Meer mensen wegwijs maken in en naar het vrijetijdslandschap in de Druivenstreek: dat is waar Vrijetijdsregio Druivenstreek naar streeft. Met de lancering van de nieuwe UiTwebsite en het nieuw driemaandelijks UiTmagazine, bundelen de vijf gemeenten van de regio – Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse en Tervuren – hun krachten om een gemeenschappelijk platform te creëren voor alle vrijetijdsactiviteiten die de regio te bieden heeft.
Vrijetijdsevenementen in Druivenstreek nog beter vindbaar
De behoefte aan een gecentraliseerd en uniform informatiekanaal voor vrijetijdsactiviteiten in de Druivenstreek was duidelijk voelbaar, zegt Hilde Weygaerts, coördinator van Vrijetijdsregio Druivenstreek.
Hoewel er voorheen al een gezamenlijke seizoensbrochure van de cultuurcentra bestond, ontbrak het aan een gestructureerde en gemeenschappelijke aanpak voor het bredere vrijetijdslandschap. Daarom besloten de vijf gemeenten om de handen ineen te slaan en een overkoepelende website (www.uitindedruivenstreek.be) te lanceren waar alle evenementen overzichtelijk worden gepresenteerd.
Met UiT in de Druivenstreek willen we voor inwoners de ultieme gids presenteren voor vrije tijd in de Druivenstreek.
Daarnaast zorgt het nieuwe regionaal UiTmagazine voor inhoudelijke aanvulling. Dit driemaandelijkse blad, dat bus-aan-bus wordt verdeeld, bevat niet alleen een kalender vol boeiende activiteiten, maar ook inspirerende artikels en tips voor vrijetijdsbeleving in de regio, gezien door de ogen van lokale inwoners. “Met UiT in de Druivenstreek willen we voor inwoners de ultieme gids presenteren voor vrije tijd in de Druivenstreek,” aldus Hilde.
Dynamische werkgroep realiseert nieuwe website en magazine
"Het idee voor een regionaal magazine begon langere tijd geleden te rijpen bij de oprichting van de intergemeentelijke samenwerking. Het kostte tijd en geld, maar het resultaat mag er zijn," zegt Hilde.
Een werkgroep, bestaande uit de communicatiemedewerkers van de gemeenten, een personeelslid van vzw ‘de Rand’ en een freelance redacteur, werkt intensief samen om het magazine vorm te geven. Hilde: “Ik ben enorm tevreden met hoe de samenwerking loopt. We werken structureel samen, maar binnen de werkgroep zelf verloopt alles vrij organisch. De sfeer én motivatie zitten goed!"
Hilde: “In onze werkgroep krijgt iedereen steeds de kans om zijn stem te laten horen. Tegelijkertijd denkt iedereen mee vanuit de regionale insteek. Bij de de werkgroep Communicatie maakte een nieuwe doorstart met een communicatiecampagne rond de start van het nieuwe cultuurseizoen én het eengemaakte ticketingsysteem als eerste tastbare resultaat. Dat gaf nieuwe energie en een goede basis om op verder te werken."
UiTPAS als drijvende kracht
Hilde: "We kiezen er bewust voor om UiTPAS een prominente rol te geven in op de website en in het magazine. Zo bevatten de UiTkalender van het magazine en uitgelichte artikels alleen UiTPAS-activiteiten. Deze keuze benadrukt niet alleen de voordelen van de UiTPAS voor de inwoners, maar dient ook als extra motivatie voor verenigingen om zich aan te sluiten bij UiTPAS. Op de website zijn er pagina's gewijd aan UiTPAS-activiteiten en vind je alle info voor inwoners en voor verenigingen."
Enthousiaste reacties
De respons tot nu toe is veelbelovend, met herkenbare gezichten op de coverfoto die positieve reacties uitlokken. Opvallend is de stijging in de verkoop van de UiTPAS, een veelzeggende indicator van het succes van deze vernieuwde aanpak. “Wanneer onze baliemedewerkers vragen waar ze over de UiTPAS hebben gehoord, is “het nieuwe magazine” meestal het antwoord!"
Het geheim van een succesvol nieuw magazine? Sta volledig achter het initiatief, omarm kritiek, en spreek met één krachtige stem naar de inwoners toe.
Eenheid in communicatie is cruciaal
“Regio's die een nieuw magazine willen lanceren, houden best in het achterhoofd dat perfectie quasi onbereikbaar is en kritiek onvermijdelijk", zegt Hilde tenslotte. Haar tip? “Sta volledig achter het initiatief en draag deze overtuiging krachtig uit naar het publiek. Eenheid in externe communicatie is essentieel; spreek met één stem om het imago van het magazine te versterken en een sterke band met de gemeenschap op te bouwen.”
UiT in Printcommunicatie
Wil je nieuw publiek bereiken voor de activiteiten in je stad, gemeente, of regio? Wij geven jou 5 tips om het meeste uit jouw gedrukte UiTmagazine te halen.
Stad Hasselt vernieuwt UiTcommunicatie
Stad Hasselt neemt je mee in de nieuwe UiT-strategie en geeft een inkijk in het vernieuwde UiT-magazine.
UiTPAS op de cover
Geef UiTPAS structureel een plaats in je stads- of gemeentemagazine om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te enthousiasmeren. Laat je inspireren door de aanpak van twee veelgelezen stadsmagazines en ga aan de slag met enkele praktische tips & tricks.
UiT in print
We helpen je op weg naar een nieuwe gedrukte UiTagenda of magazine of optimaliseren je huidige gedrukte UiTpublicatie.