Telkens wanneer een consument iets koopt, krijgt of gebruikt, gaat deze door zes fasen van de customer journey of klantenreis. Ook voor UiTPAS bestaat zo’n typische klantenreis. Deze start met de bewustwordingsfase. In deze fase hoort het publiek voor de eerste keer van het bestaan van UiTPAS.

Om je inwoners voor het eerst te doen kennismaken met UiTPAS, is een persbericht een uitstekend middel. Doordat UiTPAS een lokaal product is, hebben journalisten van lokale pers hiervoor dikwijls interesse. Zelfs wanneer je persbericht een keer niet wordt opgepikt, kan dit in de toekomst toch nog vruchten afwerpen. In dit artikel lichten we een aantal tips uit om je alvast op weg te helpen.

Tips voor een effectieve perscommunicatie

Een effectieve perscommunicatie speelt een belangrijke rol in het vergroten van de lokale bekendheid van UiTPAS en het informeren van je inwoners.

Van het organiseren van persmomenten tot het opstellen van boeiende persberichten – laat de onderstaande tips je inspireren in de aanpak van je perscommunicatie over UiTPAS.

© Frank Eeckhout / HLN
  • Werk samen met de communicatiedienst van je stad of gemeente. Zij hebben lokale perslijsten en contactlijsten van journalisten. Deze kunnen van pas komen voor het versturen van een persbericht en het onderhouden van contacten.
  • Bouw een professionele relatie op met journalisten. Persoonlijk contact kan je persberichten een duwtje in de rug geven: maak afspraken, werk samen en speel in op actuele gebeurtenissen.
  • Organiseer eens een persmoment. Bezorg lokale journalisten een persoonlijke uitnodiging en zorg tijdens het persmoment voor interessante foto-opportuniteiten die de reportage visueel aantrekkelijk kunnen maken.
  • Kies het juiste moment. Organiseer een persmoment bij voorkeur in het weekend of tijdens schoolvakanties. Er is dan minder concurrentie van andere nieuwsberichten en dit vergroot de kans dat journalisten aanwezig zullen zijn. Daarnaast plan je het moment best in de voormiddag zodat journalisten voldoende tijd hebben om het nieuws te verwerken voor het avondjournaal.
  • Houd rekening met de werking van de redactie. Het beste moment om een persbericht te versturen, is in het algemeen op dinsdag -of donderdagvoormiddag.
  • Denk aan de stakeholders. Neem de belangen van je lokale bestuur in aanmerking, maar denk ook aan die van de journalist en het grote publiek. Natuurlijk mag je daarbij ook je eigen doelstellingen voor UiTPAS niet uit het oog verliezen.
  • Geef de journalist een leidraad. Inspireer journalisten met een duidelijke invalshoek of leidraad voor de reportage, bijvoorbeeld door interessante personen te laten getuigen.
  • Geef betrokkenen een stem. Betrek mensen uit de doelgroep en laat hen of je medewerkers getuigen. Dit geeft een menselijk aspect aan het verhaal en maakt het relevanter, ook voor de journalist.
  • Betrek experts. Laat medewerkers die echt expert zijn in het onderwerp aan het woord komen, niet enkel bestuursleden of politici. Dit versterkt de geloofwaardigheid van het verhaal.
  • Houd het kort en krachtig. Bij het schrijven van een persbericht houd je de tekst best zo kort mogelijk en vermijd je bijlagen. Zorg voor een fotomap en bouw je bericht op vanuit een concrete case met enkele cijfers. Je kan altijd een infographic toevoegen om de tekst begrijpelijker en visueel aantrekkelijker te maken.
  • Denk aan de kijker of lezer. Gebruik toegankelijke taal en stel jezelf steeds de vraag: wat is de toegevoegde waarde van deze informatie voor het publiek?
  • Garandeer de bereikbaarheid van je contactpersoon. Zorg ervoor dat de contactpersoon die vermeld wordt in het persbericht altijd bereikbaar is voor verdere vragen of interviews.

Kwetsbare doelgroepen in beeld

Wanneer je kwetsbare doelgroepen in beeld brengt, is het belangrijk dat hun verhalen altijd goed omkaderd worden en niet ‘gekaapt’ worden door journalisten. Persaandacht mag nooit ten koste gaan van de integriteit van de doelgroep. Het is daarom essentieel om met de betrokkenen samen te werken en hun verhaal te respecteren en ondersteunen.

Ook belangrijk is om daarbij in gesprek te gaan met de journalisten. In dit kader kan een langdurige, professionele relatie met de journalisten goed van pas komen om afspraken te maken en samen te werken. Door samen in te spelen op actuele gebeurtenissen en het verhaal op de juiste manier te brengen, kan de impact ervan immers des te groter zijn.

Inspiratie voor je persbericht

Op zoek naar inspiratie voor de inhoud van je persbericht? Of twijfel je over het goede moment om je persbericht te verspreiden? Laat de onderstaande tips je creativiteit prikkelen en op weg helpen bij de keuze van het perfecte onderwerp.

  • Meld bijzondere mijlpalen. Mijlpalen zoals het bereiken van een bepaald aantal pashouders of het totale aantal gespaarde of omgeruilde punten schijnen een positief licht op het UiTPAS-verhaal.
  • Benadruk nieuwe samenwerkingen. De aansluiting van nieuwe partners bij UiTPAS toont groei en diversiteit.
  • Bericht over de uitbreiding van je regio. Door de uitbreiding van je UiTPAS-werking naar nieuwe regio’s of gemeenten krijgen immers meer mensen toegang tot de voordelen van UiTPAS.
  • Deel inspirerende verhalen. Laat pashouders getuigen over hun ervaringen met UiTPAS. Deze verhalen zijn inspirerend en tonen de impact van UiTPAS op het leven van pashouders. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Isaura bij vechtsportclub Ronin M.M.A.
  • Belicht samenwerkingen met goede doelen. Dit toont de maatschappelijke waarde van UiTPAS.
  • Zet stuntvoordelen in de kijker. Promoot speciale acties of aanbiedingen die exclusief zijn voor UiTPAS-houders zoals kortingen, gratis tickets of andere voordelen.
  • Breng een UiTPAS-activiteit onder de aandacht. Belicht zo de activiteiten die specifiek bedoeld zijn voor UiTPAS-houders.
  • Vermeld de aanwezigheid van UiTPAS op andere evenementen. Door de integratie van UiTPAS op evenementen als de kermis, lokale festivals of culturele evenementen kunnen ook daar punten gespaard worden.
  • Houd je pashouders op de hoogte van bovenlokale ontwikkelingen. Informeer hen bijvoorbeeld over een nieuwe app of andere bovenlokale UiTPAS-initiatieven. Door er een lokale twist aan te geven, kan je de relevantie voor jouw regio benadrukken.
  • Zoek inspiratie bij andere regio’s. Door “UiTPAS” te googelen en te filteren op “nieuws” zie je het meest recente UiTPAS-nieuws uit andere regio’s. Misschien leveren deze berichten wel ideeën op voor je eigen persbericht.
UiTPAS Zuidwest caravan

Nu is het aan jou!

Tips & tricks

Vijf tips voor een boeiende online UiTagenda

22 mrt. 2024

De online UiTagenda is het hart van je lokale vrijetijdscommunicatie: maak je lokale vrijetijdsaanbod onweerstaanbaar én vindbaar.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

De UiTPAS-maand van UiTPAS regio Zuidwest

13 nov. 2023

UiTPAS regio Zuidwest viert 2 miljoen gespaarde punten met een maand vol exclusieve voordelen.

Meer lezen
Aan de slag

De principes van UiTPAS-communicatie

06 mrt. 2020

UiTPAS steeds top of mind bij je publiek: zo doe je dat.

Meer lezen