
Van lege ruimte naar socioculturele vrijplaats: het verhaal van Toestand vzw
Toestand vzw geeft een tijdelijke socioculturele invulling aan leegstaande gebouwen en verlaten ruimtes. Coördinator Bie Vancraeynest lichtte op het publiqForum hun innovatieve werking toe.

Jongerenparticipatie centraal bij Het Entrepot
Jongeren de kans geven om stevig binnen of buiten de lijntjes te kleuren en hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun ideeën en plannen? Het is de kern van Het Entrepot. In de werking van het Brugse cultuurhuis staat jongerenparticipatie centraal.

RADAR, ondersteunt creatief talent en cultuurprojecten
RADAR, het nieuwe Mechelse platform dat voortvloeide uit H30 en Talentenfabriek Mechelen, ondersteunt en stimuleert creatief talent in Mechelen om te groeien en te experimenteren en verbindt dat talent met kansen in de stad.
Impact van kunst en leren op het brein van kinderen en jongeren
Op 6 oktober 2020 organiseerden we in samenwerking met Bamm! tijdens de roadtrip cultuureducatie een online sessie met Mark Mieras, wetenschapsjournalist. In een videoverslag van de sessie bundelen voor jou de highlights.

Publicatie 'Vrije tijd, ook voor jonge nieuwkomers?'
Bataljong en het Agenschap Integratie en Inburgering ondersteunen lokale besturen om ervoor te zorgen dat ook jonge nieuwkomers in ons land makkelijker kunnen deelnemen aan het vrijetijdsaanbod.

Oordilemma’s: de nieuwe museumpodcast voor en door jongeren
Het museum Hof van Busleyden creëerde samen met creatieve leerlingen de podcast 'Oordilemma's' voor jongeren. Met de audiotour kijkt, luistert en ervaart de (jonge) bezoeker het museum op een aparte manier en vooral door de ogen van jongeren.

Zo gebruiken jongeren hun UiTPAS
Waar en waarvoor sparen en ruilen jongeren UiTPASpunten en wat zijn hun favoriete communicatiemiddelen?

Jongeren betrekken bij het beleid van je cultuurorganisatie
Participatief werken met jongeren loont voor veel cultuurorganisaties. Hoe kan je een stapje verdergaan en jongeren echt laten meedenken over het beleid van je organisatie?

Hoe JEF omschakelde naar een coronaproof aanbod
JEF is het aanspreekpunt voor iedereen die te maken heeft met film, jeugd en nieuwe media, op school en in de vrije tijd. Net als veel andere organisaties kon JEF door de quarantaine een deel van haar aanbod niet langer laten doorgaan. Hoe maakte JEF de switch naar een coronaproof programma?

Communiceren over UiTPAS: de zomer van Leuven
Wat zijn de principes van UiTPAScommunicatie en hoe ging UiTPAS regio Leuven hiermee aan de slag tijdens en na de coronacrisis?

Communiceren over UiTPAS: Zuidwest focust op kwetsbaar publiek en de jeugd
Wat zijn de principes van UiTPAScommunicatie en hoe ging UiTPAS regio Zuidwest hiermee aan de slag tijdens en na de coronacrisis?

Hoe bereik je jongeren met UiTPAS?
Ook bij jongeren kan UiTPAS leiden tot meer participatie! Ga aan de slag met onze tips en inzichten.