Verwerk het thema in je zoektocht
Zet jij je locatie in de kijker bij families met Schatten van Vlieg in de zomer van 2025? Dan moedigen we jou aan het thema van dit jaar 'Hoor jij wat ik hoor?' in je zoektocht te verwerken. Laat via deze herkenbare rode draad families kennismaken met het aanbod en de ruimte van jouw locatie.
Ieder jaar focussen we op een van de zintuigen als thema voor Schatten van Vlieg. De zintuigen zijn een toegankelijke manier om kinderen te laten kennismaken met kunst en cultuur. Ze zijn universeel, vertrekken vanuit het kind zelf en zijn daarom toepasbaar op alle locaties.
De inspiratiegids
We stellen een gids samen boordevol voelinspiratie en voorbeeldopdrachten. Daarnaast ontdek je de belangrijkste do's-and-don'ts bij het maken van een opdracht en krijg je tips rond hoe je ook de allerjongsten een leuke tijd kan laten beleven met jouw zoektocht.
Het themabeeld in je zoektocht
Zorg voor extra herkenbaarheid en verwerk het campagnebeeld niet enkel in je communicatie, maar ook in je zoektocht zelf.
Voorbeeldzoektochten
Hoe pakten andere organisaties het aan? Laat je inspireren door enkele schatkaarten, opdrachtenboekjes, flyers, ... van de vorige edities. Vind ideeën voor vormgeving, concept, route, opdrachten, het ontdekken van de schatkist, samenwerkingen, enzovoort.
Leeslijst
Iedereen Leest maakt binnenkort een een lijst met boekentips rond het thema 'horen'. Vooral voor bibliotheken kan deze lijst handig zijn bij het maken van je zoektocht.
Bibster
Voor bibliotheken
Als bibliotheek kan je een zoektocht voor Schatten van Vlieg organiseren met een kant-en-klaar spel in Bibster Quest. Het Bibsterspel wordt gemaakt door Cultuurconnect in samenwerking met de Aanstokerij en een enthousiast groepje bibliotheekmedewerkers.
Erfgoedapp
Met de ErfgoedApp laat je jouw bezoekers kennismaken met de rijkdom van je collectie, om het erfgoed in de buurt te verkennen of om sterke verhalen voor het voetlicht te brengen. Zo ontwerp je rondleidingen, wandelingen, fietstochten of zoektochten voor groot en klein.
TIP: werk je met de ErfgoedApp of een andere app? Geef dit mee in je communicatie: zo kunnen families de app vooraf downloaden en kunnen ze met een opgeladen smartphone aan de zoektocht beginnen.
Laat je ook inspireren door het cultuureducatieve project Res-sentir/Op de Tast: publiq, 50° NORD - 3° EST en negen partnerorganisaties werkten twee jaar lang samen aan praktijkuitwisseling met als insteek: kunstbeleving inclusiever maken via zintuiglijke ervaringen.
Een nieuw publiek
Wil je meer? Besteed dan ook aandacht aan de allerjongste doelgroep, nodig publiek uit uit doelgroepen die je nog niet bereikt en besteed aandacht aan je bericht in de UiTdatabank om een breed en divers familiepubliek te bereiken.
Checklist: is alles in orde?
Neem deze checklist nog even door voor de start van de zomer om zeker te zijn van een vlekkeloze editie.