld, hun beleid en visie hierop en het overheidsbeleid rond cultuureducatie.

Meer lezen
Onderzoek

Wanted: de jeugd van tegenwoordig

06 sep. 2021

Wie zijn de jongeren eigenlijk en wat doen ze zoal in hun vrije tijd? Op basis van verschillende onderzoeken deden we een poging om tot een profiel te komen. Met alvast deze disclaimer: dé jeugd van tegenwoordig bestaat niet.

Meer lezen
Onderzoek

Podium 19: Zes inzichten over digitaal cultuuraanbod op een gedeeld platform

17 jun. 2021

Via de tijdelijke cultuurzender Podium 19 werden tussen eind januari en eind april 2021 maar liefst 224 voorstellingen van 100 verschillende zalen en gezelschappen tot in de huiskamer gebracht. Wat vond het publiek ervan?

Meer lezen
Onderzoek

Publieksparticipatie & corona

31 mei 2021

Cultuur- en vrijetijdsparticipatie in en na coronatijden: hoe ziet het publiek dit? Een overzicht van de onderzoeksresultaten van mei 2020 en 2021.

Meer lezen
Onderzoek

Online participatie in de UK

23 feb. 2021

The Audience Agency deed onderzoek naar online participatie in de UK. Wat zijn hun conclusies, en zien we bij ons gelijkaardige tendensen?

Meer lezen
Onderzoek

Hoe ziet zo een coronajaar eruit in de UiTdatabank?

11 jan. 2021

Zelfs tijdens een bewogen jaar als 2020 heeft de cultuur- en vrijetijdssector niet stilgezeten. Ondanks alle uitdagingen bleven activiteiten binnenstromen in de UiTdatabank. Benieuwd naar de impact van corona op de ingevoerde events in UiTdatabank?

Meer lezen
Onderzoek

Zo gebruiken jongeren hun UiTPAS

04 aug. 2020

Waar en waarvoor sparen en ruilen jongeren UiTPAS-punten en wat zijn hun favoriete communicatiemiddelen?

Meer lezen