Schatten van Vlieg is een zomeractie voor families. In heel Vlaanderen en Brussel organiseren culturele locaties schatzoektochten, en laten zo families met kinderen tot 12 jaar op een laagdrempelige manier kennismaken met hun locatie.
1. Betrek je baliemedewerkers
Bij de start van de vaste museumroute spelen de baliemedewerkers een cruciale rol. Zij voorzien de schattenjagers aan het begin van de zoektocht van al hun instrumenten: een opdrachtenboekje, een potlood en een voorwerp om de schat te vinden. Geen losse papieren meer, maar een handige en compacte toolbox.
Baliemedewerkers probeerden de zoektocht op voorhand al eens uit. Zo waren ze perfect op de hoogte van het verloop en konden ze de speurneuzen met raad en daad bijstaan.
2. Test de zoektocht uit met een try-out
Soms zijn we zodanig met onze activiteit vertrouwd dat het allemaal evident lijkt, maar dat is voor iemand die jouw locatie voor de eerste keer bezoekt misschien niet zo.
Niet enkel de baliemedewerkers testten de zoektocht uit, er werden voor de try-out ook twee gezinnen met weinig museumervaring geselecteerd i.s.m het brugteam van de stad Roeselare. Zij krijgen de uitnodiging om de zoektocht uit te proberen en feedback te geven. Dat leverde heel wat bruikbare informatie op:
- De uitleg over de Erfgoedapp werd toegevoegd aan het opdrachtenboekje. Door de drukte aan de balie was het niet altijd makkelijk om alles goed uit te leggen en dankzij de opname van die info in het boekje konden de deelnemers de info nog eens opnieuw lezen.
- Een extra verwijzing naar de toiletten was ook welkom voor de families. Door de vaste route was het niet evident om zonder extra info de weg te vinden.
Als bedanking kregen de families een pannenkoek en een drankje in het KOERScafé. Dit was bovendien de uitgelezen kans om met de ouders een babbeltje te doen over de zoektocht.
4. Coronaproof? Communicatie is key
Bezoekers zoeken activiteiten die coronaveilig zijn, maar ze hebben van jou ook informatie nodig. Vermeld daarom in je communicatie welke aanpassingen er werden gedaan en wat jij van de bezoekers verwacht.
Zo werd aan de bezoekers van KOERS gevraagd om een opgeladen smartphone mee te brengen. Hoofdtelefoons waren even geen optie, daarom verhuisden enkele opdrachten naar de Erfgoedapp. Zo kwamen noch de veiligheid, noch de museumervaring in het gedrang.
5. Breid je promokanalen uit
De zoektocht van Schatten van Vlieg was niet alleen terug te vinden in de UiTdatabank, KOERS communiceerde ook op de eigen website en via sociale media. Ook de stadskanalen werden benut: de zoektocht verscheen in de nieuwsbrief van stad Roeselare en via de nieuwsbrieven van andere diensten, zoals die voor senioren. Hiermee bereik je grootouders die op zoek zijn naar activiteiten met de kleinkinderen.
Inschrijven voor Schatten van Vlieg
Schatten van Vlieg is terug! Schrijf je hier in voor de zomeractie van 2024 en rol deze zomer de rode loper uit voor families met jonge kinderen. Welke materiaal heb je nodig en welke info geef je mee in het formulier? Dat leggen we eerst nog even uit.
Communicatie en promotie voeren voor je actie
Campagnebeelden, logo's, sjablonen,... Alles wat je nodig hebt om je zoektocht in de kijker te zetten.
Bereik een diverser publiek met de try-out
Maak kennis met een nieuw publiek dat nog niet zelf de weg naar jouw organisatie vindt.