Geef UiTPAS structureel een plaats in je stads- of gemeentemagazine om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te enthousiasmeren. Laat je inspireren door de aanpak van twee veelgelezen stadsmagazines en ga aan de slag met enkele praktische tips & tricks.

Stadsmagazine Kortrijk

In Kortrijk haalde UiTPAS de cover van het plaatselijke stadsmagazine. De aantrekkelijke foto waarop houders met hun UiTPAS te zien zijn, springt onmiddellijk in het oog. Hiermee plaatst Kortrijk UiTPAS duidelijk in de schijnwerpers, wat zorgt voor een grote zichtbaarheid bij haar inwoners.

Daarnaast informeert Kortrijk volledig en enthousiasmerend over UiTPAS. Kortrijk kiest ervoor om het verhaal te vertellen aan de hand van twee getuigenissen van UiTPAS-gebruikers. De keuze om een jonge moeder aan het woord laten over de mogelijkheden van haar UiTPAS met kansentarief resulteert in laagdrempelige communicatie die taboes rond armoede mogelijks doorbreekt. Daarnaast ligt de focus op omruilvoordelen om UiTPAS niet als armoedekaart, maar als vrijetijdspas uit te dragen.

Nieuwe Maan Mechelen

Nieuwe Maan, het stadsmagazine van Mechelen, neemt UiTPAS structureel op. Mechelen maakt UiTPAS-omruilvoordelen zichtbaar op verschillende creatieve manieren.

Een eerste manier is een bevraging van verschillende UiTPAS-gebruikers naar hun spaargedrag en favoriete omruilvoordelen. Dit leverde een aantrekkelijke rubriek op waar een quote en kort antwoordfiche een foto van de UiTPAS-houder versterken.

Daarnaast plaatst Nieuwe Maan regelmatig één specifiek omruilvoordeel in de kijker, bijvoorbeeld een gratis theater- of concertticket in ruil voor 20 punten.

Tot slot wijdt het stadsmagazine af en toe een volledige pagina aan een overzicht van de leukste omruilvoordelen voor een specifieke maand.

Naast de focus op omruilvoordelen informeert Nieuwe Maan over UiTPAS met kansentarief. Hiervoor kiest het magazine ervoor om eens van standpunt te veranderen. Ze laat de Mechelse organisator aan het woord over de mogelijkheden van een UiTPAS met kansentarief. Zo krijgen zowel de standpunten van gebruiker als aanbieder een plaats in de communicatie.

Aan de slag

Enkele tips om UiTPAS een plaats te geven in jouw printcommunicatie:

  • Inwoners komen en gaan: zorg er daarom voor dat je in elk stads- of gemeentemagazine de basisinfo over UiTPAS opneemt, niet enkel bij lancering of bij de start van een nieuw (school)jaar.
  • Gebruik in je vrijetijdsmagazine steeds het UiTPAS-logo bij de UiTPAS-activiteiten.
  • Zet maandelijks een of meerdere UiTPAS-voordelen in de kijker.
  • Overweeg een UiTPAS-rubriek (nieuwe partners, UiTPAS-houder in de kijker…).

Inspiratie nodig voor tekst en rubrieken?

Hulp nodig?

Ben je op zoek om naar manieren om UiTPAS in je stad of gemeente een duwtje in de rug te geven? Of hoe je UiTPAS kan inzetten om de lokale vrijetijdsparticipatie weer aan te zwengelen? Of gewoon benieuwd hoe je zonder extra moeite veel meer kan halen uit je UiTPAS-communicatie?

Mini-audit van je UiTPAS-communicatie

Stimuleer de lokale vrijetijdsparticipatie en haal zonder extra moeite veel meer uit je UiTPAS-communicatie.

Meer lezen

UiTPAS in je gemeentelijke communicatie

Integreer UiTPAS structureel in je gemeentelijke communicatie om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te inspireren.

Meer lezen

Webinar UiTPAS-communicatie

Bekijk dit webinar voor meer inzicht in de principes van UiTPAS-communicatie en de bijhorende acties.

Meer lezen