Het Erfgoeddagthema 'Beestig’ bood dit jaar een gevarieerd programma voor alle leeftijden. In de hoofdrol van deze 22e editie: archieven, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen, heem- en familiekundige kringen, musea en heel wat andere erfgoedorganisaties.

“Bijna 700 erfgoedorganisaties en -locaties verwelkomden samen zo’n 190.000 bezoekers", vertelt Michelle van Meerhaeghe, communicatiemanager van Erfgoeddag bij FARO. We konden een breed publiek bereiken dankzij sterke samenwerkingen.”

"FARO gelooft in het opzetten van samenwerkingen met communicatiepartners die zich mee engageren en die een brede(re) doelgroep bereiken. Zo werken we al een tijd succesvol samen met onder meer VRT één, Gezinsbond, Bluebike en publiq." De samenwerking met publiq kreeg dit jaar een nieuwe invulling.

Zoektocht naar jongeren

FARO klopte aan bij publiq om Erfgoeddag bij een breed publiek bekend te maken, én om specifiek jongeren te inspireren om een activiteit mee te pikken.

Michelle: “De zoektocht naar een jong publiek is niet nieuw in de erfgoedsector. Het is altijd een uitdaging geweest om aan de behoeften en interesses van jongeren te voldoen en hen te bereiken.”

“Erfgoeddag biedt een mooie gelegenheid om hierop in te spelen. Dit jaar was er voldoende aanbod voor het jonge publiek, een heel welkom gevolg dat is gegroeid uit de Erfgoedweek gericht op scholen. Een voorwaarde die uiteraard vervuld moet zijn alvorens je nog maar kan gaan nadenken over het bereiken van jongeren.”

UiTX bereikt een breed jongerenpubliek

Om dit aanbod bekend te maken bij jongeren, koos FARO voor een samenwerking met UiTX.

Michelle: “FARO is vertrouwd met het onderwijsveld, maar over communicatie naar jongeren in het algemeen hebben wij te weinig kennis in huis.”

“Dankzij onderzoek en testcases heeft publiq deze kennis wel. Daarom hebben we gekozen voor een samenwerking met UiTX”, vertelt Michelle.

Bij UiTX vonden we een inhoudelijk match en is er een terugkoppeling van kennis naar de sector.
Michelle Van Meerhaeghe
Communicatiemanager Erfgoeddag bij FARO

Samenwerking is erg belangrijk in dit proces, aangezien de hele sector met dezelfde uitdagingen te maken heeft. Dit verschilt van samenwerken met communicatiebureaus, omdat hier vaak geen terugkoppeling van kennis en resultaat naar de sector is en een inhoudelijke match ontbreekt. Dit vonden we wel terug bij UiTX”

“Voor deze campagne is er veel overleg is geweest met het marketing- en communicatieteam van publiq”, blikt Michelle terug. We hebben samengezeten om de plannen te bespreken en te evalueren en hierbij zijn we steeds vertrokken vanuit het aanbod zelf.”

Michelle blikt tevreden terug op de samenwerking: “Het was recordjaar qua bereik op eigen kanalen, en daar zitten de doorverwijzingen vanop UiTinVlaanderen en UiTX zeker voor iets tussen. We zijn ook erg blij met de inhoudelijke manier van samenwerken. Hier haalt zowel FARO, publiq als de hele sector voordeel uit.”

Ook Yannick Vertommen, contentmarketeer bij UiTX, kijkt enthousiast terug naar de campagne: "Ik vond het een heel aangename en vlotte samenwerking omdat we samen hebben nagedacht over welke evenementen een mooie match hadden met ons publiek. Die opties heb ik voorgelegd aan de contentmakers, die op hun beurt een evenement kozen waar ze het meeste bij voelden en waar ze authentieke content over konden maken. Deze tussenstappen zorgen altijd voor de beste resultaten."

Hoe zag de campagne eruit?

Hoe hebben we Erfgoeddag gepromoot op UiTinVlaanderen?

  • Een dedicated artikel
    > Artikel in de kijker op homepage en op andere pagina's gedurende 1 week
    > Post op Facebook geadverteerd naar brede doelgroep voor extra bereik
    > Opname in UiTinVlaanderen-nieuwsbrief
  • Wedstrijd ter promotie van Erfgoeddag
  • Opname in weekendtips in Metro

Hoe hebben we Erfgoeddag in de kijker gezet op UiTX?

  • Aankondigende post op Instagram
  • Aankondigende video op Instagram en TikTok.
  • Interactieve quiz op Instagram
  • Interview met jonge maker voor Spotlight: nieuwsbrief en Instagrampost
  • Sfeerverslag van influencer ter plaatse op Instagram en TikTok
Erfgoeddag op TikTok UiTX

Om Erfgoeddag te promoten naar een breed publiek voerde FARO een 360° communicatiecampagne.

Ook samenwerken met UiTinVlaanderen of UiTX om jouw activiteit in de kijker te zetten bij een breed publiek? Neem contact op met ons, we vertellen je graag over wat publiq voor jou kan betekenen.

Lene Ector
Neem contact op met
Lene Ector
Teamlead B2C marcom
email hidden; JavaScript is required
Meer lezen
Meer lezen