Na twee (gedeeltelijk) digitale edities was Dag van de Wetenschap in 2022 weer helemaal terug met fysieke activiteiten op meer dan 100 locaties in Vlaanderen! Om ervoor te zorgen dat de organisatoren een zo breed mogelijk publiek konden bereiken, hielp UiTinVlaanderen de activiteiten mee bekend te maken bij families met jonge kinderen.
Meerwaarde in communicatiecampagne
Sanne Bellens, projectmedewerker bij Technopolis blikt tevreden terug op de samenwerking: “De samenwerking met publiq bleek een grote meerwaarde binnen onze communicatiecampagne. De verspreiding via de UiTdatabank was een mooie aanvulling op de andere media die de dag mee bekend maakten. En UiTinVlaanderen zorgde voor een belangrijk extra kanaal in onze communicatiemix.”
UiTinVlaanderen zorgde voor een belangrijk extra kanaal in onze communicatiemix.
Nieuwsbrief naar duizenden families
UiTinVlaanderen zette de campagne ‘Dag van de Wetenschap’ in de kijker aan de hand van een artikel op maat. Dit artikel werd vervolgens getoond op verschillende plaatsen op de website en in de nieuwsbrief naar meer dan 40.000 families.
Selectie in de kijker
Halinka De Visscher, coördinator van Dag van de Wetenschap, vertelt: "Het artikel is erg leuk geworden. De selectie van activiteiten om uit te lichten hebben we volledig overgelaten aan het marcom-team van UiTinVlaanderen. Onze enige vereisten waren een goede mix van grote en kleine activiteiten, en een evenwichtige spreiding qua locaties in heel Vlaanderen ."
“Die selectie kon gemaakt worden nadat al onze organisatoren hun activiteit hadden ingevoerd op onze website. Dankzij de entry API van publiq stroomden die activiteiten door naar de UiTdatabank, en dus ook naar UiTinVlaanderen en honderden andere agenda’s. En dat door slechts één keer in te voeren.”
1 keer invoeren, honderden keer output
De Entry API van publiq is de verbinding die ervoor zorgt dat wanneer organisatoren hun activiteit ingeven op de website van Dag van de Wetenschap, deze doorstroomt naar UiTdatabank en dus ook naar UiTinVlaanderen en honderden andere agenda’s. En dit door slechts 1 keer in te voeren.
Eenvormige bovenlokale communicatie
Sanne: “Omdat we het belangrijk vinden dat de omschrijving van alle activiteiten overeenkomt qua tone of voice met de overkoepelende communicatie van Dag van de Wetenschap, en omdat juistheid en inhoud natuurlijk ook belangrijk is, bewerkte en valideerde onze copywriter eerst alle binnengekomen activiteiten. Indien nodig werd er eerst naar ons teruggekoppeld alvorens de activiteit kon doorstromen naar de UiTdatabank. Voor een aantrekkelijke foto moesten de organisatoren zelf zorgen.”
Van geïnteresseerde lezer tot geboeide deelnemer
Ook Lene Ector, teamlead van het marcom-team bij publiq, kijkt positief terug op de samenwerking met Dag van de Wetenschap: “Een heerlijke campagne om de kijker te zetten met activiteiten als je DNA uit een kiwi halen of pralines door een MRI-scanner sturen. Onze bezoekers bleven langer dan een minuut op de artikelpagina plakken en klikten vervolgens gretig door naar meer info over de uitgelichte activiteiten.”
Jouw campagne ook in de kijker op UiTinVlaanderen? Contacteer ons voor een samenwerking op maat.
Meer visibiliteit met je artikel
Activiteiten geautomatiseerd ophalen in je artikel? Een oplossing voor bloggers die nog méér geeft dan tijdwinst alleen.
Toegankelijke vrijetijdsactiviteiten: informeer je publiek
Inter Vlaanderen geeft tips om evenementen toegankelijk te maken voor iedereen. Ontdek wat jij kan doen, want elke persoon verdient toch de kans om zorgeloos van vrijetijdsactiviteiten te genieten?
Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.