Enkel door je zoektocht op tijd te registeren in UiTdatabank, surf je mee op de bovenlokale promocampagne voor Schatten van Vlieg. Je zoektocht is dan zichtbaar op uitinvlaanderen.be en vele andere kanalen. En met deze richtlijnen ziet jouw zoektocht er online net zo leuk uit als in het echt.
Maar liefst 33% van alle schattenjagers ontdekt Schatten van Vlieg via UiTinVlaanderen. Je wint dus heel wat nieuw publiek als je zoektocht aantrekkelijk en volledig in UiTdatabank staat.
UiTdatabank stuurt je activiteit door naar schattenvanvlieg.be, uitinvlaanderen.be en uitinvlaanderen/vlieg, maar ook naar bijna 1000 partners waaronder Vlaamse en Brusselse kranten, tijdschriften en websites.
1. Beschrijf je zoektocht met een enthousiast tekstje
Probeer families warm te maken om op jouw locatie een schat te komen zoeken. Wat maakt jouw schattenzoektocht speciaal? Welke activiteiten of belevenissen zitten erin verwerkt? Hoe ga je met het thema aan de slag? Is er een mascotte of verhaal?
Families krijgen ook graag praktische informatie.
Heeft jouw locatie een terras om achteraf iets te drinken?
Is de zoektocht volledig buiten of binnen?
Heb je iets nodig, zoals een smartphone, stevig schoeisel of laarzen?
Voor welke leeftijd is de zoektocht? Moet je kunnen lezen of niet?
Als het een langer parcours is: over welke afstand gaat het?
Hoe lang duurt de zoektocht ongeveer?
Extra voordeel: als je een duidelijke en unieke beschrijving toevoegt, is de kans groot dat we jouw zoektocht opnemen in een van de tipslijstjes op UiTinVlaanderen. Je staat dan in de kijker op Facebook, Instagram en in onze nieuwsbrieven.
2. Kies een mooie foto
Op de website van Schatten van Vlieg staan alle zoektochten bij elkaar. Als je het campagnebeeld gebruikt als afbeelding, dan gaat jouw zoektocht op in de massa.
Zorg dat je activiteit eruit springt met een mooie foto. Kies bijvoorbeeld een foto van de schattenzoektocht van vorig jaar, of van tijdens de try-out. Foto’s met lachende, actieve kindjes maken je activiteit extra aantrekkelijk!
Heb je geen bruikbare foto’s? In deze fotoreeks geven we de diversiteit van Schatten van Vlieg en het Schatten van Vlieg-publiek zo goed mogelijk weer.
Indien mogelijk, graag © Sien Verstraeten erbij vermelden.
Opgelet: je kan enkel foto’s toevoegen van maximaal 5MB en in .jpeg-, .gif- of .png-formaat. Vermeld steeds het copyright van je foto. Als je foto’s van kinderen publiceert, hou dan rekening met de privacy-wetgeving.
Heb je een leuk filmpje als promotie voor je zoektocht? Ook dat kan je toevoegen.
3. Vul zoveel mogelijk praktische informatie in
- Kies voor evenementtype ‘Spel of quiz’.
- De campagne loopt van maandag 1 juli tot zaterdag 31 augustus 2024. Kies voor ‘Van … tot ...’ bij ‘Vaste dagen per week’. Duid ook de openingsuren aan. Gaat je zoektocht enkel door op een beperkt aantal dagen, kies dan voor ‘Eén of meerdere dagen’.
- Neem als titel steeds ‘Schatten van Vlieg + je locatie’. Bijvoorbeeld: Schatten van Vlieg in de bibliotheek van Vilvoorde of Schatten van Vlieg op de abdijsite in Ename. Enkel activiteiten die de vermelding ‘Schatten van Vlieg’ in de titel bevatten, zullen verschijnen op de schattenpagina's van UiTinVlaanderen. Begin je titel met een hoofdletter, maar schrijf hem niet volledig in hoofdletters. Andere informatie, zoals de aard van de activiteit of de datum, horen niet thuis in de titel.
- Kies als locatie de plaats waar de zoektocht start, bv. het onthaal van je organisatie of de dienst Toerisme. Ook als de schatkist verstopt zit in pakweg de tuin, ergens in het dorp of in het kasteelpark.
- Als je schatten verstopt op meerdere locaties, voer dan voor elke locatie een aparte activiteit in. Alleen zo ontdekken families dat daar een schat te vinden is.
4. Pas later nog je info aan
De deadline om je activiteit in te voeren is 17 mei 2024. We begrijpen maar al te goed dat je zoektocht dan nog niet van A tot Z is uitgewerkt.
Da’s helemaal niet erg. Vul tegen de deadline de praktische info in, en kom nog eens terug naar je activiteit in UiTdatabank als je zoektocht klaar is. Pas dan je tekstje aan zodat families enthousiast worden van jouw schattenjacht.
Nog enkele tips
Organiseer je een schattenzoektocht in Brussel? Dan voer je je activiteit in via agenda.brussels, waardoor je activiteit zowel op UiTinVlaanderen/Vlieg als op agenda.brussels verschijnt.
Doe je mee aan UiTPAS en Schatten van Vlieg? Dan is de organisatie invullen verplicht. Het UiTPAS-logo verschijnt dan naast de naam. Je moet dan ook de eventuele prijs invullen. Ook als je evenement gratis is, moet je een prijs ingeven (0 euro).
Nadat je je activiteit gepubliceerd hebt, kijkt een validator ze na. De meeste gemeenten hebben een eigen validator. De validator kan je activiteit goedkeuren of afwijzen. Sommige validatoren doen de controle vóór de activiteiten gepubliceerd worden. Dan kan het iets langer duren voor je activiteit zichtbaar is.
Heb je vragen over het invoeren van je activiteit? Neem een kijkje bij de helpdesk van UiTdatabank.
Tips & tricks voor een aantrekkelijk bericht in de UiTdatabank
Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.
Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank
Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.
Hoe maak je van jouw activiteit een publiekstrekker op UiTinVlaanderen?
We geven je enkele tips om je kans te vergroten dat ons marcom-team jouw activiteit opneemt in de tipsartikels en lijstjes op UiTinVlaanderen.