Van 1 tot 10 oktober wordt Vlaanderen overspoeld met acties die aandacht vragen voor alle aspecten van psychische gezondheid: van je gelukkig voelen en goed in je vel zitten tot (het bespreekbaar maken van) psychische kwetsbaarheid en herstel.

Om al deze activiteiten overzichtelijk en gemakkelijk up-to-date weer te geven op de website, gebruiken ze de kalenderwidget van publiq.

De 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid is de jaarlijkse campagne vanuit een stuurgroep van verschillende partners: Te Gek?!, Vlaams Instituut Gezond Leven vzw en de Vlaamse Logo’s onder de naam ‘Samen Veerkrachtig’.

Dit gezamenlijke initiatief groeit met de jaren en deze keer staan ontmoeting en sociale verbondenheid centraal.

Honderden lokale organisatoren

Tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid vinden meer dan 750 acties plaats in heel Vlaanderen.

Marlien De Coen, stafmedewerker bij Te Gek!?: " Hiervoor rekenen we op honderden partners over heel Vlaanderen. Om lokale organisatoren aan te moedigen ook een activiteit in elkaar te steken, doen we een oproep via lokale besturen, ziekenfondsen, psychiatrische instellingen,... werkelijk iedereen kan een actie organiseren in het kader van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, zolang deze maar verband houdt met het thema."

"Deze activiteiten zijn bijzonder divers. In onze kalender staan lezingen, wandelingen, workshops, voorstellingen, dansinitiaties,... Allemaal activiteiten die inzoomen op veerkracht, ontmoeting en verbinding."

Automatische doorstroom met eigen label

De plaatselijke organisatoren registreren in aanloop naar de campagne zelf hun acties in de kalender van Samen Veerkrachtig, door ze in te voeren in de UiTdatabank.

Marlien: "Dit gaat eigenlijk heel eenvoudig. We gebruiken in de UiTdatabank ons eigen label 'samenveerkrachtig', dat de organisatoren aan hun activiteit moeten hangen. Op die manier stromen alle activiteiten in het kader van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid door naar onze eigen kalender op samenveerkrachtig.be. Deze komt tot stand dankzij de agenda-widget van publiq.

"Voor ons is dit de ideale oplossing. Het is immers onbegonnen werk om alle activiteiten zelf in te voeren. Anderzijds kunnen wij als overkoepelende organisator wel nog steeds achter de schermen aan de activiteiten om foutjes aan te passen, te zoeken op trefwoorden om meer activiteiten te labelen of activiteiten te verwijderen wanneer deze echt niet in onze kalender passen."

"We merken dat de organisatoren elk jaar beter hun weg vinden naar de UiTdatabank en het juiste label. Om hen verder op weg te helpen hebben we hiervoor een handleiding en een fillmpje gemaakt."

Ook een agenda op maat? Jeroen bekijkt graag met jou de beste oplossing voor jouw organisatie.

Jeroen Verraest
Neem contact op met
Jeroen Verraest
Projectmedewerker partnerships
Projectaanvraag logo

UiTkalender op maat

Een UiTdatabank-selectie die past bij jouw publiek.

Zo'n 1000 partners in de cultuur- en vrijetijdssector, Vlaamse overheid en media kiezen al voor een UiTagenda-selectie, passend in hun website.

Meer weten
Schermafbeelding 2021 08 26 om 09 21 38
Praktijkvoorbeeld

Alle Open Monumentendag-activiteiten makkelijk verzameld met UiTdatabank

27 aug. 2021

Voor Open Monumentendag bouwde publiq een handige invoermodule op maat.

Meer lezen
Jongere - andrea piacquadio
Praktijkvoorbeeld

Jongerenagenda op WAT WAT

07 apr. 2021

Om jongeren nog beter te kunnen informeren over het cultuuraanbod, gebruikt het jeugdinformatieplatform WAT WAT de jongerenagenda widget van publiq.

Meer lezen