Door je activiteit in te voeren in de UiTdatabank, komt je bericht terecht op UiTinVlaanderen.be/vlieg en in honderden andere agenda’s. En wie weet tipt de UiTinVlaanderen-redactie jouw activiteit wel in een artikel, de nieuwsbrief, op sociale media of in een van de kanalen waar we promo voeren.
Hoe zit een goed bericht in elkaar?
Wat willen families weten en waar hou je best rekening mee als je een bericht aanmaakt? Wij zetten je op weg.
Vervolledig alle UiTdatabank-velden
Hoe vollediger je bericht, hoe beter je het in de kijker kunt zetten bij een breed familiepubliek. Sla dus zeker geen velden over in het invoerformulier. De volledigheidsscore helpt je hierbij.
De score geeft aan hoe volledig je je activiteit hebt ingevoerd. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe hoger je score. Je kan heel wat dingen doen om meer punten te krijgen:
Voeg een aantrekkelijke afbeelding toe.
Zorg voor een goede beschrijving.
Voeg contactgegevens toe.
Voeg leeftijdsinformatie toe.
...
Families zijn graag extra goed op de hoogte
De kinderen zelf zorgen immers al voor genoeg verrassingen! Integreer daarom zeker onderstaande informatie in je bericht op een heldere en overzichtelijke manier. Zo kunnen families zich goed voorbereiden en optimaal genieten van jouw activiteit.
- Zorg voor een prikkelende tekst, maar wees ook concreet over de activiteit(en) en de omkadering.
- Hou het kort of gebruik bullets voor een meer overzichtelijke tekst.
- Wat kunnen families verwachten van de locatie? Is het bijvoorbeeld buiten of binnen te doen?
- Hoe lang duurt de activiteit ongeveer? Vermeld zeker ook het einduur wanneer het niet gaat om een doorlopende activiteit.
Tip: de eerste 200 tekens zijn het belangrijkst om een nieuw publiek aan te spreken. Gebruik deze ruimte dus om je activiteit zo concreet en zo aantrekkelijk mogelijk aan te prijzen. De ruimte na deze 200 tekens gebruik je voor aanvullende info.
Maak het helemaal compleet
Om families helemaal op hun gemak te stellen en hun bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen, kun je ook nog het volgende vermelden:
- Kun je iets eten of drinken op je locatie? Mag je er picknicken?
- Zijn er kortingstarieven? Is het gratis? Schreeuw dat dan uit!
- Is er een andere activiteit of opvang voorzien voor kinderen die ouder of jonger zijn?
- Is je locatie makkelijk te bereiken? Is er een parking of fietsenstalling? Kunnen families de buggy ergens kwijt?
- Is er een speeltuin?
Een treffend beeld
Denk ook na over de afbeelding of foto die je gebruikt. Weet dat mensen het liefst 'klikken op mensen' en dus niet aangetrokken worden door bijvoorbeelden foto's van gebouwen of affichebeelden.
Toon het echte leven en blijf ver weg van de stockfoto’s met het perfecte gezin met fonkelwitte tandpastasmiles. Je kunt desnoods een foto van een vorige activiteit gebruiken. Hou wel rekening met de privacy-wetgeving.
- Denk verder dan het 'klassieke' tweeoudergezin.
- Breng ook eens papa's en grootouders in beeld.
- Gebruik inclusieve beelden: breng ook mensen met een beperking in beeld, mensen van kleur, non-binaire mensen,...
Tip: Weet dat foto's in online UiTagenda's responsief zijn: ze krijgen een ander formaat in het agenda-overzicht, dus tekst op een foto zal bijna altijd afgesneden worden.
In de praktijk
Klik door en laat je inspireren door deze voorbeelden:
- C-mine expeditie informeert families met een mooi gestructureerde tekst.
- Voelgewoel toont een mooi beeld en geeft info over verschoningsruimte, buggyparking en opvang voor andere kinderen.
- Theaterkamp in hetpaleis toont een beeld met een meisje in een rolstoel en geeft duidelijke info over tarieven.
Nu is het aan jou
Hoe maak je van jouw activiteit een publiekstrekker op UiTinVlaanderen?
We geven je enkele tips om je kans te vergroten dat ons marcom-team jouw activiteit opneemt in de tipsartikels en lijstjes op UiTinVlaanderen.
Zet het Vlieg-label bij je kindvriendelijk aanbod
Download het herkenbare Vlieg-label. En check even de afspraken.
Haal nóg meer UiT de UiTdatabank
Je voert je vrijetijdsactiviteiten al in in de UiTdatabank? Perfect! Maar haal je er ook het meeste uit? We geven je een aantal tips zodat jouw activiteiten een zo breed mogelijk publiek bereiken.