In 2021 lanceerde publiq UiTX, het nieuwe jongerenlabel, samen met de vernieuwde UiTinVlaanderen. UiTX is een label dat jongeren tussen de 16 en 26 jaar gidst door inspirerende selecties van cultuuractiviteiten.
Het vroegere BILL-label maakte dus plaats voor UiTX.
Waarom UiTX?
‘Cultuuravontuur voor jongeren van 16 tot 26’ jaar maakt nog steeds deel uit van de missie van publiq. Hier zetten we graag op in door plaats te maken voor een ruimte exclusief voor en door jongeren. Op uitinvlaanderen.be is er daarom een aparte UiTX-zone. We spreken jongeren aan met een eigen tone of voice en beeldtaal, en via eigen kanalen, zoals Instagram en TikTok.
Binnen onze eigen missie, merken en kanalen willen we zo de meerwaarde creëren voor jongeren.
UiT, maar ook X: spannend, verrassend, avontuurlijk en toch vertrouwd.
We kozen ervoor om het nieuwe jongerenmerk te linken met ‘UiT’. Het merk ‘UiT’ als inspiratiebron voor je vrije tijd is immers ook bij deze jonge doelgroep gekend en vertrouwd.
Het UiTX-label
Jongeren zelf bepalen wanneer een activiteit het UiTX-label krijgt. Het is met andere woorden geen zuiver leeftijdsgebonden label zoals Vlieg dat is voor kinderen.
Wekelijks maakt onze jongerenredactie een selectie uit het aanbod van de UiTdatabank, over alle regio’s heen. Ze gaan hierbij op zoek naar een selectie cultuuractiviteiten die aansluiten bij de leefwereld van jongeren, naar aanbod dat exclusief of specifiek voor jongeren gericht is, war jong talent in de kijker staat of naar activiteiten die worden opgezet, ingekleed of omkaderd worden door jongeren zelf.
Jouw activiteit in de UiTX-selectie
Een goede invoer in de UiTdatabank is cruciaal. Duid om te beginnen zeker de juiste leeftijd aan (maar weet dus dat aanbod dat niet enkel bedoeld is voor jongeren, in de selectie terecht kan komen). Zorg voor een aantrekkelijk beeld en voorzie voldoende info. Wees bijvoorbeeld heel duidelijk over de prijs, reserveren en tickets en geef info over de (gratis) omkadering, randactiviteiten etc.
Onze jongerenredactie zelf selecteert vervolgens activiteiten en cureert de kalender. Zij bepalen dus welke activiteiten uiteindelijk het UiTX-label krijgen.
Daarnaast kun je je activiteit altijd tippen bij contentbeheerder@publiq.be. Geef even mee waarom je denkt dat jouw aanbod het UiTX-label moet krijgen.
UiTX vs. UiTPAS
UiTX toont een inspirerende selectie cultuuractiviteiten voor jongeren, terwijl UiTPAS als participatie-instrument ook kan ingezet worden voor de jongerendoelgroep. Dat laatste vereist een grondige en specifieke aanpak.
Heb je nood aan begeleiding op maat? We bekijken graag samen met jou hoe UiTPAS jouw communicatiestrategie naar jongeren kan versterken.
UiTX vs. Vlieg
“Wij gebruiken het Vlieg-label voor onze familie-activiteiten. Mogen we het UiTX-label gebruiken voor jongerenactiviteiten?”
Nee, de werking van beide labels is verschillend. Vlieg is een leeftijdslabel en mag vrij gebruikt worden door partners van het UiTnetwerk (steden en gemeenten, organisatoren binnen steden en gemeenten die lid zijn van het UiTnetwerk) om familie- of kindvriendelijk aanbod aan te duiden.
Het UiTX-label wordt enkel door de jongerenredactie toegekend, en kan dus niet vrij gebruikt worden.
UiTX-kalender op jouw website
Wel kun je als partner een UiTX-kalender op je website plaatsen.
Heb je een groot aanbod voor jongeren? Wil je jongeren gidsen doorheen het aanbod? Interesse in je eigen agenda op je site? Of de UiTX-artikels? De kalender is beschikbaar als widget en API. Neem contact met ons op, want er zijn enkele mogelijkheden.
Zo gebruiken NXTPOP en WAT WAT de jongerenagenda-widget en tonen ze zo in hun kalender alle events gelabeld met UiTX.
Hoe maak je jongeren warm voor cultuur?
Drie pilootsteden met een lokale UiTX-agenda doken in de wereld van jongerencommunicatie. Ontdek met welke inzichten ze aan de slag gaan.
Succesvol communiceren met jongeren - tips en bedenkingen van het UiTnetwerk
Jongeren bereiken en betrekken bij culturele activiteiten en vrijetijdsbesteding kan een uitdaging zijn, maar het is essentieel om je publiek van de toekomst te verzekeren. De deelnemers van de uitwisseling rond jongerencommunicatie deelden enkele waardevolle inzichten en tips.
Zo vinden nieuwe, jonge bezoekers hun weg naar jouw activiteit
De gecureerde UiTX-agenda is dé plek om een nieuw, jong publiek aan te spreken.