Op UiTinVlaanderen staan duizenden evenementen. Wat opvalt, is dat veel bezoekers klikken op evenementen die worden aanbevolen in artikels en tipslijstjes samengesteld door ons marketing- en communicatieteam. Als jouw evenement in een van deze artikels wordt opgenomen, vergroot dit automatisch de populariteit en zichtbaarheid van je activiteit die je hebt ingevoerd in UiTdatabank.
We geven je enkele tips om je kans te vergroten om op de radar van ons marcom-team te komen, dat jouw activiteit kan opnemen in de artikels, nieuwsbrieven en posts op sociale media.
Wees origineel en specifiek
Elk seizoen brengt soortgelijke evenementen mee over heel Vlaanderen. Denk aan bloesemwandelingen, zomerbars, rommelmarkten of kerstmarkten, UiTinVlaanderen staat er vol van. Ongetwijfeld bevat jouw activiteit een element dat je kan onderscheiden van de rest. Zet unieke elementen dus in de kijker in je titel, afbeelding en omschrijving.
BV: Kies dus niet voor ‘Lentewandeling’ maar ‘Lentewandeling met picknick’ of 'Zomerbar met waterspeeltuin’ in de plaats van ‘Zomerbar’. Zeg niet 'aperitiefconcert' maar wel ‘Aperitiefconcert met jazzband en kinderanimatie’
Gebruik aantrekkelijke foto's
Sterke visuele content is essentieel. Zorg voor goede foto's die laten zien wat er te beleven is. Zelfs als je evenement niet bijzonder uniek is, zal onze redactie sneller kiezen om activiteiten met mooie foto’s uit te lichten. Meerdere foto's uploaden in UiTdatabank kan helpen om je evenement nog meer te laten opvallen (zet de beste als eerste in de caroussel). Goede foto’s vergroten bovendien je kans om in de kijker gezet te worden op onze sociale mediakanalen.
Geef alle informatie
Zorg ervoor dat alle benodigde informatie beschikbaar is in het bericht, zodat onze redactie snel alle informatie kan vinden zonder je website te moeten doorzoeken.
Vermeld bijvoorbeeld de line-up, artiesten of kunstenaars van je festival en geef ticketinformatie en andere duidelijke details over de activiteiten. Vermeld ook expliciet als een evenement is uitverkocht en update de status indien nodig, maar verwijder je event zeker niet. Vul in ieder geval alle voorziene velden van UiTdatabank in!
Schrijf met trefwoorden
Bij het opstellen van je evenement in UiTdatabank kan je schrijven met het oog op SEO (Search Engine Optimization). Gebruik relevante trefwoorden en zorg voor voldoende context over je evenement. Beschrijf bijvoorbeeld de sfeer en benoem wat er in de omgeving te ontdekken valt. Speel ook in op het seizoen om de relevantie van je evenement te vergroten.
BV: Is je evenement buiten? Gebruik dan ook het woord ‘openlucht’. Heeft je activiteit voorzieningen voor de jongste bezoekers? Gebruik dan het woord ‘allerkleinsten’. Zet je jonge (lokale) artiesten op het podium? Vermeld dan ‘jong talent’.
Mik op specifieke doelgroepen
Specificeer voor welke doelgroepen je evenement bedoeld is, zoals baby's, peuters, kleuters, jongeren, of volwassenen. Gebruik deze termen in je tekst om te verduidelijken voor wie specifiek de activiteit écht bedoeld is. Een peuterfestival is iets anders dan festivals waar peuters ook welkom zijn. Wees dus streng wanneer je de leeftijd aangeeft in UiTdatabank en wees spaarzaam met de categorie ‘voor alle leeftijden'.
BV: Mikt je ‘familiejogging’ ook écht op baby’s? Vermeld liever de leeftijd vanaf welke jonge sportievelingen ook echt kunnen meelopen in de massa. Is er een onderdeel van je evenement dat specifiek interessant is voor jongeren? Beschrijf dit dan specifiek, of overweeg om hier een apart event voor in te geven.
Subactiviteiten en permanente evenementen
Met deze vorige tip in het achterhoofd kun je ook subactiviteiten als een apart (permanent) evenement toevoegen in UiTdatabank. Denk aan een babyparcours in een museum of een rolstoelvriendelijk alternatief voor je wandelroute.
Wat betreft dit langdurig aanbod, zorg je best voor een permanente locatiepagina. waarop informatie over bijvoorbeeld fietstochten, wandelingen en andere activiteiten regelmatig wordt bijgewerkt. Vermeld hierbij geen einddatum en denk eraan deze pagina's indien nodig regelmatig bij te werken met de meest recente info.
BV: De Wereld van Kina heeft aparte activiteiten en locaties aangemaakt die bedoeld zijn voor het jongste publiek, zoals de 'Tinkeltuin’.
Denk aan nieuw publiek
UiTinVlaanderen is dé plaats om nieuw publiek te bereiken. Daarom is het belangrijk om niet te veel voorkennis te veronderstellen van de lezer en je overkoepelende informatie te herhalen. Niet iedereen is bekend met alles wat je aanbiedt. Zorg dus voor een duidelijke herhaling van de context van je evenement.
BV: Zeg niet "Onze jaarlijkse gekende familiedag gaat weer door met alles erop en eraan!" maar beschrijf de familiedag en som op wat mensen kunnen verwachten. Maak je een apart evenement aan dat een onderdeel is van een groter event? Omschrijf dit dan, misschien zijn potentiële deelnemers ook in de rest van het programma geïnteresseerd. "Deze wandeling kadert in het familiefestival van 10 juli. Pik ook nog een voorstelling mee of geniet van heerlijke pannenkoeken. Bekijk alle info op www.familiefestival.be.”
Laat je inspireren
Neem ten slotte een kijkje bij andere vergelijkbare evenementen op UiTinVlaanderen: hoe kun je jezelf onderscheiden? Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief van UiTinVlaanderen om te zien welke evenementen er worden gepromoot en hoe je jouw activiteit in UiTdatabank gelijkaardig kunt vormgeven.
Kijk ook eens naar onze vaste formats, bijvoorbeeld bij @UiTX op Instagram of op TikTok: kan jouw event passen in de rubriek ‘5 onder 5’ of zet je jong talent in de kijker? Verwerk dit in je beschrijving of stuur ons een DM! Ook op UiTinVlaanderen staan veel seizoensgebonden tipslijstjes. Geef gerust jouw activiteiten hiervoor door.
Wil je een partnership voorstellen, een tip delen voor de redactie, een wedstrijd voor samenwerking voorstellen of een ruilovereenkomst bespreken? Neem contact op met Liena of stuur ons een privébericht via @UiTinVlaanderen op Facebook of via @UiTX of @UiTmetVlieg op Instagram.
Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank
Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.
Haal nóg meer UiT de UiTdatabank
Je voert je vrijetijdsactiviteiten al in in de UiTdatabank? Perfect! Maar haal je er ook het meeste uit? We geven je een aantal tips zodat jouw activiteiten een zo breed mogelijk publiek bereiken.
Meer visibiliteit met je artikel
Activiteiten geautomatiseerd ophalen in je artikel? Een oplossing voor bloggers die nog méér geeft dan tijdwinst alleen.