Welke nood ligt aan de basis van KRAAIENNEST?

“We willen met Kunst in Zicht zoveel mogelijk kinderen triggeren en bereiken zodat hun creativiteitsontplooiing kansen krijgt. Daarom geven we ook vormingen rond onze methodieken. Na een intense en inspirerende vorming voor begeleiders van de buitenschoolse kinderopvang (BKO), begonnen we na te denken over hoe we zo’n vorming konden verduurzamen. We startten daarom gesprekken met BKO’s op. Daar ligt de kiem van KRAAIENNEST. Je doelgroep er van bij de start bij betrekken, is heel waardevol gebleken.”

Welke activiteiten verzamelen jullie op het digitaal platform?

Luk Lenoir: “KRAAIENNEST verzamelt uiteenlopende kunstzinnige activiteiten en muzische spelvormen. Sommige zijn heel kort, andere duren een (halve) dag. Soms zijn ze gericht op 1 muzische vorm, maar meestal lopen de muzische domeinen door elkaar omdat we dat bij Kunst in Zicht ook zo doen. Dans, beweging, beeld, fotografie, multimedia, het hele spectrum komt aan bod. Met een zoekmachine kan je thematisch op zoek gaan. Of je selecteert op duur, leeftijd of domein.”

“Voorlopig staan er een 20-tal activiteiten op, maar onze ambitie is om daar verder in te staan tegen dat het platform publiek toegankelijk zal zijn. Daarvoor mikken we op januari 2023. Het zal dan een betalend platform worden om groei en kwaliteit te kunnen blijven bieden. We zullen er ook vormingen bij aanbieden. Dat kan een eerste trigger zijn om ermee aan de slag te gaan.”

(c) Kunst in Zicht

Kunst in Zicht

Kunst in Zicht is een gesubsidieerde organisatie werkzaam in Vlaanderen en Brussel. Al meer dan 30 jaar organiseren zij actieve kunsteducatie in scholen, in vrije tijd voor kinderen en jongeren.

Ze geven ook vormingen aan begeleiders van kinderen en jongeren, bv. leraren in opleiding. Hun doel is om ieder kind de kans te geven om zich creatief te ontplooien. We gingen in gesprek met Luk Lenoir die als inhoudelijke medewerker voor Kunst in Zicht werkt. Hij is de oprichter en ontwikkelaar van het nieuw platform KRAAIENNEST.

"Dans, beweging, beeld, fotografie, multimedia, het hele spectrum komt aan bod."
Luk Lenoir
Inhoudelijke medewerker KiZ

Welke activiteiten verzamelen jullie op het digitaal platform?

Luk Lenoir: “KRAAIENNEST verzamelt uiteenlopende kunstzinnige activiteiten en muzische spelvormen. Sommige zijn heel kort, andere duren een (halve) dag. Soms zijn ze gericht op 1 muzische vorm, maar meestal lopen de muzische domeinen door elkaar omdat we dat bij Kunst in Zicht ook zo doen. Dans, beweging, beeld, fotografie, multimedia, het hele spectrum komt aan bod. Met een zoekmachine kan je thematischop zoek gaan. Of je selecteert op duur, leeftijd of domein.”

Jullie hebben net een testfase achter de rug. Hoe reageerden de eerste gebruikers?

Luk Lenoir: “In juni 2021 zijn we inderdaad met 4 buitenschoolse kinderopvanginitiatieven aan een testperiode begonnen. Na de zomer zijn we weer met hen in gesprek gegaan. Wat is er goed? Wat kan beter? Welke activiteit vinden ze een topper? We praatten niet alleen met begeleiders die kunstzinnig onderlegd zijn, maar ook met mensen die er minder vertrouwd mee zijn of er pleinvrees voor hebben. Met al die feedback zetten we nu de ontwikkeling verder.”

Op welke obstakels bots je bij de ontwikkeling?

Luk Lenoir: “Het moeilijkste is voortdurend kunnen inspelen op de noden van de begeleiders. Die zijn heel verschillend van BKO tot BKO. Sommigen vragen korte prikkelopdrachten. Anderen willen lange opdrachten waar ze een hele vakantieweek rond kunnen werken of hoekenwerk waarin kinderen zelfstandig dingen kunnen ontdekken. Dat is een heel breed gamma aan vragen. Hoever gaan we daarin mee? Wat kunnen we doen zodat we ons DNA daar ook nog altijd in herkennen? Het is een uitdaging om die diversiteit aan te bieden zonder dat het een allegaartje wordt.”

(c) Kunst in Zicht

Wie bedenkt de activiteiten?

Luk Lenoir: “Dat doen freelance-kunstenaars die al vaak voor Kunst in Zicht hebben gewerkt en die de situatie en de werkomstandigheden in een buitenschoolse kinderopvang kennen. Voor ons is het ook een kans om onze expertise te delen. We ontwikkelen al jaren projecten, waar we nu delen van kunnen hergebruiken. Zo gaan die activiteiten niet verloren en kunnen we ze in een andere vorm weer de wereld in sturen.”

Waarin schuilt de grote kracht van het platform?

Luk Lenoir: “In de toekomst zal de veelheid de kracht moeten worden. Elke begeleider kan zoeken naar iets waar hij zich comfortabel bij voelt. Ook de begeleider bij wie het koud zweet uitbreekt als hij het woord ‘muzisch’ hoort. Bovendien zijn de opdrachten van a tot z uitgewerkt: van de inspiratiebronnen tot de muziek en de afbeeldingen die je kan gebruiken. Als ze willen, volgen begeleiders het hele opzet, maar iemand met ervaring zet het ook gemakkelijk naar zijn hand. Ik hoop dat er via de reacties bij elke activiteit ook kennisdeling komt door de verschillende BKO’s onderling. Dit heb ik gedaan en was tof. Kijk maar naar de foto’s. Zoiets. Ervaringen communiceren met anderen kan de drempel verlagen om er ook zelf mee te starten.”

(c) Kunst in Zicht
Praktijkvoorbeeld

Cultuur in de Brusselse kinderdagverblijven

26 mrt. 2020

Al meer dan 8 jaar werken Theater De Spiegel en Montagne Magique in Brussel samen om kunst naar de kinderdagverblijven te brengen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

“Lezen draait om meer dan om boeken alleen”

03 dec. 2021

Lezen met de allerkleinsten is mogelijk: dat bewijst de samenwerking tussen de Ukkelse bibliotheek en het kinderdagverblijf Asselbergs. De kinderopvang blijkt dé plek waar je begeleiders en ouders kunt stimuleren om ook aan de kleintjes voor te lezen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

In Anderlecht brengt CIE sQueezz kunst tot bij de allerkleinsten

18 aug. 2021

Kunst voor de allerkleinsten? Dat is niet te hoog gegrepen, zo bewijst het project VanKleinsAfaan. Daarvoor slaan het gezelschap CIE sQUEEZZ en de Nederlandstalige kinderdagverblijven in Anderlecht de handen in elkaar.

Meer lezen