Overal waar ik kom vertel ik over UiTPAS.
Li Li Chong
Medewerker Participatie en Outreach bij Concertgebouw Brugge
Sinds 2023 zit het Concertgebouw op het spoor van outreachend werken. Wat betekent dat precies en hoe ben jij daartoe gekomen, Li Li?

Outreachend werken betekent dat we niet enkel meer binnen het Concertgebouw werken, maar actief buiten de muren treden, op zoek naar nieuwe relaties, nieuwe partnerships, binnen en buiten Brugge."

"Ik ben in 2022 in het Concertgebouw begonnen, en deze opdracht was op mijn lijf geschreven. Ik was zelf nieuwkomer in België: twaalf jaar geleden was ik zelf op zoek naar manieren om mensen te leren kennen, om de cultuur in België te leren kennen. Ik deed in mijn thuisstad Oostende veel vrijwilligerswerk, bouwde daar een sterk netwerk op en werd onbedoeld een bruggenbouwer. Dat was precies wat ze hier in Brugge zochten. Ik heb in zekere zin van mijn hobby mijn beroep gemaakt.” (lacht)

Hoe doe je dat concreet - toegang vinden tot deze groepen?

“Om te beginnen ben ik proactief: ik stuur mails of gebruik social media om contact te maken met heel diverse organisaties in Brugge - vrijwilligersorganisaties, armoedenetwerken, opvanglocaties, wijkwerkingen,…"

"Heel vaak krijg ik geen respons op mijn mailtjes. Het is voor mij het sein om mijn stoute schoenen aan te trekken, en de stad in te gaan. Ik nodig mezelf uit: op opendeurdagen, op inloopmomenten, op koffiemiddagen. Ik kom zonder powerpointpresentatie en zonder verwachtingen - ik ga in eerste instantie luisteren. Wat doet deze organisatie? Wat zijn de noden van de mensen die erheen gaan?"

"Het is belangrijk om eerst zo goed mogelijk zicht te krijgen op wat de organisaties zijn en doen. Pas in een tweede beweging probeer ik hen mee te nemen naar het Concertgebouw, om hen te tonen dat het ook een plek voor hen is.”

In januari 2023 werd UiTPAS Regio Brugge uitgerold. Wat is jouw ervaring met UiTPAS tot nu toe - zijn er veel mensen die vandaag UiTPAS al kennen?

“Bij het Concertgebouw kunnen bezoekers punten sparen vanaf juli 2023. Dat is vrij recent, ik zie dus zeker nog kansen en opportuniteiten om te groeien. Het is bijvoorbeeld nog niet echt goed geweten dat je met de UiTPAS aan kansentarief ook terecht kunt in de omringende gemeenten en dat je overal in Vlaanderen en Brussel punten kunt sparen."

"Als outreachend medewerker ga ik het meest ‘naar buiten’ en kom ik niet zelden in contact met mensen die financieel kwetsbaar zijn. Ik moedig hen aan om UiTPAS aan te schaffen omdat ze mogelijk recht hebben op kortingen, maar ik doe eigenlijk net hetzelfde bij de andere cultuurliefhebbers die ik ontmoet en bij uitstek ook bij de collega’s en vrijwilligers van het Concertgebouw, want UiTPAS is voordelig voor iedereen - ik denk dat het belangrijk is dat te benadrukken."

"Meestal vertel ik over mijn eigen positieve ervaringen met UiTPAS, want ik ben als ‘Oostendenaar’ al jarenlang een blije gebruiker van UiTPAS - zelfs mijn zoontje van vijf heeft er een (sinds hij drie jaar was!). We sparen nu overal samen punten.” (lacht)

Jullie zijn alvast geweldige ambassadeurs van UiTPAS! Zijn de collega’s van de balie en de communicatiemedewerkers mee op de kar?

“Helemaal. We communiceren eigenlijk via al onze kanalen over UiTPAS: in onze brochures, in de driemaandelijkse magazines, op onze website, via TikTok. We voeren onze UiTPAS-activiteiten ook trouw in UiTdatabank in, zodat mensen meteen weten aan welk tarief ze kunnen deelnemen. We posten regelmatig iets over UiTPAS via onze socials, en af en toe staat er een omruilvoordeel in de kijker als nieuwsitem."

"Wat mezelf betreft: in welke context ik ook beland, iedere keer als ik een presentatie geef over Concertgebouw Brugge, zit er een slide tussen over het gebruik van UiTPAS. Tenslotte, maar niet onbelangrijk: UiTPAS is ook fysiek zichtbaar in onze inkomhal en aan de balie. Je ziet, we werken hard aan de naamsbekendheid van onze prille UiTPAS.” (lacht)

Sense of belonging, een belangrijke voorwaarde om je publiek te bereiken, gaat niet enkel om een gebouw, maar ook over wie daar aanwezig is. Je voelt je thuis als je verbinding kan leggen met de anderen.
Li Li Chong
Medewerker Participatie en Outreach bij Concertgebouw Brugge
Op welke manier zorgt UiTPAS volgens jou voor een grotere toegankelijkheid van het Concertgebouw, of heeft het specifiek een plaats in outreachend werken?

“In het kader van mijn opdracht is vooral UiTPAS met kansentarief belangrijk, waardoor mensen goedkoper naar het Concertgebouw kunnen komen, zonder dat er een stigma om de korting heenhangt. Soms breng ik eerst enkele mensen gratis tot bij een voorstelling of concert, en daarna sensibiliseer ik hen om een UiTPAS aan te schaffen."

"Het gaat zowel om onze vrijwilligers als om kansengroepen die ik via verschillende lokale partners bereik. Ik stel deze groepen ook altijd voor aan elkaar, want het is mijn ambitie om mezelf overbodig te maken - in mijn ideale wereld komen deze groepen zonder mij naar het Concertgebouw en vertellen ze elkaar over de UiTPAS. Sense of belonging, een belangrijke voorwaarde om je publiek te bereiken, gaat niet enkel om een gebouw, maar ook over wie daar aanwezig is. Je voelt je thuis als je verbinding kan leggen met de anderen."

Daarnaast ijver ik ervoor dat meer lokale partners en organisaties de groeps-UiTPAS hebben, waardoor ze samen naar voorstellingen of concerten kunnen komen én individuele leden worden aangemoedigd om een persoonlijke UiTPAS aan te schaffen.”

Ik hou van het gevoel dat ik overbodig word.
Li Li Chong
Medewerker Participatie en Outreach bij Concertgebouw Brugge
Zijn er specifieke ervaringen die je uit dit eerste jaar al bijblijven over de impact van UiTPAS?

“Ik ben gelukkig wanneer ik zie dat mensen die ik aanvankelijk naar het Concertgebouw heb toegeleid, daarna via hun UiTPAS zelfstandig de weg vinden naar het Concertgebouw én naar de andere cultuurhuizen in Brugge. Omdat ze beseffen dat het niet duur hoeft te zijn om cultuur te mogen beleven."

"Eén keer kreeg ik op een vrijdagavond thuis een bericht van iemand die ik ooit naar het Concertgebouw had gebracht, met een videootje waarin ze toonde dat ze er nu zelf was, met haar UiTPAS. Ik hou van het gevoel dat ik overbodig word, zo weet ik dat ik ook een ‘UiTPAS-ambassadeur’ rijker ben.”

Praktijkvoorbeeld

Concertgebouw Brugge deelt zijn tips & tricks voor outreachend werken

Evelyne Coussens — 26 mrt. 2024

Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling, maar pas sinds 2023 staat outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. Maar wat betekent dat ‘uitreiken’ precies en waarom zou je er als kunst- of cultuurhuis op inzetten?

Meer lezen

Regio Brugge lanceert nieuwe UiTPAS

16 jan 2023

9 gemeenten bundelen de krachten voor de nieuwe UiTPAS Regio Brugge.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Koepelorganisatie FOS Open Scouting zet in op UiTPAS

10 apr. 2024

FOS Open Scouting wil dat iedereen kan deelnemen aan scouting. De verdeelsleutel van UiTPAS helpt de drempels te verlagen. Ontdek hoe zij dit aanpakken.

Meer lezen