publiq organiseerde begin oktober 2023 een kennisdelingssessie over UiTcommunicatie en jongeren voor leden van het UiTnetwerk om inspiratie van elkaar op te doen.
De deelnemers deelden hun waardevolle inzichten en ervaringen met het betrekken en bereiken van het jonge publiek.
1. Betrek jongeren bij de programmatie: luister naar wat jongeren willen en betrek hen bij de besluitvorming. Betrek jongeren actief bij je inspanningen. Laat ze hun stem horen en geef ze verantwoordelijkheid binnen je projecten. Ze kunnen waardevolle inzichten bieden en helpen bij het creëren van activiteiten die voor hen relevant zijn.
De sleutel ligt vaak bij jongeren zelf: je aanbod moet van onderuit groeien.
2. Pas je aanbod aan jongeren aan. Denk aan kortingen, gratis drankjes (al dan niet via UiTPAS) of organiseer samenwerkingen met externe partners, zoals skateshops of jeugdverenigingen.
Sociaal contact en groepsbeleving is vaak belangrijker dan het aanbod zelf.
3. Gebruik influencers wijselijk: influencers kunnen effectieve partners zijn om jongeren te bereiken, maar het vereist de juiste persoon en een duidelijke samenwerkingsstrategie. Authenticiteit is cruciaal, en de samenwerking moet goed worden opgevolgd.
Goede ambassadeurs zijn essentieel. We mogen niet te veel denken vanuit onszelf, maar tegelijkertijd blijft het nodig input te bieden en begeleiding te geven aan de jongeren.
4. Maak je communicatie kort en krachtig: jongeren krijgen veel informatie, dus het is belangrijk om je boodschap bondig en duidelijk te houden. Online communicatie en persoonlijke interacties op evenementen kunnen effectieve kanalen zijn.
5. Werk samen met scholen: scholen zijn belangrijke plekken om jongeren te bereiken, maar het kan een uitdaging zijn vanwege informatie-overload die de studenten en hun ouders nu al over hen heen krijgen, in de vorm van flyers, brieven of Smartschool-berichten.
Jaarlijkse infostands op scholen werken heel goed en de rol van brugfiguren om de stad met scholen te verbinden is niet te onderschatten.
6. Focus op diversiteit binnen de doelgroep: erken dat 'dé jongere' niet bestaat. Er zijn verschillende leeftijdscategorieën en interesses binnen de jeugd. Pas je aanbod en communicatiestrategieën daaraan aan.
7. Meet en evalueer: zorg ervoor dat je de impact van je campagnes meet en evalueert. Leer van successen en mislukkingen en pas je benadering aan waar nodig. Zo lanceerde Oostende een uniek voordeel gericht op jongeren, een skateboard, maar het resultaat was dat de grootouders met veel punten dit kwamen inruilen voor hun kleinkinderen. Een oplossing zou kunnen zijn om dit voordeel beschikbaar te stellen in de skateshop zelf, in plaats van aan de UiTbalie, vertelt Sarah Braet (Oostende).
8. Houd rekening met ouders: zij spelen vaak een rol in de besluitvorming van jongeren. Zorg ervoor dat je ook ouders informeert en betrekt bij je initiatieven.
Tijdloze waarden voor constante evolutie
In de wereld van jongerencommunicatie is flexibiliteit en openheid cruciaal. Wat gisteren werkte, kan vandaag veranderd zijn, dus blijf leren en aanpassen. Door te luisteren naar jongeren, hun behoeften te begrijpen en hen te betrekken bij je inspanningen, kun je succesvolle en inclusieve culturele en vrijetijdservaringen creëren.
Laat je ook inspireren door onze andere artikels rond jongerencommunicatie en -participatie:
Op het publiqForum 2023 gaan we in maar liefst drie sessies dieper in op jongerencommunicatie en -participatie: