Aan de start van het cultuurseizoen doen organisatoren heel wat moeite om een bredere doelgroep aan te spreken. Niet enkel het aanbod van een seizoensopener is vaak afgestemd op een divers publiek, ook de communicatie kan helpen om drempels weg te halen voor nieuwe bezoekers.

Heel wat cultuurhuizen en andere organisatoren spelen hier al op in. Cultuurcentrum De Factorij in Zaventem geeft het goede voorbeeld met hun openingsweekend.

Niet alleen voorziet De Factorij een aanbod voor elk publiek, ook houden ze rekening met elke doelgroep in de communicatie over het startweekend. De communicatie van de Factorij over het startmoment werkt drempelverlagend door steeds duidelijk te vermelden wat iets kost, of je moet reserveren voor een voorstelling en voor welke leeftijd een voorstelling is. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar wordt verrassend vaak over het hoofd gezien.

Daarnaast communiceert De Factorij bijzonder compleet over de inhoud van het programma. De omschrijving van de verschillende activiteiten wordt ook aangevuld met filmpjes, foto’s, beelden, recensies etc. Dit werkt opnieuw drempelverlagend en is mogelijk zelfs publieksverbredend. Geef je publiek dus een breed beeld over wat ze kunnen verwachten, dit kan voor hen een aanleiding zijn om deel te nemen aan iets waarnaar ze normaal niet meteen naartoe zouden gaan.

Bovendien weerspiegelt deze seizoensopener het aanbod voor het komend seizoen. De Factorij is als relatief nieuwe aanbieder nog volop bezig met publiek op de bouwen. Daarom is het extra belangrijk een breed programma op te stellen en een toegankelijke en drempelverlagende communicatie te voeren.

En niet te vergeten: in de UiTdatabank beschrijft De Factorij het programma van de seizoensopener heel uitgebreid, waar sommige aanbieders vaak niet dieper ingaan op het volledige programma.

 

Wat doet jouw gemeente of organisatie om het seizoen af te trappen en meer en een breder publiek aan te spreken?

Een overzicht van alle seizoensopeners