Heel wat cultuurhuizen en organisatoren vinden het moeilijk om jongeren te bereiken. UiTX deed een onderzoek bij een vierhonderdtal jongeren via de Waddist-app en ging op zoek naar de 'gateway cultuur' voor jongeren. Wat maakt evenementen laagdrempelig en welke activiteiten vormen hierdoor een toegangspoort tot culturele vrijetijdsbeleving voor jongeren? Deze resultaten delen we graag met jullie.

Wat is Waddist?

Begin 2021 lanceerden De Ambrassade en Arteveldehogeschool Waddist om meer mét jongeren te praten, in plaats van óver hen. De Waddist-app is een app voor en met alle jongeren. Via de app kunnen jongeren van 12 tot en met 30 jaar elke dag delen wat ze denken, voelen en meemaken. Dat maakt Waddist de tool om hun stem te horen in de kwesties over hun leefwereld.

Bevindingen?

UiTX legde jongeren vier vragen voor via de Waddist-app. De vragen polsten naar argumenten die jongeren overtuigen om mee te gaan met een vriend/vriendin naar een museum, theater, concert of festival.

Onderstaande argumenten trekken de respondenten het makkelijkst over de streep om naar cultuuractiviteiten te gaan:

  • Interesse in het onderwerp

  • De locatie is dichtbij of gemakkelijk bereikbaar

  • Het evenement is betaalbaar

  • De locatie ligt in een leuke omgeving om voor- of achteraf nog iets te doen

De bevraagde jongeren hechten minder belang aan volgende motivaties in hun keuze:

  • De zaal of locatie is gekend

  • De duur van het evenement

  • Er zijn nog mensen zoals ik aanwezig

  • Vrijheid om te gaan en staan waar ik wil

Amper 7% van de respondenten gaf aan dat ze helemaal niet te overtuigen zijn om naar een museum, theater, concert of festival te gaan. Dit toont dat slechts een klein percentage van de jongeren cultuuractiviteiten bewust mijdt. Over de verschillende soorten cultuuractiviteiten heen, bleef dit percentage zo goed als stabiel.

Verder gaf de helft van de bevraagde jongeren aan dat ze de prijs een belangrijke factor vinden. Toch betalen jongeren liever meer voor iets waarvan ze weten dat ze zeker iets goed gaan vinden, dan weinig voor iets dat ze niet kennen. Meer specifiek betaalden jongeren liever €85 voor een festival met namen die ze kennen, dan €10 voor een concert van een onbekende artiest.

Tot slot hechten de respondenten belang aan de locatie. De bekendheid bleek niet zo zeer van belang, maar de bereikbaarheid kwam wel als belangrijke factor naar voren. Ook moet de locatie de verplaatsing waard zijn, dus het is een pluspunt als er andere leuke activiteiten in de buurt te doen zijn voor- of achteraf.

Gateway cultuur?

Deze bevindingen leren ons wat een cultuuractiviteit laagdrempelig maakt en welke evenementen hierdoor een toegangspoort kunnen vormen tot culturele vrijetijdsbeleving voor jongeren. Zo leiden we onderstaande definitie voor jongeren instapcultuur af uit de resultaten:

Gateway cultuur = Culturele activiteiten die in de eerste plaats

  • aansluiten bij de eigen interesses en de interesses van de persoon die ik meevraag
  • niet te duur zijn (tenzij het gaat om een bekende artiest, band,...)

  • op een locatie plaatsvinden die gemakkelijk te bereiken is en/of in een leuke omgeving gelegen is (sociale randactiviteiten voor- of achteraf)

EN in de tweede plaats

  • voldoende vrijheid geven om het event zelf in te vullen

  • een gemengd publiek aantrekken

In de praktijk

Ga aan de slag met deze bevindingen en maak jongeren enthousiast voor jouw aanbod:

Werk aan een sterke programmatie …

  • De grote meerderheid van de bevraagde jongeren is te overtuigen om naar cultuuractiviteiten te gaan

  • Veel jongeren staan open om iets nieuws te proberen

… en zet in op je communicatie!

  • Zet onderwerpen die aanspreken bij jongeren in de kijker

  • Verduidelijk waarom het onderwerp/thema interessant is voor jongeren

  • Zorg dat jongeren weten wat ze kunnen verwachten van de cultuuractiviteit

  • Speel in op de bereikbaarheid van activiteiten

  • Speel in op sociale randactiviteiten in de omgeving

  • Communiceer over je jongerenkortingen

Tips & tricks

Zo vinden nieuwe, jonge bezoekers hun weg naar jouw activiteit

17 jan. 2020

De gecureerde UiTX-agenda is dé plek om een nieuw, jong publiek aan te spreken.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Generatie Z: inzicht in de jongere van nu

11 mei 2020

Wat betekent het om jong te zijn in 2020? En wat maakt de huidige generatie jongeren anders dan de voorgaande generaties? publiq en WAT WAT sloegen de handen in elkaar en nodigden YoungWorks (NL) uit voor een webinar over de wereld waarin Generatie Z opgroeit.

Meer lezen