Of je nu een aparte UiT-website hebt, of een UiTagenda op je gemeentelijke of stedelijke website, de online UiTagenda is het hart van je lokale vrijetijdscommunicatie.

Liefst verwijst elk UiT-promotiekanaal door naar deze agenda, zodat inwoners gemakkelijk het volledige aanbod kunnen bekijken.

Om ervoor te zorgen dat inwoners geschikte vrijetijdsactiviteiten kunnen vinden in hun eigen stad, gemeente of regio, moet deze online UiTagenda natuurlijk voldoende kwalitatief zijn.

In het kort

Zorg voor:

  • Volledigheid: zorg dat alle vrijetijdsactiviteiten in je stad, gemeente of regio worden opgenomen in de online UiTagenda, inclusief gemeentelijk aanbod en activiteiten van erkende verenigingen.
  • Aantrekkelijkheid: maak de UiTagenda visueel aantrekkelijk met afbeeldingen, duidelijke titels en knoppen die bezoekers aansporen om verder te kijken.
  • Doorzoekbaarheid: implementeer een gebruiksvriendelijke zoekfunctie en filters om bezoekers te helpen bij het vinden van geschikte activiteiten.
  • Vindbaarheid: plaats duidelijke knoppen en links naar de UiTagenda op de homepage en andere relevante pagina's van je website, en optimaliseer de SEO om de vindbaarheid te vergroten. Gebruik de url (alias) uitingemeente.be.
  • Toegankelijkheid: zorg voor een leesbare en intuïtieve layout, zodat iedereen gemakkelijk door het aanbod kan navigeren.

Je hebt recht op gratis tools voor een online UiTagenda als je stad, gemeente of regio lid is van het UiTnetwerk.

Voorwaarden:

  • Je UiTagenda wordt automatisch, volledig en exclusief gevoed door de UiTdatabank.

  • Je gebruikt het UiTlabel (UiT in Gemeente) als titel van je UiTagenda.

  • Je agenda verwijst ook naar UiTinVlaanderen.be: zo geef je bezoekers die toch niet hun gading vinden de kans om buiten je gemeente of regio te gaan zoeken.

  • Je verwijst naar uitdatabank.be waar organisatoren zelf activiteiten kunnen toevoegen.

  • Je gebruikt het Vlieglabel en het UiTPAS-label bij activiteiten waar deze labels van toepassing zijn.

Tip: gebruik de UiT-widgets, die standaard al voldoen aan de meeste van bovenstaande kwaliteitsnormen.

Uitgebreide tips

Een kwalitatieve online UiTagenda…

  • is volledig

Zorg dat je agenda het ruime overzicht bevat van alle vrijetijdsactiviteiten in je stad, gemeente of regio. Beperk je hier dus niet tot bijvoorbeeld enkel het gemeentelijke aanbod, of tot de activiteiten van de erkende verenigingen, maar zorg dat het ruime vrijetijdsaanbod in je agenda zit.

Tip: promoot invoeren in de UiTdatabank en maak de voordelen ervan bekend bij lokale organisatoren langs verschillende communicatiekanalen, opleidingen en contactmomenten.

  • geeft goesting

Een goede online UiTagenda is grafisch aantrekkelijk, en nodigt uit om doorzocht te worden. De agenda toont aantrekkelijke afbeeldingen bij de activiteiten in het overzicht, bevat duidelijk leesbare titels, en knoppen of call to actions die de bezoeker ertoe aanzetten om verder te zoeken.

Tip: De online UiTagenda kan omgeven zijn door vrijetijdsgerelateerde nieuwsberichten of redactionele selecties, waarin je enkele interessante activiteiten uitlicht. Of je kan -naast de hoofd-UiTagenda- ook doelgroepgerichte of thematische deelagenda’s maken, zoals een Vlieg-agenda voor families met jonge kinderen. Als je een UiTagenda op basis van widgets hebt, kan je daarvoor de functionaliteit van tipswidgets gebruiken.

Op uitinhasselt.be spelen we in op de actualiteit en proberen we mensen die getriggerd werden in het UiTmagazine helemaal te overtuigen.
Bert Flossie
Communicatie & Stadsmarketing bij Stad Hasselt
  • is makkelijk doorzoekbaar

Elke goede UiTagenda bevat een gebruiksvriendelijke zoekfunctie. Maar minstens even belangrijk is dat je UiTagenda is uitgerust met filters zodat iedere bezoeker zo vlot mogelijk de meest geschikte activiteit vindt tussen de vele zoekresultaten.

Zorg er ook voor dat de toegepaste filters zichtbaar en makkelijk verwijderbaar zijn.

  • is makkelijk vindbaar

Zet een duidelijke knop naar de UiTagenda op de homepagina van je gemeentelijke website, die meteen zichtbaar is zonder dat bezoekers naar beneden moeten scrollen. Voeg ook een link naar je agenda toe in de navigatie van je website. Zo is een bezoeker van je website steeds maar één klik verwijderd van de UiTagenda.

Zorg ook dat de SEO van je agenda goed zit zodat mensen die op zoek zijn naar een activiteit in jouw regio makkelijker via zoekmachines op jouw UiTagenda terechtkomen.

Plaats eventueel uitgelichte activiteiten (bv. via tipswidgets) op de homepagina, of op andere themapagina’s, en verwijs van daaruit steeds door naar de volledige UiTagenda.

Omdat de online UiTagenda centraal staat in de lokale en regionale vrijetijdscommunicatiematrix, verwijst al je andere vrijetijdscommunicatie door naar de online UiTagenda. Je kan daarvoor gebruik maken van de url (alias) uitingemeente.be om vanuit je andere UiTcommunicatie steeds rechtstreeks te verwijzen naar je online UiTagenda. Neem contact met ons op indien je nog geen eigenaar bent van de url uitingemeente.be.

Of experimenteer met QR-codes in printcommunicatie die doorverwijzen naar de volledige online UiTagenda.

  • is er voor iedereen

Een goede UiTagenda heeft een toegankelijke en leesbare layout. De navigatie is logisch en intuïtief, opdat zoveel mogelijk mensen snel en makkelijk hun weg vinden doorheen het aanbod.

Laat je inspireren door enkele UiTpartners

Praktijkvoorbeeld

Nieuw UiTmagazine en website zet vrijetijdsregio Druivenstreek op de kaart

15 jan. 2024

UiT in de Druivenstreek is online en in print dé gids voor vrije tijd in de Driuvenstreek.

Meer lezen
(c) Stad Hasselt
Praktijkvoorbeeld

Stad Hasselt vernieuwt UiT-communicatie

17 mrt. 2023

Stad Hasselt neemt je mee in de nieuwe UiT-strategie en geeft een inkijk in het vernieuwde UiT-magazine.

Meer lezen
Tips & tricks

Haal nóg meer UiT de UiTdatabank

16 mrt. 2023

Je voert je vrijetijdsactiviteiten al in in de UiTdatabank? Perfect! Maar haal je er ook het meeste uit? We geven je een aantal tips zodat jouw activiteiten een zo breed mogelijk publiek bereiken.

Meer lezen