
Wanneer de communicatie vastloopt
Communicatie is geen harde wetenschap - we kennen allemaal de gevallen waarin we denken helder en eerlijk te communiceren, maar het gesprek toch stokt. Dan helpen we je graag op weg met een snelle introductie tot het ‘TOPOI’-model.

Verandering begint bij (kijken naar) jezelf
Wat zijn de sterktes van jouw organisatie, wat de zwaktes? In de afgelopen “Expeditie Jong & divers publiek” brachten publiq en hybried vzw verschillende cultuurorganisaties rond de tafel voor een zelfanalyse – om vervolgens de juiste aanpak te bepalen voor het bereiken van een jong(er) en divers(er) publiek. Handig hulpmiddel voor zo’n organisatieanalyse bleek het ‘7S’-model van het beroemde consultancybureau McKinsey.
Kunstendag voor Kinderen: een agenda op maat van jonge kunstfans
Jonge kinderen en hun familie van kleins af aan warm maken voor kunst, dat is de missie van Kunstendag voor Kinderen! Hierbij hoort uiteraard een agenda op maat bomvol activiteiten.

“Denk bij elke activiteit zo inclusief mogelijk”
Veel musea streven er vandaag naar om een breed en inclusief publiek te ontvangen. Maar hoe begin je daaraan in het geval van de allerkleinsten: baby’s en peuters? Het Gentse Museum Dr. Guislain zocht naar een partner die op dat vlak bulkt van expertise: een kinderdagverblijf. Lees hier hun ervaringen - en hun tips.

"Als je familievriendelijk wil zijn, moet je ruimte maken" - Kinderen aan het roer van je organisatie
Een kinderbestuur voor je cultuurorganisatie? Hoe begin je eraan? Red Star Line Museum sloeg hiervoor de handen in elkaar met kunsteducatieve organisatie Wilde Raven vzw. Ontdek in dit praktijkvoorbeeld hoe zij het aanpakten, wat er werkte en welke tips ze graag delen.

“Verbind, en ga op zoek naar de win-win voor alle partijen”
Het kinderdagverblijf Tierlantuin streeft naar laagdrempeligheid, toegankelijkheid en respect voor de diverse groep buurtbewoners. Sinds de opstart zetten ze volop in op participatie van en verbinding tussen de gezinnen en de buurtbewoners. De lijm? De cultuuractiviteiten die alle partijen samenbrengen.

In Anderlecht brengt CIE sQueezz kunst tot bij de allerkleinsten
Kunst voor de allerkleinsten? Dat is niet te hoog gegrepen, zo bewijst het project VanKleinsAfaan. Daarvoor slaan het gezelschap CIE sQUEEZZ en de Nederlandstalige kinderdagverblijven in Anderlecht de handen in elkaar.

De Vragenvulkaan
Ontdek in dit praktijkvoorbeeld hoe Denkkaravaan met de Vragenvulkaan kinderen aan het filosoferen krijgt.

6 tips voor inspirerend Grabbelpasaanbod, ook in coronatijd
Als kunsteducatieve organisatie activiteiten aanbieden voor jeugdwerkingen als Grabbelpas, hoe doe je dat in coronatijden? Muzische Workshops leerde in 2020 heel wat uit hun ervaringen. Laat je inspireren door hun tips.

Kunst en cultuur voor baby's en peuters? Absoluut!
Kunst en cultuur is er voor iedereen. Ook voor heel jonge kinderen. Daarom slaan het agentschap Opgroeien, het Departement Cultuur, Jeugd en Media, VVSG, publiq en diverse partnerorganisaties de handen in elkaar om participatie aan kunst en cultuur door baby’s en peuters te stimuleren.

4 redenen waarom Toerisme Diest meer schattenjagers kreeg in 2020
In de zomer van 2020 ontving Toerisme Diest meer dan 800 schattenjagers. Het jaar ervoor kwamen er ongeveer 350 kinderen een schat zoeken. Hoe kwamen er zoveel meer schattenjagers in Diest terecht? Corinne Nauwelaerts van Toerisme Diest geeft enkele tips.

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.