Van deelnemen naar deelhebben
Vrije tijd is van iedereen. Maar hoe zorgen we ervoor dat écht iedereen actief kan meedoen én zich betrokken voelt?
Op dinsdag 2 december 2025 verwelkomen we je in De Grote Post in Oostende voor het publiqForum: dé ontmoetingsplek voor iedereen die werkt rond vrijetijdsparticipatie, vrijetijdscommunicatie en cultuureducatie.
Samen sterker voor inclusieve participatie
Met de versterking van Demos binnen publiq zetten we extra in op participatie van kwetsbare en ondervertegenwoordigde groepen. Samen zoeken we antwoorden op actuele vragen: Hoe verlagen we drempels in vrije tijd? Hoe bouwen we gedeeld eigenaarschap en betrokkenheid? En hoe maken we communicatie écht uitnodigend en verbindend?
Voor wie?
Voor communicatiemedewerkers, beleidsmakers, publiekswerkers, UiTPAS-medewerkers, vrijetijdsmarketeers, cultuureducatoren en iedereen die vrije tijd toegankelijker en inclusiever wil maken. Werk je bij een lokaal bestuur, cultuurhuis, sportvereniging, jeugdorganisatie, intergemeentelijke samenwerking of een andere vrijetijdspraktijk? Dan is het publiqForum jouw plek.
Of je nu vooral inzet op communicatie of op participatie, samen maken we vrije tijd écht van iedereen.
Praktisch
- Locatie: het publiqForum gaat door bij cultuurhuis De Grote Post in Oostende.
- Prijs: een ticket kost 100 euro of 20 euro (sociaal tarief) excl. btw. (Kijk bij 'Vraag en antwoord' voor meer info over de tarieven).
Hiervoor krijg je een pak inspirerende sessies en workshops, hapjes en drankjes om je een hele dag op de been te houden en heel wat ontmoetingskansen. - Vragen? Neem een kijkje bij 'Vraag en antwoord'.
Zit je nog steeds met een vraag over je ticket, het tarief, toegankelijkheid of iets anders? We helpen je graag. Contacteer ons via nienke@publiq.be of 02 551 18 70.
Na de zomer maken we het programma bekend en kun je je inschrijven! Hou onze nieuwsbrieven in de gaten om als eerste jouw sessies te kiezen.
Vraag en antwoord
Een overzicht van vragen die een deelnemer zou kunnen hebben. Vond je het antwoord niet? Neem contact met ons op.

Tickets, tarieven, inschrijven
We willen het publiqForum zo toegankelijk mogelijk maken voor een breed publiek. Niet elke organisatie heeft dezelfde middelen. Kies daarom de categorie die het beste bij jouw organisatie past. Zo zorgen we voor des te interessantere ontmoeting en uitwisseling tussen verschillende organisaties!
Standaardprijs: € 100
Voor structureel gesubsidieerde organisaties of organisaties met voldoende budgettaire draagkracht. Kan je deze prijs betalen? Dan help je mee om organisaties met een krap budget ook te laten deelnemen.
- Sociale prijs: € 20
Voor organisaties met weinig of geen ruimte in het budget. Je hoeft geen bewijs te tonen. We werken op vertrouwen.
Nee. Anders dan bij voorgaande edities, voorzien we geen korting wanneer je deelneemt met meerdere collega's. Dit om het sociaal tarief van 20 euro mogelijk te maken voor organisaties die de standaardprijs niet kunnen dragen.
Je schrijft je individueel in voor het publiqForum via onze website. Je kiest je sessies en duidt de prijs aan die het beste bij jouw organisatie past. Je krijgt een automatische bevestiging in je mailbox. Vanaf dan is jouw inschrijving definitief. De factuur ontvang je digitaal na afloop van congres.
We willen dat het publiqForum een plek is waar iedereen zich welkom voelt. Is ook het sociaal moeilijk haalbaar voor jouw organisatie?
Stuur ons gerust een bericht. Samen zoeken we een oplossing.
Vanaf dit jaar zetten publiq en het ingekantelde Demos hun gezamenlijke expertise centraal op het publiqForum. Een inspirerende dag over vrijetijdsparticipatie met bijzondere aandacht voor kwetsbare en ondervertegenwoordigde groepen. Daar zetten we dit jaar nog meer dan anders op in. Niet alleen qua inhoud. Ook aan de kassa. Met een helder prijzenbeleid dat rechtvaardig, inclusief en kansrijk is, voor iedereen.
Op deze manier willen we bovendien de uitwisseling tussen verschillende soorten organisaties stimuleren.
Je kan kosteloos annuleren tot en met 28 november 2025. Wil je later annuleren? Dan kunnen we helaas niet terugbetalen. Je kunt wel een collega in je plaats sturen. Laat ons vooraf iets weten per mail naar nienke@publiq.be.
Je kunt wel kosteloos annuleren met een doktersbewijs. Stuur dit door per mail.
Kan de inspiratiedag uitzonderlijk niet doorgaan? We brengen jou minimaal een week vooraf op de hoogte en je ontvangt geen factuur.
Toegankelijkheid
We kiezen bewust voor een locatie die rolstoeltoegankelijk is. Er zijn duidelijke signalisatie, zitplaatsen, rustige zones en assistentie mogelijk. Meer info over toegankelijkheid en welzijn op de dag zelf vind je binnenkort hier.
We maken van publiqForum een veilige, warme en respectvolle plek voor iedereen. Samen zorgen we voor een fijne sfeer.
Heb je een vraag, voel je je niet goed of heb je ondersteuning nodig? Spreek iemand van het team aan. Zorg-keepers zullen herkenbaar zijn. Of contacteer ons vooraf. Bij het inschrijvingsformulier is ruimte voorzien om je uitdagingen of noden aan te geven.

Dit was het publiqForum 2024
Op 3 december 2024 waren bijna 300 collega’s aanwezig op het publiqForum in Brussel! Het was een dag bomvol inspiratie, uitwisseling en boeiende praktijkverhalen.

Dit was het publiqForum 2023
Op 7 december 2023 waren meer dan 200 collega’s aanwezig op het publiqForum in Leuven! Het was een dag bomvol inspiratie, uitwisseling en boeiende praktijkverhalen.

Dit was het publiqForum 2022
Op 15 december waren meer dan 250 collega’s aanwezig op het publiqForum! Het was een dag bomvol inspiratie, uitwisseling en boeiende praktijkverhalen. Vind hier de artikels, praktijkvoorbeelden en presentaties van het publiqForum 2022.