Veel mensen zoeken meestal niet actief naar vrijetijdsactiviteiten in hun omgeving. Printmedia zoals een UiTmagazine, een UiTfolder, of een UiTagenda in het gemeentelijk infoblad zijn de perfecte kanalen om deze mensen te bereiken.
Dat blijkt ook uit onderzoek van de gemeentelijke communicatiemonitor van Thomas More: gemeentelijke infobladen bereiken steeds meer lezers, met een gemiddelde van 84% in de periode 2020-2022. Gemeentelijke UiTmagazines bereiken volgens deze onderzoeken vlot meer dan de helft van de bevolking.
Print is dus zeker nog niet 'dood', het loont absoluut de moeite om hierin te investeren.
Wij geven jou 5 tips om het meeste uit jouw gedrukte UiTmagazine te halen.
1. Wees selectief: kiezen is niet verliezen.
Je hoeft niet elk evenement in je printcommunicatie op te nemen. Het is effectiever om een zorgvuldige selectie van activiteiten te presenteren die aantrekkelijk zijn voor verschillende soorten publiekssegmenten. Kwaliteit gaat hier boven kwantiteit.
2. Maak de brug naar online.
Printmedia kunnen ook dienen als een brug naar je online platforms. Verwijs je lezers door naar je website, nieuwsbrief en sociale media voor meer informatie. Bovendien kan je publiek daar wél een compleet overzicht krijgen van activiteiten. Zo versterken offline en online kanalen elkaar.
3. Maak verbinding met de lezer.
Lezers van gedrukte vrijetijdsinformatie zoeken vaak niet actief naar activiteiten. Zorg ervoor dat je snel hun aandacht trekt en aansluit bij hun interesses en motivaties. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen en content waarin je doelpubliek zich herkent.
(Afbeelding: Uitagenda Utrecht, De Malse Courant, UiTmagazine Puurs-Sint-Amands, Luchtpost Antwerpen-Luchtbal, UiTmagazine Peer)
4. Benut alle grafische en redactionele mogelijkheden.
Er zijn veel opties om de aandacht te trekken en drempels te verlagen.
Besteed aandacht aan de cover:
Kies bij voorkeur voor een (blije) persoon op de cover en zorg dat mensen zich herkennen in de afgebeelde personen. Wissel af per editie.
Zorg dat mensen op de cover de lezer aankijken.
Verwijs naar minstens drie verschillende (types van) vrijetijdsactiviteiten.
Vermeld zeker ook als je ergens korting krijgt of iets kan winnen.
Cluster activiteiten: organiseer activiteiten per thema, invalshoek of doelgroep om het lezers makkelijker te maken om door het aanbod te navigeren. Verlicht keuzestress met bijvoorbeeld rubrieken als '3 activiteiten die je deze herfst niet mag missen' of 'musea die altijd gratis zijn' of ‘de 5 tips van mama Amina’.
Denk ook aan je organisatoren én aan de UiTdatabank.
Vergeet niet om lokale organisatoren te betrekken en hen te motiveren om hun activiteiten toe te voegen aan de UiTdatabank. Dit is essentieel om hun evenementen te publiceren in jouw UiTmagazine of agenda. Communiceer telkens de volgende invoerdeadline, willen ze in aanmerkingen komen voor publicatie in jouw UiTmagazine of UiTagenda.
Kortom, printcommunicatie is een krachtig middel om nieuw publiek aan te trekken voor vrijetijdsactiviteiten in jouw stad of gemeente. Het helpt je om de aandacht te trekken, drempels te verlagen en mensen te informeren over alle leuke dingen die er te doen zijn.
Meer inspiratie, of een begeleiding op maat nodig? ⬇️
UiT in print
We helpen je op weg naar een nieuwe gedrukte UiTagenda of magazine of optimaliseren je huidige gedrukte UiTpublicatie.
Stad Hasselt vernieuwt UiTcommunicatie
Stad Hasselt neemt je mee in de nieuwe UiT-strategie en geeft een inkijk in het vernieuwde UiT-magazine.
De 360° UiT-strategie van Kontich
“Gedeelde verantwoordelijkheid” en “denken vanuit de burger” zijn dé uitgangspunten die van UiT in Kontich een succes maken, vertellen Sara Peeters en Kevin Celis van de gemeente Kontich.