Communicatiegids
In de zomer van 2023 bereikten de meer dan 330 deelnemende organisaties naar schatting samen 100.000 kinderen met Schatten van Vlieg. Die kinderen komen natuurlijk niet zomaar binnengewaaid. Een goed voorbereide communicatiestrategie is dan ook belangrijk. UiTinVlaanderen voert heel wat promotie voor de zoektochten. In deze gids zetten we op een rijtje hoe we dat doen en hoe jij hier mee van kunt profiteren! Daarnaast geven we tips en ideeën hoe jij ook zelf lokale promotie kunt maken voor je schattenjacht en zo meer bezoekers over de vloer krijgt.
Campagnebeeld
Wil je je actie aankondigen via je website, programmaboekje, nieuwsbrief of andere online en print kanalen? Wil je levensgrote stickers maken? Gebruik dan het Schatten van Vlieg campagnebeeld! We hebben verschillende afgeleiden in verschillende formaten beschikbaar, voor print en online gebruik: een banner, de elementen die uit te schatkist vliegen,...
Je zoektocht in de UiTdatabank
Iedere locatie voegt zijn zoektocht toe aan de UiTdatabank. Enkel zo wordt je zoektocht meegenomen in de grote promocampagne van Vlieg. Speel al je troeven uit en zorg voor een aantrekkelijk bericht, want de Vliegredactie selecteert elke week zoektochten om in de kijker te zetten bij het grote publiek.
De deadline om in te voeren is 19 mei 2024.
Inhakers
Ken je de toptopicals of inhakers van Vlieg al? Dit zijn vormgegeven afbeeldingen of posts die je kunt gebruiken op sociale media. Bijvoorbeeld op moederdag, bij een regendag of op een feestdag.
Fotodatabank
Heb je zelf (nog) geen (goed) beeldmateriaal om jouw schattentocht te promoten? Dan kun je de foto's van Vlieg gebruiken. Vermeld © Sien Verstraeten.
#schattenvanvlieg
Gebruik op sociale media steeds #schattenvanvlieg & #uitmetvlieg, en spoor je bezoekers aan hetzelfde te doen. Voorzie leuke fotoplekjes op de route en wees verzekerd van een plekje in de feed.
Tag ons ook op Instagram met @uitmetvlieg, zo vinden wij jouw foto's makkelijk terug om ze te delen met een grote publiek. Zorg steeds dat je toestemming hebt van je 'modellen' om hun foto's online te zetten. Gebruik je Instagram stories? Zoek dan bij de stickers op 'Uitmetvlieg' of 'schattenvanvlieg', dan vind je de campagne-elementen in stickervorm!
Affichesjablonen
We voorzien een sjabloon voor een affiche dat je zelf kunt personaliseren, afdrukken en verspreiden in de gemeente. Deze affiches kun je bijvoorbeeld ophangen in scholen, de sporthal, op het speelplein, aan de academie, in het gemeentehuis …
ps: Bij je inschrijving krijg je ook 3 standaardposters gratis opgestuurd. Hang deze op in je locatie, aan het raam, in affichehouders, op plekken in je gemeente, in een stoepbord voor de deur ...
Lettertype en kleuren
Voor extra herkenbaarheid kan je werken met de campagnekleuren en het lettertype op je schatkaart, eigen affiches,...
Font:
- Het lettertype is Chaney en kan je hier gratis downloaden.
- Rode / roze tekst: CMYK 0 80 50 0 - RGB 241 92 103 - HEX F15B67
- Lichtblauwe achtergrond: CMYK 35 0 5 00 - RGB 159 219 237 - HEX 9FDBED
- Donkerblauwe achtergrond: RGB 11 80 96 - HEX 0B5060
Filmpjes
Maak families warm voor je zoektocht met de promofilmpjes van Vlieg. Download ze en deel rechtstreeks op je eigen kanalen of deel in de zomer verder vanaf de Vlieg-kanalen. Of doe inspiratie op voor je eigen video!
We voegden twee nieuwe filmpjes toe in verticaal formaat, perfect voor in je Reels, Stories of TikTok. In de filmpjes komen verschillende soorten locaties voorbij, zodat ze bruikbaar zijn voor alle deelnemende organisaties.
Sjabloon korte promotekst
Staat je zoektocht nog niet helemaal op punt? Dan kun je de algemene en personaliseerbare promotekst van Schatten van Vlieg gebruiken om je zoektocht aan te kondigen. Probeer bij de start van de zomer wel zoveel mogelijk je unieke troeven van je zoektocht in de kijker te zetten.
Je kunt je tekst in UiTdatabank nadien steeds aanpassen.
Instagram Canva sjablonen
Via Canva ontwierpen we enkele sjablonen voor Instagram posts en stories op basis van het campagnebeeld. Gebruik je eigen foto's, quotes of andere tekst en promoot je zoektocht via Instagram!
Brief alle medewerkers voor een goede ontvangst
Breng al je medewerkers op de hoogte van Schatten van Vlieg en over hoe de zoektocht in elkaar zit. De eerste indruk geeft een positieve ervaring aan de schattenjagers. En ook voor de collega's is het fijn op de hoogte te zijn.
Schatten van Vlieg
Kinderen ontdekken in de zomervakantie jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.
Je schattenzoektocht maken
Hoe ziet een goede zoektocht eruit? Hoe integreer je het thema op je locatie? Hoe maak je een zoektocht voor de allerjongsten? Inspiratie en hulpmiddelen vind je hier!
Samenwerken tijdens Schatten van Vlieg
Enkele hulpmiddelen en praktijkvoorbeelden voor een succesvolle samenwerking.