Hoe ziet het project eruit?
Al 10 jaar werken De Spiegel en Montagne Magique samen om cultuur binnen te brengen in de Brusselse kinderdagverblijven, mede dankzij de Diensten rond het Jonge Kind van Stad Brussel. Het concept, vorming bieden aan begeleiders van kinderdagverblijven, maakte een hele evolutie door.
Een prille start
Aanvankelijk konden zo'n twee opvoeders per kinderopvang een vorming volgen bij Montagne Magique. Dit bleek in de praktijk niet al te veel effect te hebben: de andere begeleiders en de directies van de kinderdagverblijven waren immers niet mee in het verhaal.
Van vorming naar een studiedag...
Vervolgens werd de vorming aangepast naar een soort pedagogische studiedagen voor de hele ploeg van een kinderdagverblijf. Stap een was een vormingsdag met de directies om het doel en de achterliggende theorie uit te leggen. Vervolgens was er een paar keer per jaar een studiedag voor de medewerkers per kinderdagverblijf. Doelpubliek waren hierbij niet enkel de kindbegeleiders, maar ook het ondersteunend personeel, psychologen en directies, ...
... naar coaching door kunstenaars en voorstellingen ter plaatse
Een volgende stap in het project voor kinderdagverblijven die verder wilden gaan, was de mogelijkheid om zicht te laten begeleiden door artiesten of kunstenaars. Aan die pedagogische studiedagen ging dan telkens een dag vooraf waarbij een kunstenaar een interventie ging doen in het kinderdagverblijf. Op die interventie werd tijdens de studiedag dan voortgebouwd.
Montagne Magique organiseert dit samen met de Diensten rond het Jonge Kind van Stad Brussel. De Spiegel zit mee in de denktank en coacht o.a. de artiesten die mee in het project stappen. In een recente fase kon De Spiegel dankzij budget uit dit project ook in zo'n vier kinderdagverblijven een eigen voorstelling brengen.
Mooiste effecten?
- Een samenwerking op lange termijn werpt zijn vruchten af. De partners in dit project zijn al acht jaar samen kunnen groeien, evolueren en veranderen.
- Ook bij de kinderdagverblijven is op die acht jaar een enorme evolutie gebeurd. De directies stellen zicht meer open voor kunst en cultuur.
Obstakels of verbeterpunten?
- Het was een project dat evolueerde met vallen en opstaan.
- De voorstellingen die De Spiegel nu soms brengt in de kinderdagverblijven, worden door de directies en de Diensten van het Jonge Kind van Stad Brussel niet altijd als 'educatief' genoeg beschouwd. Maar voor De Spiegel is dit een soort van vorming voor die begeleiders. Karel Van Ransbeek, artistiek leider: "Alleen al het feit dat we hen de drempel over helpen dat kunst wél iets voor hen is, dat ze zelf ambassadeur worden voor kunst, is een enorme meerwaarde. Dit werkt alleen maar zo omdat de begeleiders de kinderen zien genieten en zien beleven. Het kind haalt hierdoor de percepties en vooroordelen rond kunst van de opvoeders onderuit. Daarvoor willen wij het doen."
Meer weten over dit project of de andere projecten van De Spiegel?
Neem dan contact met Karel Van Ransbeek, artistiek leider van De Spiegel, via info@despiegel.be of via +32 471 91 31 78.
Of snuister op de website van De Spiegel.

Cultuur voor de allerjongsten? De moeite om op in te zetten!
Waarom zou je inzetten op kunst en cultuur voor families met kinderen jonger dan 5 jaar?
Podcast cultuureducatie voor de allerjongsten
Een podcast over kennisdeling voor de allerjongsten en met tips voor leuke activiteiten.

Cultuurbeleving voor de allerjongsten: hoe gaan organisaties ermee om?
Tijdens de ontbijtsessie cultuureducatie voor de allerjongsten gingen we in gesprek met verschillende organisaties met een aanbod voor deze doelgroep. Ontdek hier hun bevindingen en tips en tricks.

Cultuureducatie bij Villa Tuur - Huis van het Kind Destelbergen
Villa Tuur is in Destelbergen dé plek voor cultuur voor de allerjongsten, maar nog voor veel meer. Ontdek in dit praktijkvoorbeeld hoe zij het aanpakken.
Tafelmuziek
Ontdek hoe Musica samen met kinderdagverblijven aan de slag gaat om muziekprikkels te bieden aan de allerjongsten.

Samenwerking De Spiegel, De Bijloke, VCOK & Stad Gent
Hoe kan een kinderdagverblijf naar aanleiding van een culturele activiteit in een cultureel huis terechtkomen en ook ontmoeting stimuleren tussen ouders onderling en ouders en begeleiders? Ontdek het in dit verhaal van samenwerking!