Ongeveer een jaar geleden kreeg Pieter Pyck de opdracht van 30CC om een participatieve jongerenwerking op te zetten. Tijdens het publiqForum nam hij ons mee in zijn verhaal en deelde hij zijn indrukwekkende verwezenlijkingen van het afgelopen jaar.

"Het integreren van een participatieve jongerenwerking vereist investeringen in termen van tijd en middelen."
Pieter Pyck
Productieverantwoordelijke jongerenwerking 30CC

Investeer in de jongeren

Ik heb enorm veel geluk dat 30CC ruimte wil maken voor een jongerenprogramma, deelt Pieter enthousiast. Het is echter geen klus die je even snel kunt klaren; het integreren van een participatieve jongerenwerking vereist investeringen in termen van tijd en middelen. Dat is precies waarom ik ben aangenomen als voltijdse participatieve medewerker, om dit project alle kansen te bieden.

In de beginfase ben ik bij verschillende mensen en organisaties op de koffie geweest, wat de beste manier bleek om zowel het bestaande aanbod voor jongeren te verkennen als inzichten te vergaren over de meest effectieve aanpak voor dit project. Gelukkig is er in Leuven al een rijk aanbod, waardoor ik een stevige basis had om op voort te bouwen.

Maak ruimte in je programmering

Na de verkenning van de markt hebben we grondig nagedacht over wat we nu wilden brengen. De bedoeling van de jongerenwerking binnen 30CC was niet om simpelweg het huidige programma te volgen. We wilden juist een duidelijke reactie bieden. 30CC heeft een ietwat klassiek imago, er mocht dus echt wel gekeken worden met een scherpe blik naar het bestaande aanbod, wat resulteerde in de keuze voor de naam ‘Cultuurshock’. Het was daarnaast ook van cruciaal belang dat dit een inclusief verhaal zou zijn. Elke jongere moet zich thuis kunnen voelen bij Cultuurshock.

Natuurlijk konden we niet simpelweg een alternatief aanbod creëren zonder ruimte vrij te maken in het bestaande programma. Bij 30CC wordt ongeveer 20 procent gereserveerd voor participatieve projecten, waarvan cultuurshock een deel mag invullen. In het begin was het niet makkelijk om onze plek op te eisen; we werden beschouwd als een bijproject. Gelukkig kan ik nu wel zeggen dat de erkenning, zowel intern als extern, echt begint door te breken.

"Twee weken voor het evenement waren er echter nog geen tickets verkocht. Dit zorgde voor veel stress en leerde me dat jongeren alles last-minute plannen".
Pieter Pyck
Productieverantwoordelijke jongerenwerking 30CC

Geef het uit handen en durf falen

Na de eerste fase van verkennen en koers bepalen was het aan de jongeren zelf. Zij staan aan het roer van Cultuurshock. Het is cruciaal om de controle echt uit handen te geven. Dit kan soms wat beangstigend zijn, maar in 90 procent van de gevallen maken ze werkelijk uitstekende keuzes in de programmatie. Ze komen met vernieuwende ideeën en brengen mensen naar voren waarvan ik aanvankelijk nog nooit gehoord had, maar die achteraf blijken te beschikken over zo veel talent. Die resterende 10 procent waarvan ik soms denk, “Oei, dat zou ik niet per se gekozen hebben”, is waarschijnlijk volledig toe te schrijven aan smaakverschillen, lacht Pieter.


Wanneer ik terugkijk op wat de jongeren in slechts één jaar hebben bereikt, voel ik een oprechte trots. Neem bijvoorbeeld het project 'Drag Brunch'. Hier wilde Georgy Chtchevaev drag uit het nachtleven halen en in het daglicht plaatsen. Iedereen kon 's ochtends genieten van een uitgebreide brunch, terwijl de top van de drag-scene hun beste performances gaf. Het interessante was dat dit evenement een divers publiek aantrok. Het waren niet alleen jongeren; er zat bijvoorbeeld een vrouw van 80 jaar in het publiek. Dit maakt het bijzonder: verschillende generaties die samenkomen. Een jongerenprogramma betekent dus niet per se dat het alleen jongeren aantrekt. Toen ik later aan de vrouw vroeg wat ze van de show vond, antwoordde ze lachend: "Het was eens iets anders." Na een succesvolle eerste editie was er veel vraag naar een tweede, die binnen 5 minuten was uitverkocht. Dit maakt ons echt gelukkig.

Gieke Merckx

Natuurlijk verloopt niet alles altijd even soepel. Aan het begin van het jaar organiseerden we bijvoorbeeld 'Boterhammen in de Foyer', waar jongeren tijdens de lunch van livemuziek en dj's konden genieten. Bij de eerste editie hadden we slechts 10 deelnemers, maar nu merken we dat we meer publiek aantrekken. Soms heeft een project gewoon wat ademruimte nodig om te groeien.

Een ander evenement dat aanvankelijk niet vlekkeloos verliep, was ‘Young Poets Society’, gericht op studenten. Twee weken voor het evenement waren er slechts 5 tickets verkocht. Enkele dagen ervoor meldden zich plotseling 50 deelnemers aan. Dit zorgde voor veel stress en leerde me dat jongeren alles last-minute plannen.

De uitdagingen van vandaag

Werken met jongeren is bijzonder plezierig, maar brengt tegelijkertijd uitdagingen met zich mee. Ze tonen snel betrokkenheid, maar behouden niet altijd langdurige aandacht voor de projecten waarbij ze zich engageren. Bovendien zijn ze nog volop bezig met ontdekken, wat kan leiden tot veranderingen zoals studeren in een andere stad. Hierdoor komt het duurzaamheids effect in gevaar. Dit jaar hebben we verschillende initiatieven gelanceerd, maar er heerst nog onzekerheid over wie het project in de toekomst kan voortzetten. Hoewel er geen magische oplossing is voor dit probleem, denk ik vooral dat het belangrijk is dat jongeren het gevoel hebben dat ze alle kansen krijgen en dat er ruimte is om te experimenteren en te groeien.

Na een jaar mogen we toch spreken van enkele successen. Ik kijk al uit naar de nieuwe edities en nieuwe projecten.

Praktijkvoorbeeld

Jongerenparticipatie en talentontwikkeling in Barendrecht

16 mrt. 2021

In Barendrecht werken culturele spelers, het jeugdwerk en de gemeente structureel en projectmatig samen om zoveel mogelijk (kwetsbare) jongeren uit de gemeente zinvolle jongerenparticipatie aan te bieden.

Meer lezen
Onderzoek

Gateway cultuur voor jongeren

10 okt. 2022

UiTX wil 16- tot 26-jarigen inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. Maar welke activiteiten zijn laagdrempelig genoeg om jongeren enthousiast te maken voor hun eerste hapje cultuur?

Meer lezen