UiTPAS is er voor iedereen. Om deze stelling kracht bij te zetten, nodigden we communicatiestrateeg en expert diversiteit & inclusie Sana Sellami uit bij publiq om het te hebben over ‘Inclusief communiceren over UiTPAS’. Sana dook in de bestaande UiTPAS-communicatie en overlaadde ons met boeiende inzichten en handige tips.

Creëer gedragenheid bij partners

“Om impact te kunnen maken met je inclusieve communicatie, is het belangrijk dat iedereen mee is", vertelde Sana. "Creëer een gezamenlijk gevoel van verantwoordelijkheid en gemeenschappelijke missie. Ga daarvoor in gesprek met je partners. Sommige partners zien bijvoorbeeld geen noodzaak om een breder publiek aan te spreken wanneer de kaartverkoop toch al goed gaat. Om als organisatie relevant te blijven, is het echter belangrijk om je voortdurend aan te passen. Alleen zo bereik je ook het publiek van de toekomst. De superdiversiteit zal namelijk alleen maar toenemen."

"UiTPAS-steden -en gemeenten geven verder aan dat partners zich soms negatief uitlaten over mensen die deelnemen met het kansentarief. Als we dit van dichterbij bekijken, merken we echter dat dit vaak komt door enkele specifieke gevallen die als symbool of vooroordeel voor de hele groep worden gezien. Dat toont aan hoe belangrijk het is erover in gesprek te gaan", zo klonk het bij Sana.

Creëer een gezamenlijk gevoel van verantwoordelijkheid en gemeenschappelijke missie, alleen zo kan je echt impact maken.
Sana Sellami
Communicatiestrateeg en expert diversiteit & inclusie

Zorg dat het aanbod zelf ook inclusief is

"Soms ligt het probleem niet bij de communicatie, maar bij het aanbod of de beleving ter plaatse. Als daar de communicatie, ontvangst en beleving niet inclusief of aangepast is, kan dat ervoor zorgen dat mensen zich alsnog niet welkom voelen en dus niet terugkomen."

"Beeld je in: de organisator geeft aan dat de locatie rolstoeltoegankelijk is, maar het toegankelijk toilet wordt gebruikt als opberghok. De toegang is gratis, maar je mag geen drank of eten meenemen en de consumptieprijzen ter plaatse zijn verrassend hoog. In deze gevallen is de totaalervaring niet inclusief, waardoor bezoekers in de toekomst zullen wegblijven."

In een wereld waar beelden vaak meer zeggen dan duizend woorden, is het van cruciaal belang om te zorgen voor authentieke representatie.
Sana Sellami
Communicatiestrateeg en expert diversiteit & inclusie

Show, don't tell

"In een wereld waar beelden vaak meer zeggen dan duizend woorden, is het van cruciaal belang om te zorgen voor authentieke representatie", benadrukte Sana. "Dit houdt in dat je de ervaringen, culturen en identiteiten van verschillende gemeenschappen op een respectvolle en realistische manier laat zien, zonder te vervallen in stereotypering of oppervlakkige afvinklijstjes."

"Creëer visueel aantrekkelijke en inhoudelijk juiste communicatie die diverse gemeenschappen echt weerspiegelt en aanspreekt. Neem bijvoorbeeld UiTPAS in familiecontext: de communicatie richt zich vaak op het klassieke kerngezin (mama, papa, kindjes), terwijl in veel culturen het familieverband veel breder is", merkte Sana op.

Wees je bewust van onbewuste vooroordelen

"Behoed je voor onbewuste vooroordelen door steeds aan ‘ANNA’ te denken: Alles Navragen en Niets Aannemen. Stel je meer bloot aan mensen en situaties die niet op jou lijken. Ons brein werkt vaak op automatische piloot, waardoor we geneigd zijn om mensen in hokjes te plaatsen en te veronderstellen op basis van ons eigen referentiekader", legde Sana uit. "Dit komt doordat ons brein maar een beperkte hoeveelheid informatie bewust kan verwerken en dus kiest voor de makkelijkste weg."

"Hoewel het tijd kost om deze patronen te doorbreken, zul je uiteindelijk de vruchten plukken van deze investering. Pas je perspectief aan en wees bewust van je eigen vooroordelen om een inclusievere en rechtvaardigere benadering na te streven."

Het belangrijkste aandachtspunt bij UiTPAS-communicatie blijft om niet te stigmatiseren want: UiTPAS is er voor iedereen.
Sana Sellami
Communicatiestrateeg en expert diversiteit & inclusie

Aan de slag met effectieve contentstrategie

Een aantal concrete tips om je communicatie inclusiever te maken.

Integreer herhaalcommunicatie over de hele customer journey.

"Dit is essentieel omdat er voortdurend nieuwe inwoners bij komen die zich in verschillende fasen van deze ‘klantreis’ bevinden. Richt je contentdoelen op o.a. bewustzijn, engagement en conversie, zoals het aankopen van een UiTPAS of deelnemen aan een activiteit. Je kan veel van het aanbod delen, maar daaruit blijkt niet altijd wat UiTPAS precies is. Speel daar dus ook regelmatig op in", raadde Sana aan, "want niet iedereen is mee met alle posts van in het begin."

Zoek actief naar de stemmen en verhalen van minder gerepresenteerde groepen.

"Etnomarketing, vaak gezien als iets negatief, kan wel zeer doeltreffend zijn", meende Sana. "In Nederland wordt het veel gebruikt naast algemene communicatie, als een grote kapstok waar je specifieke boodschappen aan kunt ophangen. Door deze benadering kan je je contentstrategie versterken en een breder publiek bereiken."

Let op je taal

"Korter wil niet altijd zeggen dat je boodschap toegankelijker is. Gebruik wel korte, heldere zinnen en zorg dat je communicatie gestructureerd is. Houd rekening met enkele basisregels voor toegankelijke taal."

"Maak je tekst daarnaast inclusief in de woordkeuze. Vermijd in je algemene communicatie naar het brede publiek bijvoorbeeld termen als 'mensen met een beperkt budget'. Een beter alternatief is 'op zoek naar betaalbare opties?'. Zo voelt iedereen zich aangesproken. Mensen met recht op kansentarief weten dat het voor hen bedoeld is, zonder zich geviseerd of gestigmatiseerd te voelen. Dit blijft een van de belangrijkste aandachtspunten bij communiceren over UiTPAS: niet stigmatiseren, want UiTPAS is er voor iedereen."

Hoe doeltreffend en inclusief is jouw UiTPAS-communicatie? Heb je nog tips of goede voorbeelden? Laat het ons weten.

Heb je nood aan een externe blik op je UiTPAS-communicatie? De mini audit UiTPAS-communicatie geeft je het nodige in handen om je lokale B2C UiTPAS-communicatie scherp te stellen.

Nienke Robbrecht
Neem contact op met
Nienke Robbrecht
Communicatie- & projectmedewerker
email hidden; JavaScript is required

Bekijk ook

Begeleiding op maat

Mini-audit van je UiTPAS-communicatie

Stimuleer de lokale vrijetijdsparticipatie en haal zonder extra moeite veel meer uit je UiTPAS-communicatie.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Inclusief communiceren over UiTPAS? Tips van UiTPAS Regio Brugge

20 jun. 2024

Gaike Gavart (UiTPAS Regio Brugge) nam bij publiq deel aan een workshop rond inclusieve UiTPAS-communicatie, begeleid door diversiteitsexpert Sana Sellami. Ze vertelt hoe ze de inzichten die ze opdeed vertaalt naar haar eigen praktijk - intern én extern.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Sana Sellami: Hoe maak je jouw communicatie echt inclusief?

14 dec. 2023

Sana Sellami, socioloog en communicatiestrateeg, deelde opmerkelijke inzichten over inclusieve communicatie tijdens het publiqForum.

Meer lezen

Binnenkort op de agenda

UiTPAS Academy 2025

28 jan 2025 - 4 nov 2025
Online event

10 online unieke sessies voor lokale besturen om (weer) helemaal mee te zijn met UiTPAS en het programma diepgaander en strategisch in te zetten.

Meer lezen