UiTPAS als gids doorheen het vrijetijdsaanbod

Je kan UiTPAS gebruiken als het sluitstuk van je vrijetijds- of UiTcommunicatie. Het voegt een activerende factor toe aan het informerende karakter van de (lokale) UiTkalender. UiTPAS heeft op die manier een gidsfunctie.

UiTPAS toont bovendien mensen in armoede de weg naar activiteiten waar zij aan een sociaal tarief kunnen participeren. Voor de UiTagenda kan dat betekenen dat het UiTPASlogo en het geldende kansentarief aan het activiteitenoverzicht wordt toegevoegd.

De mogelijkheden van omruilvoordelen

UiTPAS is niet enkel een manier om mensen in armoede op een niet-stigmatiserende manier korting te geven. Het is ook een programma dat een trigger toevoegt aan je traditionele marketingmix. Met UiTPAS beloon je trouwe bezoekers zoals een klantenkaart dat doet. Nieuwe participanten met verschillende voorkeuren trek je aan vanuit de grote poule UiTPAS’ers uit alle UiTPASregio's via de segmentatietool van publiq. Je verleid hen hierbij met een aantrekkelijk omruilvoordeel zoals korting, gratis tickets of een cadeau.

Segmentatietool

Zo komt het aanbod van die organisator bij meer mensen onder de aandacht, ook wanneer deze nog niet in je eigen klantenbestand zitten en nog nooit van je organisatie hebben gehoord. Een omruilvoordeel moet dan ook gezien worden als een manier om die mensen over de drempel te krijgen. Een 'risicoloze' manier om nieuwe dingen te leren kennen.

De kost van een omruilvoordeel is dan ook zo te kaderen. Naast de trigger in een algemene communicatie (kalender), is het ook een doelgroepgerichte communicatie. UiTPAS staat toe om de mensen met het profiel dat jij wil bereiken gericht aan te spreken. Niet enkel de mensen die zich in jouw eigen database bevinden, maar veel meer.

Voor lokale besturen en organisatoren

Als lokale overheid zet je zo dus op een algemene manier die activiteiten in de kijker waar pashouders een omruilvoordeel kunnen krijgen. Op die manier worden pashouders geïnformeerd over het UiTPASaanbod en worden ze gestimuleerd om iets nieuws te proberen. Ook speel je in op behoeftes van organisatoren: meer ruchtbaarheid geven aan hun activiteit. Organisatoren kunnen dan weer gesegmenteerd het juiste voordeel bij de pashouder met het juiste profiel bezorgen door middel van de segmentatietool.

In de praktijk

© Kurt Van der Elst
Praktijkvoorbeeld

Nieuw publiek met UiTPAS bij LOD muziektheater Gent

08 okt. 2019

"We zagen zo goed als allemaal nieuwe gezichten en bereikten met onze oproep een heel divers publiek."

Meer lezen
Meer lezen