Website

Een breed publiek vindt de weg naar je website. Zorg dus dat alle basisinformatie over UiTPAS overzichtelijk te vinden is op je website. Integreer de link naar UiTPAS liefst in de navigatie van je homepagina.

Voorzie een pagina over UiTPAS op de gemeentelijke, stedelijke of regionale website met praktische informatie over:

  • Wat is UiTPAS?

  • (link naar) UiTPAS-activiteiten

  • Criteria voor UiTPAS aan kansentarief

  • Verkooppunten

  • Organisatoren

  • Welkomst- en omruilvoordelen

  • Informatie voor organisatoren

  • Privacy en voorwaarden

Aanvullend kan je ook doorverwijzen naar de centrale website www.uitpas.be.

Informatie over UiTPAS op je website, in je vrijetijdsmagazine of op sociale media? Je hoeft niet elke keer het warme water uit te vinden. Onze tekstsjablonen hoef je enkel aan te passen naar je lokale context.

1. Algemene informatie over UiTPAS: Wat is UiTPAS?

  • Gebruik een landingspagina [gemeente].be/uitpas of www.uitpas[gemeente/regio].be of alias naar deze pagina.
  • Zorg voor een korte heldere en wervende uitleg over UiTPAS (gebruik onze tekstsjablonen)
  • Plaats links naar alle onderstaande informatie.
Website UiTPAS Kempen

2. Informatie voor inwoners

  • Verkooppunten: waar kan je UiTPAS kopen?
  • Prijs: hoeveel kost UiTPAS voor welke doelgroep?

- informatie manueel invoeren

  • Welkomstvoordelen en omruilvoordelen: wat kan je doen met je UiTPAS?

- informatie manueel invoeren
- optioneel: mogelijkheid om voordelen uit te lezen via de UiTPAS API
- bij voorkeur ook verwijzen naar UiTPAS-voordelen in andere regio’s

  • Aanbieders: waar kan je terecht met je UiTPAS?

- informatie manueel invoeren
- optioneel: mogelijkheid om balies (organisatoren) uit te lezen via de UiTPAS API

  • UiTPAS-activiteiten: wat is er te doen met je UiTPAS?

Deze kun je weergeven in de UiTagenda: op welke activiteiten kan je met UiTPAS terecht voor korting en om punten te sparen? Dit is een bijkomende integratie van gegevens uit de UiTdatabank en het UiTPAS systeem en bestaat uit 3 delen:

1. UiTPAS-label tonen bij UiTPAS-activiteiten
2. Mogelijkheid om te zoeken naar UiTPAS-activiteiten, bv. met filters
3. kansentarief tonen bij UiTPAS-activiteiten

OPTIE 1: UiTagenda op basis van widgets = integratie is automatisch voorzien
OPTIE 2: UiTagenda op basis van Search API = integratie is zelf te voorzien

Hoe?

1. UiTPAS-label weergeven bij UiTPAS-activiteiten

Om het UiTPAS-logo te laten verschijnen bij activiteiten waar je UiTPAS kan gebruiken, moet de website-developer achterliggend een filter instellen (als de activiteit een UiTPAS-label draagt in de UiTdatabank, toon dan het UiTPAS-logo).

2. Mogelijkheid om te zoeken naar UiTPAS-activiteiten, bv. met filters

3. Kansentarief via UiTPAS API
Om het kansentarief via UiTPAS API binnen te halen, geef je je partnermedewerker een seintje: die zal de permissies voor jullie goed zetten. Je kan de leverancier nu op de hoogte brengen dat de gegevens over het kansentarief aanspreekbaar zijn. Aan de hand van deze documentatie doet de leverancier het nodige om de gegevens binnen te trekken.

  • Info over UiTPAS met kansentarief

Wie heeft recht op het kansentarief, hoe en waar ontvangt de inwoner een UiTPAS die recht geeft op het kansentarief?

  • Toegang tot het UiTPAS-profiel of puntensaldo opvragen

- verwijzen naar uitpas.be en de UiTPAS-app. (eventueel met toelichting over familie-account).
- of zelf integreren via UiTPAS API

  • UiTPAS-app

Motiveer pashouder om de app te downloaden en vermeld de voordelen. Communicatiemateriaal over de UiTPAS-app.

UiTPAS-voorwaarden & privacyregeling

3. Informatie voor organisatoren

Wil je nieuwe aanbieders aantrekken? Voorzie dan op je gemeentelijke UiTPAS-website ook overzichtelijke informatie voor (potentiële) UiTPAS-organisatoren.

  1. Waarom meedoen met UiTPAS?
  2. Stappenplan
  3. Handleidingen en links
  4. Promo- en beeldmateriaal
  5. Modelovereenkomst
  6. Verklaring op eer
  7. Software
  8. Segmentatietool

Drukwerk

Ook in je gemeentelijk magazine, UiTagenda, brochures, ... én in de printcommunicatie van je gemeentelijke partners zoals de bib, het cultuurcentrum enzovoort krijgt UiTPAS een plek. Enkele tips:

  • Inwoners komen en gaan: zorg er daarom voor dat je in élk gemeentelijk magazine de basisinfo over UiTPAS opneemt, niet enkel bij lancering of bij de start van een nieuw (school)jaar.
  • Gebruik in je vrijetijdsmagazine of UiTagenda steeds het UiTPAS-logo bij de UiTPAS-activiteiten, en vermeld liefst ook het kansentarief.
  • Zet maandelijks een of meerdere UiTPAS-voordelen in de kijker
  • Overweeg ook een UiTPAS-rubriek (nieuwe partners, UiTPAS-houder in de kijker …)

UiTkalender

Je kan UiTPAS gebruiken als het sluitstuk van de UiTcommunicatie (zowel online als offline). Het voegt een activerende factor toe aan het informerende karakter van de UiTkalender. UiTPAS heeft zodoende een gidsfunctie. Het toont bovendien aan mensen in armoede de weg naar activiteiten waar zij aan een sociaal tarief kunnen participeren.

Voor de UiTkalender betekent dit concreet dat het UiTPAS-logo én het geldende kansentarief aan het activiteitenoverzicht wordt toegevoegd.

Gemeentelijke UiTPAS-partners

  • Laat ook bij gemeentelijke UiTPAS-partners de basisinformatie over UiTPAS opnemen, en de UiTPAS-voordelen bij deze specifieke partner.
  • Liefst langs verschillende ingangen, zoals homepagina van hun website, sociale media, drukwerk, ...

Nieuwsbrief & social media

Heb je een gemeentelijke, stedelijke of regionale nieuwsbrief of sociale media-kanalen? Voorzie dan zeker items over UiTPAS, zowel in aanloop naar de lancering maar ook wanneer UiTPAS operationeel is (bijv. omruilvoordelen in de kijker, een interview met een pashouder, x-aantal pashouders of punten gespaard, …).

Organisatoren

De organisaties die UiTPAS aanbieden zijn vaak de eerste plaats waar mensen met UiTPAS in contact komen. Moedig baliemedewerkers aan om mensen zo veel mogelijk te informeren over UiTPAS. Voorzie daarnaast extra materiaal die de zichtbaarheid van UiTPAS vergroot, zoals raamstickers, pijlen, infoborden, zuilen, ...

Promomateriaal

Er zijn verschillende manieren om UiTPAS in de kijker te zetten: folders, flyers, mascottes, banners, bakfietsen, …

Lanceringsevent

Met een lanceringsevent kan je de start van UiTPAS feestelijk inluiden en meteen je eerste kaarten verkopen. Je kan een nieuw event organiseren of inhaken op een bestaand event zoals de nieuwjaarsreceptie, de jaarmarkt, een festival, een cultuurmarkt, …

Communicatie & promotie

Hoe helpt UiTPAS je gericht te communiceren naar je publiek en hoe maak je UiTPAS bekend bij je inwoners?

Meer lezen

Bouwstenen voor je UiTPAS-communicatie

Raadpleeg de vernieuwde UiTPAS-huisstijlgids, download het UiTPAS-logo en de pictogrammen.

Meer lezen

Promotiemateriaal

Gebruik kant en klaar promotiemateriaal zoals vloerstickers, tekstsjablonen, een filmpje, een folder, ...

Meer lezen