Hoe kan jìj ervoor zorgen dat het van mìj is?
Jongeren zelfstandig laten creëren - hoe doe je dat? Vier richtlijnen om vrij mee om te springen.
Een nieuw UNESCO-kader voor kunst- en cultuureducatie, wat betekent dat?
Een nieuw raamwerk voor kunst- en cultuureducatie: dat is de uitkomst van de UNESCO-wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in die tekst? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Inclusieve UiTPAS-communicatie
Sana dook in de bestaande UiTPAS-communicatie en overlaadde ons met boeiende inzichten en handige tips.
Zorg voor erfgoed & zorg voor mensen
Het project ErfGoedVoelen zet cultureel erfgoed in om het welzijn van verschillende doelgroepen te verhogen. De praktijkvideo brengt twee laagdrempelige methodieken in beeld: object handling & object storytelling.
Drie manieren om met kinderen in dialoog te gaan
Hoe laat je kinderen nadenken over wonen, architectuur, een thuis? Het was dé vraag tijdens de eerste halte van de Roadtrip Cultuureducatie 2024. Drie cultuureducatieve praktijken tonen hun aanpak. Elk met een andere insteek, maar steeds ver weg van betutteling.
Sociaal-sportieve initiatieven bieden kansen voor iedereen
Tijdens het publiqForum vertelden Gijs Justaert van Demos vzw en Lien de Bruycker van G-sport over sociaal sportieve initiatieven.
Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie?
Om jongeren te verleiden tot cultuurparticipatie moet je hen ervaringen bieden die hen vooruit helpen in het proces van opgroeien. Dat is, kort gezegd, de boodschap van jeugdsocioloog Maike Kooijmans, die te gast was op het publiqForum van december 2023.
Hoe bereik je een nieuw publiek, samen met UiTinVlaanderen?
UiTinVlaanderen speelt een essentiële rol bij het verbinden van organisatoren met hun doelgroep. Lene Ector van het marketing-team bij publiq, geeft waardevolle tips over hoe je kunt meesurfen op deze uitgebreide exposure.
Naar een slagkrachtige cultuursector in digitale tijden
In 2022 formuleerde het Departement Cultuur, Jeugd en Media een visietekst met betrekking tot de digitale toekomst van de cultuursector. Deze tekst werd toegelicht op het publiqForum.
De kracht van helder communiceren
In een wereld vol informatie benadrukt Zuidpoort, de Gentse vereniging voor armen, het belang van heldere communicatie om problemen veroorzaakt door complexe informatie te verminderen.
Evenementen waar iedereen zich welkom voelt
7 cruciale aspecten die vrouwen in het algemeen en vrouwen met een migratieachtergrond in het bijzonder belangrijk vinden wanneer ze deelnemen aan een evenement.
Sana Sellami: Hoe maak je jouw communicatie echt inclusief?
Sana Sellami, socioloog en communicatiestrateeg, deelde opmerkelijke inzichten over inclusieve communicatie tijdens het publiqForum.