Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?

Tijdens de Roadtrip Cultuureducatie onderzochten we hoe kunsteducatie een kwaliteitsvolle invulling kan bieden aan de buitenschoolse kinderopvang voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar. 3 experts, Luk Lenoir (KiZ), Eva Maréchal (Blenders) en Wim De Graeve (ABC) gaven een inkijk in hun praktijk. Laat je inspireren door hun praktijkverhalen:

Praktijkvoorbeeld

ART BASICS for CHILDREN ontwerpt creatieve leeromgevingen via participatieve ontwerpprocessen

03 mei 2022

Hoe maak je je infrastructuur kwaliteitsvol, esthetisch én stimulerend voor de creativiteit van kinderen? Dat onderzoekt ART BASICS for CHILDREN samen met onder meer initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang. Op de Roadtrip Cultuureducatie 2022 schetst Wim De Graeve het verloop van zo’n participatief ontwerptraject.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hop Up, creatief spelen in de buitenschoolse opvang

28 apr. 2022

Van kapsalon tot onderzeeër. Of van onderzoekstafel tot snoezelhoekje. Hop Up kan alles worden wat kinderen (of hun begeleiders) willen. Eva Maréchal van Blenders vzw legt uit hoe je met dit materiaal elke lege ruimte tot creatieve speelplek omtovert.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik

12 apr. 2022

KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.

Meer lezen