Verwerk het thema in je zoektocht

Doe jij mee aan Schatten van Vlieg in 2024? Dan moedigen we jou aan het thema van dit jaar 'Proef jij wat ik proef?' in je zoektocht te verwerken. Laat via deze herkenbare rode draad families kennismaken met het aanbod en de ruimte van jouw locatie.

Ieder jaar focussen we op een van de zintuigen als thema voor Schatten van Vlieg. De zintuigen zijn een toegankelijke manier om kinderen te laten kennismaken met kunst en cultuur. Ze zijn universeel, vertrekken vanuit het kind zelf en zijn daarom toepasbaar op alle locaties.

De inspiratiegids

We stellen een gids samen boordevol voelinspiratie en voorbeeldopdrachten. Daarnaast ontdek je de belangrijkste do's-and-don'ts bij het maken van een opdracht en krijg je tips rond hoe je ook de allerjongsten een leuke tijd kan laten beleven met jouw zoektocht.

Laat je ook inspireren door het cultuureducatieve project Res-sentir/Op de Tast: publiq, 50° NORD - 3° EST en negen partnerorganisaties werkten twee jaar lang samen aan praktijkuitwisseling met als insteek: kunstbeleving inclusiever maken via zintuiglijke ervaringen.

Voorbeeldzoektochten

Hoe pakten andere organisaties het aan? Laat je inspireren door enkele schatkaarten, opdrachtenboekjes, flyers,... van de vorige edities.

Leeslijst

Iedereen Leest maakte een een lijst met boekentips rond het thema 'proeven'. Vooral voor bibliotheken kan deze lijst handig zijn bij het maken van je zoektocht.

Erfgoedapp

Met de ErfgoedApp laat je jouw bezoekers kennismaken met de rijkdom van je collectie, om het erfgoed in de buurt te verkennen of om sterke verhalen voor het voetlicht te brengen. Zo ontwerp je rondleidingen, wandelingen, fietstochten of zoektochten voor groot en klein.

TIP: werk je met de ErfgoedApp of een andere app? Geef dit mee in je communicatie: zo kunnen families de app vooraf downloaden en kunnen ze met een opgeladen smartphone aan de zoektocht beginnen.

Een nieuw publiek

Wil je meer? Besteed dan ook aandacht aan de allerjongste doelgroep, nodig publiek uit uit doelgroepen die je nog niet bereikt en besteed aandacht aan je bericht in de UiTdatabank om een breed en divers familiepubliek te bereiken.

Schatjes van Vlieg: een zoektocht voor de allerjongsten

Hoe betrek je ook kinderen van 0 tot 5 jaar bij je zoektocht?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Bereik een diverser publiek met de try-out

15 jan. 2020

Maak kennis met een nieuw publiek dat nog niet zelf de weg naar jouw organisatie vindt.

Zo pak je het aan
Tips & tricks

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank

12 apr. 2021

Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.

Dit willen families weten

Checklist: is alles in orde?

Neem deze checklist nog even door voor de start van de zomer om zeker te zijn van een vlekkeloze editie.