Waar zijn ouders naar op zoek en hoe zet je Vlieg in bij je eigen communicatie?

Wat zoeken ouders?

Met een gebruikersonderzoek peilden we naar de behoeften van ouders op zoek naar vrijetijdsactiviteiten voor hun familie. Daaruit leerden we twee dingen:

1. Ouders zoeken dingen om samen te doen. Dus niet alleen activiteiten specifiek voor kinderen, maar ook voor de hele familie.

2. Er moet iets expliciet voor kinderen zijn. Een boswandeling kan ook leuk zijn voor kinderen, maar dat vraagt wel wat creativiteit van ouders. Hoe concreter het aanbod voor kinderen (van een familieparcours tot een springkasteel), hoe sneller ouders overtuigd zijn.

Dat onderzoek leidde tot de Schaal van Vlieg: een spectrum gaande van activiteiten enkel voor kinderen tot activiteiten enkel voor volwassenen.

Vlieg focust op de drie linkse segmenten: activiteiten alleen voor kinderen, maar ook aanbod waar ouders bij kunnen zijn of zelf aan kunnen deelnemen. Dat doen we vandaag nog niet altijd in de praktijk: we trekken het spectrum dus iets breder dan we vroeger deden.

Vlieg in je eigen communicatie

Vlieg inspireert families binnen de grote vrijetijdsagenda’s van Vlaanderen en Brussel. Activiteiten met het Vlieg-label zijn leuk voor kinderen of zelfs voor het hele gezin. Het label is kanaalonafhankelijk, je kan het overal inzetten. Op je socials, op een poster, online …

Waarom zou je het Vlieg-label gebruiken?

  1. Het is betrouwbaar: het label helpt ouders bij hun zoektocht naar leuke activiteiten en verlaagt het risico op een minder geschikte keuze.

  2. Het is herkenbaar: uit ons merkbekendheidsonderzoek bleek dat 43,3% van de ouders het Vlieg-label onmiddellijk herkent als symbool voor familieactiviteiten.

Zelf aan de slag met het Vlieg-label?

  • Download gratis het label en voeg het toe aan je eigen activiteiten, online en in print. Zo maak je duidelijk dat jouw aanbod geschikt is voor kinderen en families.

  • Of nog gemakkelijker: voeg je activiteit toe in UiTdatabank en krijg daar automatisch het label. Zo bereik je meteen een groot publiek via de kanalen van Vlieg.

Extra bereik via UiTdatabank

Vlieg is niet enkel een leeftijdslabel, maar ook een kwaliteitslabel. Op basis van ons onderzoek naar de noden van families screenen we alle ingevoerde activiteiten automatisch op gezinsvriendelijkheid. Daarom is het belangrijk om je activiteiten juist en volledig in te voeren.

Belangrijke criteria:

  • Leeftijd: vul de leeftijd in van de doelgroep waarop je activiteit gericht is. Is je activiteit specifiek voor jonge kinderen? Beperk je dan tot die leeftijden en duid niet ‘voor alle leeftijden’ aan.

  • Beschrijving: zorg voor een heldere beschrijving en benoem duidelijk wat er voor kinderen te doen is. Als je zelf een kind in je omgeving zou overtuigen om te komen, welke woorden zou je dan gebruiken?

Praktijkvoorbeeld: de Vliegbrochure van Midwest

Regio Midden-West-Vlaanderen koos ervoor om het Vlieg-label te gebruiken in hun halfjaarlijkse brochure met culturele activiteiten voor families. Margot van regio Midwest kwam haar inzichten delen.

De Dienstverlenende Vereniging Midwest ondersteunt 14 besturen in de regio. Acht daarvan bundelen hun krachten in de intergemeentelijke samenwerking cultuur.

Wat is de Vliegbrochure?

  • Een halfjaarlijkse bundeling van culturele familie activiteiten specifiek voor kinderen.

  • In samenwerking met lokale besturen (cultuurdiensten, cultuurhuizen, bibliotheken, musea…). Elke gemeente draagt iets naar voor, de brochure wordt niet enkel gedragen door de grotere besturen.

  • De brochure wordt verspreid op openbare plaatsen zoals cultuurhuizen, bibliotheken, gemeentehuizen… Besturen staan zelf in voor de lokale verdeling.

De brochure ontstond onder de cultuurnota 2014-2019: de regio wilde daarmee inzetten op sterkere regionale cultuurparticipatie en -communicatie. Het was een evidente keuze om dat op te hangen aan Vlieg, omdat het label al breed gebruikt en herkend werd.

Ook na een evaluatie en een nieuwe cultuurnota in 2020 bleef de brochure bestaan. Het werd wel een grotere uitdaging om ze te verspreiden: door het anti-papierbeleid van veel scholen is ze nu enkel op openbare plaatsen en online te vinden. Daarom zet de regio ook in op sociale media (zoals reels op Instagram) om de brochure in de kijker te zetten.

Hoe wordt de Vliegbrochure gemaakt?

  • Partners vullen een sjabloon in met alle informatie over hun aanbod. Maar die informatie willen ze in de toekomst uit de UiTdatabank halen om werk te besparen.

  • Kwaliteitscontrole, eindredactie en opmaak doen ze zelf.

  • Die opmaak kan sinds kort met een sjabloon dat ze zelf invullen via Indesign. Dat zorgt voor een grote tijdswinst, waardoor de deadlines minder strak zijn en ook kleine spelers meer kans hebben om iets in te dienen.

Welke uitdagingen zijn er?

  • De brochure enkel op papier maken heeft niet meer voldoende slagkracht. Kan de brochure in haar huidige vorm blijven bestaan?

  • Zijn er extra acties nodig om ze te verspreiden, of is het beter om over te schakelen naar een enkel digitale vorm?

  • Moet de inhoud verbreed worden, met bijvoorbeeld sportaanbod?

Toekomstdromen van de regio:

  • Midwest is nog geen UiTPAS-regio. Moest dat wel zo zijn, zouden UiTPAS en de brochure elkaar kunnen versterken.

  • Samenwerken met familie-influencers.

  • Het aanbod beter digitaal vermarkten.

De sessie samengevat

  • Ouders zoeken meer activiteiten om samen te beleven met hun kinderen.

  • Het bekende Vlieg-label helpt om die kenbaar te maken, zowel kinder- als gezinsactiviteiten.

  • En UiTdatabank zorgt voor nog extra zichtbaarheid en publiek

Zet het Vlieg-label bij je kindvriendelijk aanbod

Download het herkenbare Vlieg-label. En check even de afspraken.

Meer lezen
Tips & tricks

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank

12 apr. 2021

Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.

Meer lezen

Doelgroepgerichte UiTcommunicatie

Wil je een bepaalde doelgroep bereiken?

Meer lezen