Communicatiegids
In de zomer van 2024 bereikten de bijna 350 deelnemende locaties naar schatting samen 100.000 kinderen met Schatten van Vlieg. Die kinderen komen natuurlijk niet zomaar binnengewaaid. Een goed voorbereide communicatiestrategie is dan ook belangrijk. UiTinVlaanderen voert heel wat promotie voor de zoektochten. In deze gids zetten we op een rijtje hoe we dat doen en hoe jij hier mee van kunt profiteren! Daarnaast geven we tips en ideeën hoe jij ook zelf lokale promotie kunt maken voor je schattenjacht en zo meer bezoekers over de vloer krijgt.
Campagnebeeld
Benieuwd wat er dit jaar uit de schatkist komt?
Wil je jouw actie aankondigen via je website, programmaboekje, nieuwsbrief of andere (online of print) kanalen? Of droom je van levensgrote stickers? Maak dan gebruik van het Schatten van Vlieg-campagnebeeld!
We bieden verschillende varianten en formaten aan, zowel voor print als online: een banner, losse campagne-elementen die uit de schatkist vliegen en meer.
Je zoektocht in de UiTdatabank
Iedere locatie voegt zijn zoektocht toe aan de UiTdatabank. Enkel zo wordt je zoektocht meegenomen in de grote promocampagne van Vlieg. Speel al je troeven uit en zorg voor een aantrekkelijk bericht, want de Vliegredactie selecteert elke week zoektochten om in de kijker te zetten bij het grote publiek.
De deadline om in te voeren is 16 mei 2025.
Fotodatabank
Heb je zelf (nog) geen (goed) beeldmateriaal om jouw schattentocht te promoten? Dan kun je de foto's van Vlieg gebruiken. Vermeld © Sien Verstraeten.
Tag @uitmetvlieg!
Tag ons ook op Instagram met @uitmetvlieg, zo vinden wij jouw foto's makkelijk terug om ze te delen met een grote publiek. Zorg steeds dat je toestemming hebt van je 'modellen' om hun foto's online te zetten. Gebruik je Instagram stories? Zoek dan bij de stickers op 'schattenvanvlieg', dan vind je de campagne-elementen in stickervorm!
Affichesjablonen
We voorzien affiches en een sjabloon. Je kunt zelf je affiche via Canva personaliseren, afdrukken en verspreiden in de gemeente. Deze affiches kun je bijvoorbeeld ophangen in scholen, de sporthal, op het speelplein, aan de academie, in het gemeentehuis …
ps: Bij je inschrijving krijg je ook 4 affiches gratis opgestuurd. Hang deze op in je locatie, aan het raam, in affichehouders, ... maak het campagnebeeld zichtbaar!
Lettertype en kleuren
Voor extra herkenbaarheid kan je werken met de campagnekleuren en het lettertype op je schatkaart, eigen affiches of ander promotiemateriaal.
Gebruik onze nieuwe lettertype Poppins – speels, eigentijds en perfect passend bij onze campagne.
Daarnaast zorgen onze campagnekleuren voor een herkenbare uitstraling. Blauw speelt hierin een centrale rol en komt overal terug in Schatten van Vlieg.
- Blauw: #94d2de
- Geel: #fad412
- Groen: #149773
- Rood: #f15b67
- Lichtgeel: #fdeea0
- Donkerblauw: #263e62
Filmpjes
Maak families warm voor je zoektocht met de promofilmpjes van Vlieg. Download ze en deel rechtstreeks op je eigen kanalen of deel in de zomer verder vanaf de Vlieg-kanalen. Of doe inspiratie op voor je eigen video!
We voegden twee nieuwe filmpjes toe in verticaal formaat, perfect voor in je Reels, Stories of TikTok. In de filmpjes komen verschillende soorten locaties voorbij, zodat ze bruikbaar zijn voor alle deelnemende organisaties.
Instagram Canva sjablonen
Via Canva ontwerpen we enkele sjablonen voor Instagram posts op basis van het campagnebeeld. Gebruik je eigen foto's, quotes of andere tekst en promoot je zoektocht via Instagram!
Sjabloon korte promotekst
Staat je zoektocht nog niet helemaal op punt? Dan kun je de algemene en personaliseerbare promotekst van Schatten van Vlieg gebruiken om je zoektocht aan te kondigen. Probeer nadien wel zoveel mogelijk je unieke troeven van je zoektocht in de kijker te zetten. Je kunt je tekst in UiTdatabank steeds aanpassen.
Het Vlieglabel
Gebruik het Vlieg-label het hele jaar door!
Schatten van Vlieg draagt bij aan de bekendheid van het Vlieg-label, dat staat voor activiteiten die leuk zijn voor kinderen en vaak zelfs voor het hele gezin. Dit label is kanaalonafhankelijk en kan het hele jaar door gebruikt worden op alle communicatiekanalen, zoals sociale media, brochures en websites.
Schatten van Vlieg
Kinderen ontdekken in de zomervakantie jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.
Je schattenzoektocht maken
Hoe ziet een goede zoektocht eruit? Hoe integreer je het thema op je locatie? Hoe maak je een zoektocht voor de allerjongsten? Inspiratie en hulpmiddelen vind je hier!
Samenwerken tijdens Schatten van Vlieg
Enkele hulpmiddelen en praktijkvoorbeelden voor een succesvolle samenwerking.