Wat geeft aan waar je als inwoner van Vlaanderen en Brussel terecht kan voor een geschikte, kwalitatieve vrijetijdsactiviteit? Wat verbindt alle vrijetijdscommunicatie in het UiTnetwerk? Dat is het UiTlabel: van UiT in Kontich over UiT in Hasselt, tot UiT in Vlaanderen. Al deze UiTmerken markeren de lokale of regionale vrijetijdscommunicatie met een herkenbaar en vertrouwd label.

UiT is meer dan een logo

  • UiT is hét collectief vrijetijdslabel voor bijna alle steden, gemeenten en regio’s in Vlaanderen.

  • UiT is het herkenbaar en vertrouwde label voor kwalitatieve vrije tijd dicht bij huis.

  • UiT verwijst steeds naar het volledige lokale vrijetijdsaanbod.

  • UiT siert talloze vrijetijdskanalen: UiTagenda’s, magazines, nieuwsbrieven sociale media en affiches.

Zo zorgt UiT voor meer en nieuw publiek!

Label en merk voor meer en nieuw publiek

UiT als label voor gids door vrijetijdscommunicatie

Het UiTlabel werpt zich op als gids om nieuw publiek te begeleiden in de veelheid van vrijetijdsactiviteiten in hun gemeente en regio. Mensen die moeilijker de weg vinden naar de communicatie van alle organisatoren zelf, komen via UiT toch vlot terecht bij interessante activiteiten. En ook wie wel de weg vindt naar de informatie van de organisatoren, laat zich door UiT graag inspireren om eens iets nieuws te proberen.

Bovendien markeert het UiTlabel kwalitatieve en volledige vrijetijdscommunicatie: agenda’s vol interessante activiteiten voor iedere potentiële vrijetijdsparticipant. Dankzij het UiTlabel vinden mensen makkelijker de weg naar duidelijke, overzichtelijke vrijetijdsagenda’s én -activiteiten. Zo geeft het UiTlabel meer mensen meer goesting in meer vrijetijdsactiviteiten.

UiT als sterk vrijetijdsmerk in de gemeente

UiT is ook inzetbaar als merk voor lokale of regionale vrijetijdscommunicatie. Heel wat lokale besturen en regio’s kiezen ervoor om UiT in Gemeente binnen hun overheidscommunicatie als apart merk te gebruiken voor alle communicatie die met vrijetijdsactiviteiten heeft te maken. Zo heeft bijvoorbeeld de gemeente Kontich een aparte UiT in Kontich vrijetijdswebsite, een UiTkrant, UiT in Kontich sociale mediakanalen en zelfs een heuse UiTwinkel.

UiTinKontich © Yannig van de Wouwer

Het UiTlabel bestaat sinds 2008, en bouwde een sterke merkbekendheid op. En dat is niet alleen te danken aan UiT in Vlaanderen en UiTPAS. Ondertussen gebruiken meer dan 90% van alle Vlaamse gemeenten en een tiental regio's het UiT-label, waardoor het figureert in meer dan 1000 vrijetijdscommunicatiekanalen. Deze kanalen worden ook goed bezocht: we registreerden meer dan 17 miljoen consultaties van online UiTagenda’s in de voorbije 5 jaar.

Het collectieve UiT-effect

Doordat honderden lokale besturen en andere organisaties hetzelfde label collectief inzetten, vergroot ook de herkenbaarheid. Volgens recent iVOX- onderzoek kent 76,9% van de Vlaamse surfers het UiTlabel, en de overgrote meerderheid daarvan kan ook correct toewijzen waar UiT voor staat: lokale vrije tijd.

'UiT' geeft binnen de gemeentelijke communicatie ook in één oogopslag aan waar het voor staat. Dat maakt UiT in Gemeente krachtiger bij een vrijetijdsagenda dan bijvoorbeeld ‘activiteitenkalender’ of ‘agenda’. Want dat kan ook over de openbare markten gaan, over een eventplanningstool, of over de komende gemeenteraadszittingen.

UiT heeft voor heel wat inwoners ook een sterkere communicatiekracht dan je gemeentelijk merk. Onder de noemer ‘UiT’ bereik je publiek dat anders moeilijker de weg vindt naar de lokale gemeentelijke communicatie, laat staan de weg naar het cultuurcentrum, of naar sportevenementen, naar lezingen of naar de lokale verenigingen.

UiTinLeuven, dé agenda voor jouw zomer
Door samen consequent het UiTlabel in de markt zetten, help je je inwoners het overzicht te bewaren.
Eric Goubin
Hoofdlector & onderzoeker Communicatiemanagement - Thomas More Mechelen & Kortom vzw

Je kan het UiTlabel beschouwen als een collectief merk, dat dient om aan te geven dat gelabelde producten of diensten voldoen aan bepaalde gemeenschappelijke kenmerken, bv. naar kwaliteit of herkomst. In het geval van UiT dus: kwalitatieve vrijetijdsinformatie, afkomstig uit de UiTdatabank.

UiT ondersteunt positieve stadsprofilering

UiT in Gemeente als lokaal merk geniet dus mee van de nationale en collectieve kracht van het UiT-label. Maar UiT speelt ook een positieve rol in de profilering van een stad of gemeente naar de inwoners. Een rijk vrijetijdsaanbod is een dankbare troef om de meerwaarde van wonen in je gemeente zichtbaar te maken. Uit onderzoeken zoals de participatiesurvey is bekend dat meer dan de helft van je inwoners geregeld actief op zoek gaat naar informatie over vrijetijdsactiviteiten, en dat ze die voornamelijk dichtbij de eigen woonplaats zoeken. Een prominent zichtbare en herkenbare lokale of regionale UiT-communicatie geeft inwoners wat ze zoeken. En zo draagt de UiTcommunicatie ook bij tot positieve uitstraling: hier is veel te doen, dus hier is het goed leven en wonen!

Ook organisatoren omarmen UiT

Niet alleen inwoners halen hun voordeel uit het UiTlabel. Ook voor lokale verenigingen en andere organisatoren maakt het UiTlabel duidelijk dat ze de UiTdatabank moeten gebruiken om in een lokale UiTagenda te belanden. Op die manier helpt het UiTlabel ook lokaal besturen om hun volledige vrijetijdsaanbod te verzamelen en te publiceren.

Hoe UiT je merkstrategie versterkt

UiT geeft de mogelijkheid om al je vrijetijdscommunicatie te verbinden en te verenigen onder een herkenbaar (sub)merk. Markeer met een doordachte multichannel-merkstrategie al je gemeentelijke kanalen voor vrijetijdscommunicatie met het label UiT in Gemeente. Zo maak je je inwoner op een efficiënte manier, en met zoveel mogelijk gerichte touchpoints, duidelijk waar die terecht kan voor vrijetijdsinformatie. Laat je verschillende UiTkanalen naar elkaar doorverwijzen en verhoog zo de kans dat je inwoners het meest geschikte vrijetijdsaanbod vinden op het vrijetijdscommunicatiekanaal van hun voorkeur.

Het UiTlabel wint extra aan kracht als je het nog ruimer inzet dan enkel op je UiTagenda’s.

Zo kan je ook communicatie over individuele activiteiten (zoals affiches of online ads en posts) gaan signeren met het label UiT in Gemeente. Nog krachtiger wordt het als ook de niet-gemeentelijke vrijetijdsorganisatoren dit doen.

UiTinLeuven Instagrampost met label

UiTPAS als next level UiTcommunicatie

Steden, gemeenten en regio’s die met UiTPAS werken, stellen vast dat UiTPAS en UiT in Gemeente elkaar als (sub)merken versterken. Als UiT in Gemeente het hoofdmerk voor vrijetijd is, dan kan UiTPAS Gemeente als submerk het hoofdmerk versterken. Andersom, als UiT in Gemeente een vertrouwd merk is, dan versterkt dit ook de kracht van UiTPAS Gemeente X als submerk. Door het UiTlabel op te nemen in de schrijfwijze van UiTPAS wordt bovendien meteen duidelijk dat het in beide gevallen over vrijetijdsactiviteiten gaat, en dat je deze twee moeilijk los van elkaar kan zien. Een goede UiT-communicatie is dan ook de meest logische basisvoorwaarde om je UiTPAS-aanbod te kunnen promoten. Of andersom kan je UiTPAS zien als het zogeheten next level in UiTcommunicatie.

UiTleven campagne UiTPAS Oostende - © Karakters.be

Zo gebruik je het UiTlabel

Gebruik je het UiTlabel? Volg dan enkele richtlijnen om het label optimaal te laten renderen.

Meer lezen

Doelgroepgerichte UiTcommunicatie

Wil je een bepaalde doelgroep bereiken?

Meer lezen

UiTnetwerk partnerpagina

Inspiratie en hulpmiddelen om van jouw UiT-communicatie een succes te maken

Meer lezen