Hoe jongeren warm maken voor het cultuur- en vrijetijdsaanbod in jouw gemeente? Dat begint met gerichte communicatie. Maar wat als je de jongeren zélf nu eens kon betrekken als ambassadeurs en curators van je aanbod en bij het creëren van je content?
In het Meetjesland probeerden ze het alvast: daar liep een piloottraject waarbij jongeren zelf de UiTX-agenda cureerden en onder begeleiding communicatiemateriaal creëerden over evenementen die zij tof vonden.
Bauke Van Herck van COMEET (het samenwerkingsplatform voor cultuurregio Meetjesland) deelde op het publiqForum wat ze leerden uit dit boeiende traject.
UiTX in het Meetjesland: gecureerd door en geselecteerd voor jongeren.
UiTX, het jongerenlabel van UiTinVlaanderen, wil jongeren van 16 tot 26 inspireren om nieuwe ervaringen op te doen binnen het cultuuraanbod buitenshuis. De jongerenagenda is de basis van UiTX: aanbod gecureerd door en geselecteerd voor jongeren.
Meetjesland stapte in oktober 2023 als regio in het pilootproject van UiTX en lanceerde een lokale jongerenagenda. “Dit paste voor ons helemaal binnen Cultuurinjectie, een project dat we al hadden lopen rond cultuur als welzijnsbooster voor (kwetsbare) jongeren”, vertelt Bauke.
Meetjesland ging via sociale media en rechtstreekse contacten op zoek naar jongeren om de rol van ambassadeur op zich te nemen. Via de verschillende kanalen vonden ze 7 gemotiveerde jongeren.
Bauke: “De ambassadeurs cureerden een halfjaar lang het culturele aanbod in Meetjesland. En niet alleen dat – ze maakten ook content die we gebruikten op onze social media kanalen. De verschillende benaderingen die de ambassadeurs hierbij hanteerden, zorgden voor veel variatie in de content. Bovendien was het een ideale manier voor jongeren om skills te ontwikkelen.”
Elke jongerenambassadeur heeft opvolging en begeleiding nodig, maar de geïnvesteerde tijd en energie loont.
Blokpakketten
Daarnaast zette Meetjesland UiTX ook in om de interactie met studenten op te zoeken. “In mei deden we een fysieke promoactie gericht op studenten en deelden we blokpakketten uit."
"Dankzij de flyers in de blokpakketten hadden we zichtbaar meer verkeer naar onze website. In september deden we een nieuwe promoactie op het studentenfestival”, legt Bauke uit.
Meetjesland neemt uit het proefproject mee dat elke jongerenambassadeur opvolging en begeleiding vraagt, maar dat de geïnvesteerde tijd en energie loont.
Bauke: “De ene ambassadeur is al wat meer gemotiveerd dan de andere, maar dat is niet erg. We willen hen blijven aanmoedigen, workshops aanbieden en complimenten geven. Daarnaast hebben we er ook voor onszelf interessante lessen uit getrokken, bijvoorbeeld dat ons kantoor voor jongeren nogal hoogdrempelig is.”
Zin om zelf aan de slag te gaan?
Heeft het verhaal van Meetjesland je geïnspireerd om zelf een jongerenagenda op poten te zetten? Dan kun jij als stad/gemeente/regio instappen in UiTX lokaal!
Laagdrempelig beginnen?
Schrijf je in voor de opleiding Vrijetijdscommunicatie voor en door jongeren. We geven je in een voormiddag tips en praktische handvaten waarmee je jongeren écht goesting geeft om naar jouw activiteit of evenement te komen.
Vrijetijdscommunicatie voor en door jongeren
Tips en praktische handvaten waarmee je jongeren écht goesting geeft om naar jouw activiteit of evenement te komen.