De samenleving is op eindeloos veel manieren divers. Jong en oud, mensen met verschillende huidskleuren en afkomsten, mensen met en zonder een (fysieke of mentale) beperking, lgbti+-personen, families in allerlei vormen, mensen met verschillende financiële draagkracht … Breng je publiek in kaart en houd de groepen die je graag wil bereiken in je achterhoofd, wanneer je je aanbod invoert in de UiTdatabank. Deze vijf tips kunnen daarbij helpen.

1. Spreek heldere taal

Maak je tekst prikkelend en je publiek enthousiast, maar denk ook aan de mensen die minder vlot lezen.

  • Zorg voor een duidelijke structuur, zet de belangrijkste info vooraan.

  • Hou het kort: schrijf in korte, actieve zinnen.

  • Moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies kan je beter vermijden.

  • Denk na over je woordkeuze: gebruik neutrale woorden waar mogelijk en vermijd stereotiepe formuleringen.

Kan je wat hulp gebruiken? Unia geeft tips voor inclusief woordgebruik en organisaties als Wablieft helpen je schrijven in duidelijke taal.

2. Geef alle nodige informatie

Sommige bezoekers hebben nood aan extra informatie of faciliteiten. Is de locatie bijvoorbeeld toegankelijk voor rolstoelgebruikers, is er een prikkelarme ruimte voorzien, een ververstafel voor baby's of een ringleiding voor wie een hoorapparaat draagt?

  • Wil je je activiteiten verrijken met toegankelijkheidsinformatie? Vraag dan hier heel eenvoudig je toegang aan tot deze module van de UiTdatabank.
    Op die manier verschijnt je activiteit bovendien ook in agenda’s gericht naar mensen met een beperking.

  • Wil je duidelijk maken dat je activiteit geschikt is als taaloefenkans voor volwassenen? Maak dan gebruik van de Taaliconen. Zo verschijnt je activiteit ook in specifieke agenda's gericht naar anderstaligen.

  • Gebruik waar mogelijk de voorziene velden in de UiTdatabank om je activiteit overzichtelijk te houden. Nog extra informatie? Verzamel die in een alinea of lijstje in je tekst, zo vindt iedereen alles makkelijk terug.

© Lies Engelen Photography

3. Kies een goed beeld

Ga op zoek naar een sprekend beeld dat de diversiteit van de maatschappij weerspiegelt. Representatie is belangrijk: kies een foto waarin je (toekomstige) bezoekers zichzelf herkennen. Denk eraan dat beelden die mogelijk kwetsend zijn, zoals foto’s van zwarte piet of stereotiepe man/vrouwafbeeldingen, ertoe kunnen leiden dat een deel van je publiek zich niet welkom voelt.

  • Om extra de aandacht te trekken, gebruik je best een foto van (blije) mensen die je activiteit beleven.

  • Een sfeerbeeld van een vorige editie of gelijkaardige activiteit is ideaal, maar als je die niet hebt kan je ook een stockfoto gebruiken.

  • Maak foto’s tijdens je activiteiten en vraag toestemming aan de geportretteerden om de beelden te gebruiken in je communicatie. Zo heb je altijd leuke en authentieke beelden klaarliggen.

© Lies Engelen Photography

Kunnen bezoekers met hun UiTPAS terecht bij je activiteit? Dan kan je ook een beeld gebruiken uit de UiTPAS-fotodatabank.

4. Vermijd stereotypering

Stereotypes zijn schadelijk: het zijn veralgemeningen en vaak zijn ze verbonden met een (onjuist) waardeoordeel. Maak jezelf bewust van mogelijke vooroordelen en stereotypen en vermijd ze in je communicatie: in je taal, woordkeuze en beelden. Denk daarbij aan feestdagen of activiteiten die vaak verbonden worden met stereotypes, zoals carnaval, Sinterklaas en sommige religieuze feesten.

Organiseer je bijvoorbeeld een sinterklaasfeest? Kies dan voor een neutrale foto, zoals eentje met een roetpiet of eentje waarop blije kinderen worden afgebeeld. Zo voelen alle kinderen zich welkom op jouw feest.

Het Agentschap Integratie & Inburgering helpt je op weg met de Toolbox OpenBlik over genuanceerde beeldvorming, voorbij vooroordelen en stereotypen.

5. Ga in dialoog

Kijk nog eens terug naar de locaties en permanente activiteiten die je eerder invoerde in de UiTdatabank. Kan je een inclusiever beeld toevoegen, ontbreekt er informatie of zou je dingen in de tekst vandaag anders formuleren?

Vraag ook feedback aan andere mensen, met verschillende achtergronden. Misschien heb je wel enkele enthousiaste collega’s of vrijwilligers die eens willen meekijken? Ze hebben ongetwijfeld waardevolle feedback.

In Mechelen proberen we in al onze communicatie een zo breed mogelijk beeld van de bevolking weer te geven, door bijvoorbeeld in de UiTdatabank stereotiepe uitdrukkingen of beelden te vermijden. We stimuleren ook onze externe partners om hetzelfde te doen. De Mechelaar herkent zich daarin - het is ook gewoon de realiteit van vandaag.
Rik Somers
Dienst Marketing en Communicatie Stad Mechelen

ikdoemee.be: zet je activiteiten in de kijker bij nieuwkomers.

16 okt 2023

Zet je aanbod in de kijker via ikdoemee.be: de nieuwe meertalige databank met activiteiten voor het participatietraject.

Meer lezen
Tips & tricks

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank

12 apr. 2021

Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.

Dit willen families weten
Praktijkvoorbeeld

Een rolstoelhelling is niet genoeg

05 jun. 2023

Hoe kunnen onze musea toegankelijker worden voor kinderen met een beperking?

Meer lezen