Je zoektocht in de UiTdatabank
Iedere locatie voegt zijn zoektocht toe aan de UiTdatabank. Enkel zo wordt je zoektocht meegenomen in de grote promocampagne van Vlieg. Speel al je troeven uit en zorg voor een aantrekkelijk bericht, want de Vliegredactie selecteert elke week zoektochten om in de kijker te zetten bij het grote publiek.
De deadline om in te voeren is 19 mei 2023.
Communicatiegids
In de zomer van 2022 bereikten de meer dan 350 deelnemende organisaties naar schatting samen 100.000 kinderen. Die kinderen komen natuurlijk niet zomaar binnengewaaid. Een goed voorbereide communicatiestrategie is dan ook belangrijk. UiTinVlaanderen voert heel wat promotie voor de zoektochten. In deze gids zetten we op een rijtje hoe we dat doen en hoe jij hier mee van kunt profiteren! Daarnaast geven we tips en ideeën hoe jij ook zelf lokale promotie kunt maken voor je schattenjacht en zo meer bezoekers over de vloer krijgt.
Campagnebeeld
Wil je je actie aankondigen via je website, programmaboekje, nieuwsbrief of andere online en print kanalen? Wil je levensgrote stickers maken? Gebruik dan het Vlieg campagnebeeld! We hebben verschillende afgeleiden in verschillende formaten beschikbaar, voor print en online gebruik: een banner, de elementen die uit te schatkist vliegen,...
Affichesjablonen
We voorzien een sjabloon voor een affiche dat je zelf kunt personaliseren, afdrukken en verspreiden in de gemeente. Deze affiches kun je bijvoorbeeld ophangen in scholen, de sporthal, op het speelplein, aan de academie, in het gemeentehuis …
ps: Bij je inschrijving krijg je ook 4 standaardposters gratis opgestuurd. Hang deze op in je locatie, aan het raam, in affichehouders, op plekken in je gemeente, in een stoepbord voor de deur ...
Inhakers
Ken je de toptopicals of inhakers van Vlieg al? Dit zijn vormgegeven afbeeldingen die je kunt gebruiken op sociale media. Bijvoorbeeld op moederdag, bij een regendag of op een feestdag.
#schattenvanvlieg
Gebruik op sociale media steeds #schattenvanvlieg & #uitmetvlieg, en spoor je bezoekers aan hetzelfde te doen met hun foto's! Voorzie leuke fotoplekjes op de route en wees verzekerd van een plekje in de feed.
Je kunt ons ook taggen op Instagram met @uitmetvlieg, zo vinden wij jouw foto's makkelijk terug om ze te delen met een grote publiek. Zorg steeds dat je toestemming hebt van je 'modellen' om hun foto's online te zetten. Promoot je je zoektocht op Instagram stories? Zoek dan bij de stickers op 'Uitmetvlieg' of 'schattenvanvlieg', dan vind je de campagne-elementen in stickervorm!
Sjabloon korte promotekst, die je kàn gebruiken
Staat je zoektocht nog niet helemaal op punt? Dan kun je de algemene en personaliseerbare promotekst van Schatten van Vlieg gebruiken om je zoektocht aan te kondigen, op je eigen kanalen en in de UiTdatabank. Probeer bij de start van de zomer wel zoveel mogelijk je unieke troeven van je zoektocht in de kijker te zetten: zo kunnen families gerichter een zoektocht kiezen die het best bij hun past. Ook de redactie van Vlieg zet zoektochten in de kijker met een eigen karakter.
Je kunt je tekst in de UiTdatabank nadien steeds aanpassen.
Filmpje
Gebruik de promovideo van Vlieg in jouw online kanalen!
Lettertype en kleuren
Maak je zelf flyers of affiches, of neem je de actie op in je magazine of brochure? Dan kan je werken met de campagnekleuren en lettertype:
Font:
- Het font is Chaney en dat kan je hier verkrijgen: https://www.atipofoundry.com/fonts/chaney
- Rode / roze tekst: CMYK 0 80 50 0 - RGB 241 92 103 - HEX F15B67
- Lichtblauwe achtergrond: CMYK 35 0 5 00 - RGB 159 219 237 - HEX 9FDBED
- Donkerblauwe achtergrond: RGB 11 80 96 - HEX 0B5060
Filmpje
Maak families warm voor je zoektocht met dit promofilmpje van Vlieg. Deel gerust mee!

Zet het Vlieg-label bij je kindvriendelijk aanbod
Download het herkenbare Vlieg-label. En check even de afspraken.

Jouw Schatten van Vlieg-zoektocht in de UiTdatabank: 4 tips
Zo voeg je je activiteit makkelijk toe aan de UiTdatabank.

UiTPAS en Schatten van Vlieg
Bereik meer met Schatten van Vlieg en ga de samenwerking met UiTPAS aan!