87% van de Belgische jongeren volgt influencers op sociale media. Dat bleek in 2022 uit de SMI-barometer, onderzoek van Arteveldehogeschool en Comeos bij 3.291 Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar en 1.760 +25-jarigen. De impact is niet te onderschatten: een derde van de jongeren die een influencer volgt, deed in de laatste drie maanden een aankoop door invloed van die influencer. 57% zocht al eens een merk of organisatie op doordat een influencer dat had aangeraden.

UiTX zet UiTselectors in om jongeren toe te leiden naar het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. WAT WAT, het referentiepunt voor jongeren met vragen, zet influencers in om jongeren te informeren. Lees hieronder hun tips om een vlekkeloze samenwerking met influencers op te starten.

Wat zijn UiTselectors?

UiTX gidst jongeren van 16 tot 26 jaar door inspirerende selecties van cultuuractiviteiten. Het jongerenlabel speelt via communicatie over jongerenaanbod in op 5 participatiedrempels:

  1. sociale drempel (“Is dat wel iets voor mij? Ga ik daar iemand kennen?”)
  2. geografische drempel (“Ik geraak er niet.”)
  3. financiële drempels (“Ik kan het niet betalen.”)
  4. keuzestress (“Ik wil niet naar het verkeerde evenement gaan.”)
  5. FOMO (“Ik wil het aanbod dat voor mij interessant is niet missen.”)

UiTselectors zijn influencers die zelf cultuuractiviteiten kiezen uit de UiTX-kalender waar ze naartoe willen gaan. Ze maken inspirerende foto- en videocontent over hun ervaringen en delen de content op hun Instagram- en/of TikTok-account. UiTselectors zijn met andere woorden ambassadeurs van UiTX die hun jonge volgers inspireren om eens iets nieuws te proberen in hun vrije tijd.

1. Vind een influencer die bij je past

Hoe begin je de zoektocht?

  • Plaats een open call via een story op je eigen account.

  • Ga zelf op zoek op sociale media: blijf door TikTok en Instagram scrollen. Gebruik hashtags met thema’s om mensen te vinden die bij je boodschap of organisatie passen.

  • Raadpleeg databases zoals Influo en Join om influencers te zoeken.

Welke influencer past bij mij?

Een influencer kan veel volgers hebben, maar past daarom niet altijd bij je organisatie of campagne. UiTselectors hebben allemaal een link met cultuur, omdat de content die ze voor UiTX maken op deze manier het meest authentiek overkomt.

Stel jezelf deze vragen:

  • Komt hun doelgroep overeen met de doelgroep die wij willen bereiken?

  • Komen hun waarden en normen overeen met die van onze organisatie?

  • Maakten ze al content over gelijkaardige onderwerpen?

  • Hebben ze een format waarin onze boodschap zou passen?

2. Houd het eerste contact vrijblijvend en informeel

Hoe leg je contact?

  • Maak van je eerste bericht geen briefing over je campagne of organisatie.

  • Leg eerst vrijblijvend contact. Bijvoorbeeld via een privé bericht op Instagram. Pols naar hun interesse in de samenwerking waar jij aan denkt. Zo betrek je hen op een persoonlijke manier en niet als ‘bereikmachine’.

  • Vraag naar hun bereikstatistieken en vorige samenwerkingen. Zo ben je zeker dat ze wel degelijk de juiste doelgroep bereiken.

  • Heeft de persoon interesse? Bezorg hen dan een duidelijke pitch en briefing van de samenwerking.

7 adviezen om mee te geven in je briefing:

  • Vergeet de totaalbeleving van je dag niet te tonen.

  • Gebruik duidelijke call to actions (CTA) die zeggen waarom het de moeite is om te klikken.

  • Gebruik informatieve copy onder je posts.

  • Maak je opdrachtgever bijdrager van je posts en video’s.

  • Professioneel monteren hoeft niet.

  • Taggen! Taggen! Taggen!

  • Wees jezelf en toon wat jij interessant vindt om te tonen.

3. Combineer heldere afspraken met voldoende vrijheid

Duidelijke verwachtingen

  • Geef concrete instructies over het aantal posts, de formats, de manier van taggen of vermelden, de eventuele CTA of oproep.

  • Let op: het woord ‘story’ is open voor interpretatie. Bedoel je 17 slides of 1?

  • Spreek alles af. Welke statistieken wil je zien en hoe wil je deze ontvangen? Wat zijn de deadlines? Wanneer moet er gepost worden? Is er een huisstijl die moet worden toegepast?

Vrijheid om creatief te zijn

Erken influencers in hun sterkte. Ze zijn populair om een reden: zij weten zelf best wat wel en niet werkt op hun kanaal. Geef influencers echt de vrijheid om creatief te zijn.

Geef zeker geen strak script mee. Authenticiteit is ook belangrijk voor de jongeren die je wil bereiken. Zij voelen meteen aan wanneer een boodschap ‘opgelegd’ is, en haken dan af.

4. Maak budget bespreekbaar

Doorgaans geldt: hoe hoger het aantal volgers, hoe hoger de kostprijs van een samenwerking. Heb je een beperkt budget? Kies dan voor een influencer met een kleiner bereik, maar een grote link met je organisatie. Een influencer met een beperkt bereik kan erg bekend zijn bij jouw specifieke doelgroep en zo een grote invloed uitoefenen.

Wees transparant in je budget en open het gesprek. Influencers die je organisatie genegen zijn, stellen zich vaak flexibeler op bij het bespreken van de vergoeding. Er zijn zelfs UiTselectors die zo hard achter de missie van UiTX staan, dat ze vrijwillig content maken. Daarnaast is het gratis toegangsticket voor het museum of concert dat ze bezoeken een extra motivator om een tegemoetkoming te doen.

5. InfluencerFAQ: waar influencers terechtkunnen voor antwoorden

Influencers die zelf met vragen zitten? Bijvoorbeeld: welke wetten en regels moet ik volgen? Zij vinden antwoorden, advies en tips op de influencerFAQ.

Meer lezen?

WAT WAT maakte een artikel over jongeren informeren via influencers.

Praktijkvoorbeeld

Jongeren warm maken voor Erfgoed

10 jul. 2023

Voor Faro werkte publiq een contentcampagne uit ter promotie van Erfgoeddag op UiTinVlaanderen en specifiek bij jongeren via de nieuwsbrief en de sociale media van UiTX.

Meer lezen
Onderzoek

Gateway cultuur voor jongeren

10 okt. 2022

UiTX wil 16- tot 26-jarigen inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. Maar welke activiteiten zijn laagdrempelig genoeg om jongeren enthousiast te maken voor hun eerste hapje cultuur?

Meer lezen
Tips & tricks

Zo vinden nieuwe, jonge bezoekers hun weg naar jouw activiteit

20 mei 2020

De gecureerde UiTX-agenda is dé plek om een nieuw, jong publiek aan te spreken.

Meer lezen