Jaarlijks verzamelen we ongeveer 250.000 cultuur- en vrijetijdsactiviteiten in de UiTdatabank. Het effectief presenteren van dit diverse aanbod aan het juiste publiek, vooral in het kader van toenemende diversiteit, vormt een grote uitdaging. Tegelijkertijd vinden we het bij publiq belangrijk om de zogenaamde ‘filterbubbels’ te doorbreken en de voorkeuren van het publiek te verbreden.

AI kan hierbij helpen. Een blik op publiq's visie en aanpak en plannen achter de schermen.

De razendsnelle (r)evolutie van AI

In een snel evoluerende wereld, waarin technologische vooruitgang een cruciale rol speelt, is het belangrijk om kunstmatige intelligentie (artificial intelligence of kortweg AI) te verkennen en te begrijpen, voor zowel de maatschappij als geheel als voor de organisaties die erin actief zijn.

Net zoals bij eerdere technologische revoluties, zoals de stoommachine, elektriciteit en nucleaire technologie, kan AI zorgen voor enorme efficiëntiewinsten, en de manier waarop we leven en werken veranderen en zelfs de maatschappij als geheel transformeren.

Echter, in vergelijking met eerdere technologische revoluties, is de ontwikkeling van AI bijzonder kort geweest. Sinds de jaren 50 zijn we van de eerste vermeldingen van AI naar geavanceerde AI-technologieën gegaan. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor organisaties, die gedwongen worden fundamentele veranderingen aan te brengen in hun manier van denken en werken.

AI’s verrassende impact op vrije tijd

Bij publiq omarmen we deze veranderingen en integreren we AI in onze diensten en producten. We bouwen extra digitale lagen bovenop bestaande producten, om uiteindelijk het publiek te kunnen bedienen met uiterst gepersonaliseerde aanbevelingen. Dankzij AI zijn er enorme efficiëntiewinsten te behalen wat betreft het delen en analyseren van gegevens over verschillende producten heen, wat nodig is om deze graad van personalisatie te bereiken. Uiteraard steeds met respect voor de privacy van de gebruiker en de geldende wetgeving.

Onze ambitie is om op termijn minstens een derde van de Vlamingen te bereiken met gepersonaliseerde aanbevelingen, ondersteund door geavanceerde technologieën zoals een ‘serendipity engine'*.

Serendipity engine

De serendipity engine is een innovatief concept dat streeft naar meer verrassende en diverse digitale ervaringen. Het doorbreekt filterbubbels en verrast gebruikers met onverwachte ontdekkingen, waardoor ze hun horizon van culturele en media-ervaringen verbreden. Door intended serendipity te creëren, biedt dit mechanisme gebruikers de mogelijkheid om buiten hun gewoonlijke voorkeuren op verkenning te gaan en nieuwe interesses te ontwikkelen.

© Departement Cultuur, Jeugd & Media / Annelien Geenen

De opkomst van AI kan dus ook op vrijetijds- en cultuurparticipatie een aanzienlijke impact hebben. Door AI te integreren, zoals bijvoorbeeld met de 'serendipity engine', kunnen we samen de diversiteit en rijkheid van cultuur- en vrijetijdservaringen vergroten. Met de voortdurende evolutie van AI belooft de toekomst van vrijetijdsparticipatie een boeiend parcours te worden en een cruciale rol spelen in het bevorderen van een inclusieve en diverse vrijetijdsbeleving.

Deze inzichten en werden toegelicht door Elia Van Wolputte, data scientist bij publiq, en Lien Michiels, onderzoeker bij Universiteit Antwerpen tijdens de Europese conferentie ‘Empowering the Cultural and Creative Sectors in Data-driven Audience Development’, georganiseerd door het Departement CJM in het kader van het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.

Benieuwd naar het complete plaatje? Herbekijk de sessie hier.

© Departement Cultuur, Jeugd & Media / Annelien Geenen

Nog andere diensten en producten die bij publiq ontwikkeld worden, konden rekenen op internationale belangstelling tijdens de conferentie.

Sven Houtmeyers en Frederik Bastiaensen hadden het over gedeelde data-infrastructuur en de vele toepassingsmogelijkheden daarvan. Herbekijk de sessie.

Ellen Van den Berghe lichtte toe hoe UiTPAS doelgroepen in kwetsbare situaties betrekt bij vrijetijdsactiviteiten. Herbekijk de sessie.

© Departement Cultuur, Jeugd & Media / Annelien Geenen

Meer dan 300 beleidsmakers, culturele organisaties en onderzoekers kwamen op 8 en 9 februari 2024 samen bij VIERNULVIER in Gent om zich te laten inspireren over digitale transformatie, met het oog op het verhogen van publieksparticipatie.

Verbeterde ervaring voor gezinnen in de UiTPAS-app gelanceerd

25 jan 2024

Een nieuwe update van de UiTPAS-app staat live in de app stores. Deze update bevat o.a. de nieuwe functionaliteiten voor gezinnen.

Meer lezen

EU voorzitterschap: conferentie digitale transformatie van de culturele sector

11 jan 2024

Neem deel aan de conferentie 'Empowering the Cultural and Creative Sectors in Data-Driven Audience Development'. Ook publiq is partner en zal enkele sessies verzorgen.

Meer lezen

Slimmere publieksinzichten door open ticketing data

12 dec 2023

In naam van CJM lanceert publiq een aanbestedingsprocedure voor de ontwikkeling van een functionaliteit voor uniforme uitwisseling van cultuurdata volgens de OSLO-standaarden.

Meer lezen