
Succesvol communiceren met jongeren - tips en bedenkingen van het UiTnetwerk
Jongeren bereiken en betrekken bij culturele activiteiten en vrijetijdsbesteding kan een uitdaging zijn, maar het is essentieel om je publiek van de toekomst te verzekeren. De deelnemers van de uitwisseling rond jongerencommunicatie deelden enkele waardevolle inzichten en tips voor het betrekken en bereiken van het jonge publiek.

UiTselectors trekken op cultuuravontuur
UiTselectors gaan voor UiTX naar de beste concerten, expo’s, feestjes en voorstellingen, en delen hun ervaringen. Vijf tips voor een succesvolle samenwerking met influencers.

Jongeren warm maken voor Erfgoed
Voor Faro werkte publiq een contentcampagne uit ter promotie van Erfgoeddag op UiTinVlaanderen en specifiek bij jongeren via de nieuwsbrief en de sociale media van UiTX.

Stevig kader, vloeibare inhoud
In mei hield de Roadtrip Cultuureducatie van publiq halt in Leuven om het te hebben over vrijhavens (voor jongeren) waar veerkracht en verandering de toon zetten. Binnen de gastvrijheid van Stelplaats Leuven keken we samen over de grens naar internationale voorbeelden. Andreea Iager Tako van het Roemeense AMBASADA vertelt hoe zij het in Timisoara deed, en doet.

Hoe kunnen bibliotheken aan de slag met BookTok?
Tijdens Dig it Up! op 14 februari konden we niet heen om BookTok - hét fenomeen dat vandaag duizenden jongeren opnieuw aan het lezen zet, en niet alleen van hun Snapchat. Booktokker Doreen Hendrikx kwam de boomers in de zaal wegwijs maken in de regels van het spel. Deniza Miftari van kenniscentrum ARhus vulde aan met interessante tips over het creëren van een jongerenwerking rond de bibliotheek.

No Limits! Versterk de veerkracht voor jongeren met cultuur
Verslag van de studiedag Actieve cultuurparticipatie voor jongeren in kwetsbare situaties
School des Levens begeleidt jongeren naar de beste versie van zichzelf
Vanuit passieve cultuurparticipatie over reflectie naar actieve cultuurparticipatie

Korte theaterpiekjes gedurende de hele zomer: Project V
Methodiek voor cultuurparticipatie via theater bij kwetsbare kinderen en jongeren.

Gateway cultuur voor jongeren
UiTX wil 16- tot 26-jarigen inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. Maar welke activiteiten zijn laagdrempelig genoeg om jongeren enthousiast te maken voor hun eerste hapje cultuur?

NXTPOP en UiTX gaan hand in hand
In de zomer van 2021 bracht de gemeenschappelijke missie van NXTPOP en UiTX de twee samen. Met een hart voor jongeren én cultuur bouwden ze een geslaagde samenwerking uit. Steven Elias, eindredacteur van NXTPOP, deelt zijn ervaringen over deze geslaagde combinatie.

Jongeren bereiken vraagt radicale keuzes
In tegenstelling tot heel wat organisaties slaagt Contact Manchester erin om een jong en divers publiek te bereiken. De baseline van deze middelgrote Britse culturele organisatie luidt dan ook ‘Het theater waar jonge mensen leiden’. Een niet mis te verstaan statement dat om meer uitleg vraagt.

Hoe het Kalligraffitikamp vanuit de leefwereld van jongeren vertrekt
Met het ‘Kalligraffitikamp’ geeft Graffiti vzw kinderen en jongeren de kans om te experimenteren met graffiti - in de eigen, vaak Arabische thuistaal. Dit praktijkvoorbeeld kwam tijdens de "Expeditie jong & divers publiek" aan bod als good practice. Lees hier hoe Graffiti vzw van het project een succes maakte.