De UiTX-kalender is het kloppend hart van UiTX: een agenda op maat van 16- tot 26-jarigen met activiteiten geselecteerd voor én door jongeren.

Drie steden hebben sinds maart een lokaal gecureerde cultuuragenda voor jongeren. Een voormiddag lang gingen ze praktisch aan de slag met de contentmarketeers van UiTX. Samen tekenden ze een communicatiestrategie uit om de agenda onder de aandacht te brengen bij hun jonge publiek. Meer weten over het proeftraject? Lees er hier meer over.

Gen Z: wat moet je weten?

GEN Z, de generatie geboren tussen 1995 en 2010, ook wel bekend als 'generatie zelf', staat bekend om hun unieke denkwijze en levensstijl. Ze zijn volledig ondergedompeld in de digitale wereld, waar videocontent een centrale rol speelt. Platforms zoals TikTok zijn voor hen essentieel om gevoelens en cultuur te uiten en te delen. Het integreren van deze trends in je communicatiestrategie is cruciaal.

Hoe bereikt UiTX jongeren?

Uit bevraging blijkt dat jongeren verschillende obstakels ervaren bij het deelnemen aan culturele activiteiten.

  • Financiële drempel: "Ik kan het niet betalen."
  • Keuzestress: "Ik wil niet naar het verkeerde evenement gaan."
  • FOMO: "Ik wil het aanbod dat voor mij interessant is niet missen."

In haar communicatie speelt UiTX in op deze drempels met terugkerende formats. Bij de verdeling van deze formats zorgt UiTX voor een goede balans tussen ‘de drie H’s’ in de contentkalender: Help-, Hub- en Hero-content.

  • Help-content: gericht op een breed publiek, het vormt de basis en beantwoordt concrete vragen. Bijvoorbeeld ‘UiTgelicht’: een format dat 1 specifiek evenement tipt.
  • Hub-content: informeert wie al in je content geïnteresseerd is en houdt die mensen betrokken. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief.
  • Hero-content: opvallende content die de aandacht van een groot publiek trekt. Bijvoorbeeld een fysieke actie op de campus.

Zelf aan de slag?

Na een kijkje te hebben genomen in de contentstrategie van UiTX, namen de deelnemende steden hun eigen lokale context onder de loep. Met hulp van de UiTX-contentmarketeers werkten ze zelf formats uit om meteen mee aan de slag te gaan.

Wil jij ook doelgericht communiceren naar jongeren? Zet een eerste stap met deze 7 praktische tips.

  1. Werk samen met jongeren. Jongeren willen zichzelf zien in de communicatie die ze ontvangen, ze zijn op zoek naar een herkenningspunt. Leeftijdsgenoten vertrouwen ze, dus betrek hen vanaf het begin.
  2. Inspireer alles op Gen Z. Jongeren zien graag alles op zichzelf afgestemd, kruip dus in hun leefwereld.
  3. Omarm imperfectie. Gen Z plaatst authenticiteit boven professionaliteit. Video’s hoeven niet perfect gemonteerd te worden, ze zien liever onbewerkte beelden: bloopers of behind-the-scenes.
  4. Houd het simpel. Ga er niet van uit dat jongeren instant met de nieuwste technologie mee zijn, gebruik klare taal.
  5. Maak het kort maar krachtig. Gen Z kan goed filteren wat ze interessant vindt. Maak korte video’s die jongeren triggeren om verder te kijken.
  6. Interageer met Gen Z. Gen Z heeft een uitgesproken mening die ze graag deelt. Lok interactie uit en modereer reacties. Zorg dat het een safe space is, alleen zo voelen jongeren zich comfortabel om vragen te stellen.
  7. Denk positief. Er leven veel angsten bij Gen Z (mentale gezondheid, klimaat …), dus een portie humor/positiviteit is zeker welkom.

Op naar een toekomst met meer jongerenparticipatie

De lancering van lokaal gecureerde cultuuragenda's is een veelbelovende stap om jongeren meer te betrekken in het culturele leven en hen een stem te geven.

Heb je nog vragen over het pilootproject? Neem contact op met Hanne!

Hanne Jacobs
Neem contact op met
Hanne Jacobs
Campagnes & projectmedewerker Jongeren
email hidden; JavaScript is required
JavaScript is required to reveal this message.

Een lokale cultuuragenda voor jongeren

15 apr 2024

Drie steden stappen in een proefproject om de drempel tot cultuurbeleving voor jongeren te verlagen. Ontdek hoe ze dat doen!

Meer lezen

UiTX lest de culturele dorst van studenten

11 apr 2024

Brusselse jongeren trekken op cultuuravontuur in hun studentenstad met de cultuurtips van UiTX!

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Jongeren aan het roer: het verhaal van Cultuurshock bij 30CC

12 dec. 2023

Ongeveer een jaar geleden kreeg Pieter Pyck de opdracht van 30CC om een participatieve jongerenwerking op te zetten. Tijdens het publiqForum nam hij ons mee in zijn verhaal en deelde hij zijn indrukwekkende verwezenlijkingen van het afgelopen jaar.

Meer lezen