Wanneer UiTPAS nieuw wordt geïntroduceerd in een stad, gemeente of regio, is de opstartcommunicatie en de marketing naar de inwoners belangrijk.

Eens UiTPAS gelanceerd is en bekender is bij je publiek, moet UiTPAS ook blijven leven onder je publiek en moet je ervoor te zorgen dat het top of mind blijft bij je inwoners.

Waarover communiceer je?

Via verschillende kanalen, op verschillende momenten en in functie van verschillende doelgroepen informeer je je publiek en maak je hen enthousiast over de activiteiten en voordelen.

UiTPAS-communicatie werkt op meerdere niveaus:

  • Je communiceert over UiTPAS als product
  • Je communiceert over evenementen
  • Je communiceert over de voordelen en kortingen waarmee UiTPAS motiveert om te participeren.

Waar en Wanneer?

Door de waan en de drukte van de dag wordt er vaak op het laatste moment en ad hoc gecommuniceerd, zonder dat je alle communicatie-acties in een weloverwogen strategisch kader plaatst. Dat snappen we! Toch is het beter om werk van te maken van een geïntegreerd en crossmediaal communicatie-en marketingplan, voor een duurzaam resultaat met grotere impact.

Als alles goed gaat communiceer je

  • op verschillende momenten in de klantenreis,
  • via verschillende kanalen (360°- communicatie),
  • afgestemd op verschillende publieken.

Waarom?

Door te communiceren over UiTPAS zorg je ervoor dat publiek en aanbod elkaar vinden. Je voert communicatie om te:

  • informeren (waar kan ik UiTPAS kopen/gebruiken?),
  • motiveren (je wordt beloond voor je participatie),
  • experimenteren (je leert nieuw aanbod kennen of je trekt er vaker opuit).

Dit levert een win-win situatie op: hoe meer de UiTPAS-houder deelneemt, hoe meer inzicht de gemeente en organisator krijgen in het publiek, dankzij publieksdata die je verzamelt telkens een deelnemer de UiTPAS scant.

Communicatiematrix

Lijst de verschillende communicatieproducten, kanalen en doelgroepen op in een communicatiematrix. Neem zowel online als gedrukte media mee en denk aan commerciële én non-profit uitgevers. Bekijk hoe je de communicatie over UiTPAS hierin kunt integreren en welke communicatiekanalen er eventueel bijkomen.

Marketing en promotie

UiTPAS promoten kan op verschillende manieren, via verschillende kanalen en op maat van verschillende doelgroepen.

Enkele voorbeelden van online en offline zichtbaarheid zijn je UiTagenda -of magazine, de website, de balie van organisatoren, digitale schermen, promomateriaal zoals flyers of folders, een lancerings- of jubileumevent enz.

Communicatie op maat van mensen in armoede

Naast de informatie over en de voorwaarden voor het kansentarief die via de algemene communicatiekanalen verspreid wordt (gemeentelijke website, infoblad, flyers, beschrijving van het kansentarief bij UiTPAS-activiteiten, informatie door baliemedewerkers, …), kun je mensen zeer gericht informeren via bijvoorbeeld het Sociaal Huis of intermediairen zoals lokale dienstencentra.

Ken je publiek

Probeer je naar iedereen tegelijk te communiceren, dan bereik je eigenlijk niemand. Naar elke potentiële deelnemer afzonderlijk communiceren is ook niet haalbaar. Vind daarom de gulden middenweg en ga aan de slag met de gegevens die je hebt, via UiTPAS.

Nieuw publiek

Mensen die nog geen UiTPAS hebben, zijn nieuw publiek. Je weet in principe nog niets over hen. Toch kan je je baseren op enkele algemene inzichten, en je communicatie hierop afstemmen.

  • kernpubliek: zijn betrokken en enthousiast, pull-communicatie volstaat.
  • kansrijk publiek: zijn geïnteresseerd, maar hebben een duwtje in de rug nodig. Met push-communicatie bereik je hen het best.
  • niet-participerend publiek: zijn niet geïnteresseerd en ervaren veel drempels. Je bereikt hen met push-communicatie, en dan vooral via de algemene gemeentelijke communicatie.

Nadien groeit dit publiek door tot gekend UiTPAS-publiek.

UiTPAS-publiek

Benader je gekend UiTPAS-publiek gesegmenteerd, op basis van hun eerdere activiteiten, met een boodschap op maat van de doelgroep. Dit kan op basis van verschillende parameters die je kent dankzij de UiTPAS-data:

  • UiTPAS-gedrag (kaarthouder/spaarder/ruiler)
  • Participatievoorkeuren (theater, museum, sport,…)
  • Participatiefrequentie
  • Mobiliteit (enkel eigen gemeente, hele regio, heel Vlaanderen)
  • Demografisch: leeftijd, woonplaats,…

Dit kan heel makkelijk met de segmentatietool van publiq. Om deze tool zo goed mogelijk te doen functioneren, is het belangrijk dat organisatoren hun bezoekers steeds aansporen hun UiTPAS te scannen. Via deze ‘check-ins’ verzamel je namelijk data krijg je een zo volledig en correct mogelijk beeld van je publiek

Nu is het aan jou!

Wil je een meer uitgebreide en toegepaste presentatie over UiTPAS-communicatie in je stad, gemeente of regio? Volg de communicatie-sessie van de UiTPAS Academy of vraag een persoonlijke begeleiding van je partnermedewerker bij publiq.