Bert Flossie (account Vrije Tijd – afd. Communicatie en Stadsmarketing) en Davy Steegmans (verantwoordelijke UiT-kanalen) houden de vinger aan de pols bij de vrijetijdscommunicatie van Stad Hasselt.

Bert heeft het hele UiT-verhaal zien groeien vanaf het begin en lanceerde onder andere UiT-balie Sint-Truiden én UiTPAS Haspengouw. Op dit moment is hij verantwoordelijk voor de UiT-strategie bij Stad Hasselt.

Davy zit al heel wat jaren aan de knoppen van meerdere UiT-kanalen (sociale media, website, magazine).

Wat wil de inwoner?

De vrijetijdscommunicatie van stad Hasselt was toe aan verandering. Daarom gingen Bert en Davy gingen te rade bij de Hasselaren en organiseerden ze focusgroepen en enquêtes.
Deze onderzoeken toonden aan dat de inwoners voornamelijk het overzicht van vrijetijdsactiviteiten misten in de UiT-communicatie. Bovendien richtte de UiT-communicatie zich vooral op cultuur en kunst, waardoor bijvoorbeeld sport of jeugd geen plaats kreeg.

Stad Hasselt werkte daarom een volledig nieuwe strategie uit die het volledige vrijetijdsaanbod omvat. Verenigingen, sport, evenementen, jeugd, educatief aanbod en erfgoed krijgen vanaf nu extra aandacht.

Informeren en inspireren

Deze transformatie vormde de aanzet voor een gloednieuw magazine over alles wat er in Hasselt te beleven valt. Het vernieuwde UiT-magazine wil de Hasselaar hiermee nog beter informeren én inspireren.

UiT in Hasselt zet bovendien in op verbreding: het staat boordevol interviews, leuke weetjes en mooie reportages en dat allemaal in een gloednieuwe look and feel. De focus gaat verder dan een overzicht aan activiteiten en is meer dan ooit een magazine: het brengt de mensen en verhalen achter het aanbod in beeld.

(c) Stad Hasselt
© Stad Hasselt
Mensen krijgen niet veel print meer in de bus, daardoor voelen we dat inwoners het waarderen dat wij nog werk maken van een fysiek magazine.
Bert Flossie
Account Vrije Tijd Stad Hasselt

Online en offline werken versterkend

Uit de resultaten van de bevragingen bleek dat vele Hasselaren een voorkeur hebben voor print communicatie. Daarom werkten Bert en Davy een crossmediale aanpak uit, waarbij online en offline kanalen elkaar aanvullen en versterken.

  • Inwoners krijgen het UiT-magazine maandelijks in de brievenbus. Bezoekers kunnen het magazine raadplegen bij diverse handelszaken of afhalen bij Toerisme Hasselt.
  • Boodschappen op sociale media en op de website vullen deze printcommunicatie aan. Een artikel uit het magazine keert bijvoorbeeld aangepast aan het medium als blogpost terug op de website. QR-codes in het magazine linken bovendien door naar uitinhasselt.be

Meer weten? Bert lichtte de aanpak rond de Hasseltse UiT-communicatie toe op het publiqForum.

Begeleiding op maat

UiT in print

We helpen je op weg naar een nieuwe gedrukte UiTagenda of magazine of optimaliseren je huidige gedrukte UiTpublicatie.

Meer lezen
Persbericht

UiT in Leuven krijgt een nieuw jasje

23 nov. 2022

Al jarenlang is UiT in Leuven dé vrijetijdsagenda voor alle Leuvenaars of iedereen die ooit wel eens in Leuven komt. Nu nog inspirerender dankzij de gloednieuwe look & feel!

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Mini-audit voor nog betere UiTcommunicatie in Edegem

17 sep. 2019

‘Hoe kan onze vrijetijdscommunicatie nog beter?’ Om mee na te denken over deze vraag trok partnermedewerker Toon naar de gemeente Edegem.

Meer lezen