KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik
KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.
“Ik heb eindelijk nog eens kunnen babbelen met mijn ouders!”
Z33 ontwikkelde een familieparcours voor kinderen én hun ouders
Hoe het Kalligraffitikamp vanuit de leefwereld van jongeren vertrekt
Met het ‘Kalligraffitikamp’ geeft Graffiti vzw kinderen en jongeren de kans om te experimenteren met graffiti - in de eigen, vaak Arabische thuistaal. Dit praktijkvoorbeeld kwam tijdens de "Expeditie jong & divers publiek" aan bod als good practice. Lees hier hoe Graffiti vzw van het project een succes maakte.
UiT via het Huis van het Kind
Via Kind en Gezin kunnen de Huizen van het Kind intekenen op een interessant groepsaanbod van online agenda’s. Een agenda op maat van jonge gezinnen.
Ingrijpen op de 3 P’s: Personeel, Publiek en Place
De tips & tricks voor het bereiken van een jong divers, publiek die tijdens de "Expeditie Jong & Divers publiek" en op het publiqForum 2021 aan bod kwamen, sommen we voor je op.
“Lezen draait om meer dan om boeken alleen”
Lezen met de allerkleinsten is mogelijk: dat bewijst de samenwerking tussen de Ukkelse bibliotheek en het kinderdagverblijf Asselbergs. De kinderopvang blijkt dé plek waar je begeleiders en ouders kunt stimuleren om ook aan de kleintjes voor te lezen.
Wanneer de communicatie vastloopt
Communicatie is geen harde wetenschap - we kennen allemaal de gevallen waarin we denken helder en eerlijk te communiceren, maar het gesprek toch stokt. Dan helpen we je graag op weg met een snelle introductie tot het ‘TOPOI’-model.
Verandering begint bij (kijken naar) jezelf
Wat zijn de sterktes van jouw organisatie, wat de zwaktes? In de afgelopen “Expeditie Jong & divers publiek” brachten publiq en hybried vzw verschillende cultuurorganisaties rond de tafel voor een zelfanalyse – om vervolgens de juiste aanpak te bepalen voor het bereiken van een jong(er) en divers(er) publiek. Handig hulpmiddel voor zo’n organisatieanalyse bleek het ‘7S’-model van het beroemde consultancybureau McKinsey.
Kunstendag voor Kinderen: een agenda op maat van jonge kunstfans
Jonge kinderen en hun familie van kleins af aan warm maken voor kunst, dat is de missie van Kunstendag voor Kinderen! Hierbij hoort uiteraard een agenda op maat bomvol activiteiten.
“Denk bij elke activiteit zo inclusief mogelijk”
Veel musea streven er vandaag naar om een breed en inclusief publiek te ontvangen. Maar hoe begin je daaraan in het geval van de allerkleinsten: baby’s en peuters? Het Gentse Museum Dr. Guislain zocht naar een partner die op dat vlak bulkt van expertise: een kinderdagverblijf. Lees hier hun ervaringen - en hun tips.
"Als je familievriendelijk wil zijn, moet je ruimte maken" - Kinderen aan het roer van je organisatie
Een kinderbestuur voor je cultuurorganisatie? Hoe begin je eraan? Red Star Line Museum sloeg hiervoor de handen in elkaar met kunsteducatieve organisatie Wilde Raven vzw. Ontdek in dit praktijkvoorbeeld hoe zij het aanpakten, wat er werkte en welke tips ze graag delen.
“Verbind, en ga op zoek naar de win-win voor alle partijen”
Het kinderdagverblijf Tierlantuin streeft naar laagdrempeligheid, toegankelijkheid en respect voor de diverse groep buurtbewoners. Sinds de opstart zetten ze volop in op participatie van en verbinding tussen de gezinnen en de buurtbewoners. De lijm? De cultuuractiviteiten die alle partijen samenbrengen.