De nieuwe site nog niet gezien?

1. UiTinVlaanderen als sterk merk

“Uit onderzoek leerden we dat heel veel mensen weten dat UiTinVlaanderen staat voor ‘inspiratie voor vrijetijdsactiviteiten’. Dankzij de alom bekende website UiTinVlaanderen, dankzij lokale agenda’s van steden en gemeenten, dankzij UiTmetVlieg, UiTPAS, dankzij de UiTdatabank.” zegt Bart Temmerman, algemeen directeur van publiq. “Bovendien is het voor gebruikers handiger als we één vindplek maken voor leuke vrijetijdsactiviteiten, in plaats van aparte sites voor uitjes met kinderen en cultuur voor jongeren. Makkelijk tips vinden die passen bij je interesse, de plek waar je woont of naartoe gaat - daarvoor zorgt de nieuwe UiTinVlaanderen.”

2. BILL van de scène, UiTX erop

Daarom dat nu ook het label voor culturele activiteiten voor jongeren verbonden is aan het sterke UiTinVlaanderen-merk: vanaf nu inspireert UiTX met cultuuravontuur voor 16- tot 26-jarigen. Niet langer ‘BILL’. De selectie van de agenda wordt nog steeds gemaakt door jongeren zelf, aan de tipsartikels en sociale media werken jonge contentmakers mee. Het UiTX-label wordt ook gebruikt in campagnes op scholen om studenten cultuurideeën te geven - ook dat blijft. Nieuw is de extra aandacht voor jonge Belgische artiesten, talent dat grotere spotlights verdient.

Cultuuravontuur voor en door jongeren op jouw website?

Het label van UiTmetVlieg, voor leuks met kinderen, blijft bestaan, en verhuist mee naar UiTinVlaanderen.be. Daarnaast krijgen ook de activiteiten die voordien op Kampzoeker.be en Prettiggeleerd.be te vinden waren een plek in het aanbod van UiTinVlaanderen.be.

3. De allergrootste activiteitenagenda

In België, en zelfs in Europa, is UiTinVlaanderen uniek: een site waarop organisatoren gratis hun aanbod kunnen invoeren, en publiek makkelijk iets kan vinden. De UiTagenda telt vandaag ruim 26.000 coronaveilige events door 25.000 invoerders, en elke dag komen er nieuwe bij.

Hoe vind je wat je zoekt in dat enorme aanbod? “We willen het extra makkelijk maken voor elke gebruiker om iets te vinden dat bij hem of haar past: je kan in detail filteren, je plukt iets uit inspiratie-artikels met een selectie, je laat tips op maat in je mailbox belanden. Als de site weet waar je woont, of je een UiTPAS of museumpas hebt, of je graag tips voor kinderen of jongeren krijgt … dan zie je ook meer van dat aanbod. Dankzij de enorme databank van activiteiten kan iedereen inspiratie op maat vinden, en kunnen we bezoekers smaakverbredende ideeën aanbieden.”

4. Meer dan 8000 online events

“De lockdowns veranderden en versnelden onze plannen.” zegt Bart Temmerman. “Zeker nu willen mensen naar buiten, willen ze weer genieten van een concert of theater, hun hoofd even leegmaken of vullen. En organisatoren en artiesten verlangen naar hun publiek. Met deze gebruiksvriendelijkere site kunnen we daarbij écht helpen.” Dat was ook dé reden om te blijven inzetten op online cultuuraanbod, een nieuwe toevoeging aan de agenda sinds de zomer van 2020. “We verzamelden al ruim 8000 online events, die mensen thuis kunnen beleven. Op dit moment zijn er hiervan bijna 1500 nu of in de toekomst nog beschikbaar op UiTinVlaanderen. En Podium19 kreeg een plaats op UiTinVlaanderen. Meer dan 200 concerten en andere podiumvoorstellingen van cultuurhuizen, daarvan zijn er op dit moment nog bijna 100 om live te kijken of te herbekijken.”

5. Meer met je pas op stap

De voordeelprogramma’s UiTPAS en museumpas krijgen een duidelijke plaats binnen de nieuwe UiTinVlaanderen. Wie al zo’n pas heeft, ziet duidelijk wat de voordelen zijn en waar die te vinden. Ook wie nog geen pashouder is, ontdekt de extra pasvoordelen en vindt makkelijk waar de UiTPAS of museumpas te koop is.

6. Ondersteuning voor organisatoren

Voor organisatoren verandert er eigenlijk niets aan de manier waarop ze hun aanbod invoeren via de gratis UiTdatabank. Hun activiteiten worden wel beter gematcht met het juiste publiek: via de agenda, via mails en sociale media, de meer dan 1000 andere UiT-kanalen van steden, gemeenten en organisaties … “Nieuw is dat organisatoren kunnen aangeven of een locatie tijdelijk gesloten is, of een activiteit tijdelijk geannuleerd is. In deze coronatijd blijkt dat essentieel voor een goede communicatie naar het publiek.”

Op ontdekking op de nieuwe UiTinVlaanderen.be

Meer weten?

Wil je alles weten van de nieuwe functies, optimalisaties en strategische keuzes? Wij goten alle nieuwigheden in een overzicht.

Vragen over de nieuwe UiTinVlaanderen? Of interesse in samenwerking als grote organisator?

Fien Van Houtven
Neem contact op met
Fien Van Houtven
Productmanager UiTinVlaanderen