
Hoe bemiddel je gevoelige thema’s? Een inkijk in de praktijk van GUM & NTGent
Cultuurorganisaties bieden een plek om te leren: over een artistiek werk, over jezelf en over de wereld om je heen. Maar die artistieke werken kunnen gevoelig liggen: door confronterende beelden of door thema’s die ze aansnijden. Wat kunnen we leren van het GUM en NTGent?

Kansen voor cultuur(educatie) in de buitenschoolse kinderopvang
Er is een nieuw Decreet rond buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA). Het wil het aanbod buiten de schooluren - binnen de schoolmuren - kwalitatief en toegankelijk maken. Hoe cultuureducatie hier een plekje in kan krijgen, lees je hier.

Geef ons de ruimte! Het cultuurhuis als derde plek voor jongeren
Hoe kan je ruimte geven aan jongeren? In Antwerpen gebeurt het zowel in de jongerenbibliotheek kubus als in BLOC MOB op Luchtbal. 2 praktijkvoorbeelden om te onthouden.

Hoe maak je je bestaand aanbod prikkelvriendelijk?
Kunstencentrum Buda heeft een mooi en gesmaakt filmaanbod voor alle leeftijden. Dat kneden ze nu tot een neuro-inclusief of prikkelvriendelijk geheel. Hoe ze dat aanpakken, lees je hier.

Connecteren met jongeren: zo doet theater arsenaal het
Een jongerenwerking opzetten met als doel een bredere afspiegeling van de Mechelse bevolking in de zaal te krijgen. Daar werkte theater arsenaal de afgelopen jaren naartoe. Wat steek jij op van hun parcours?

Onderwijs als partner in crime: naar een duurzame samenwerking
Door samen te werken met scholen, laat je alle kinderen en jongeren van cultuur proeven. Maar hoe doe je dat, duurzaam samenwerken met scholen? We organiseerden er op 18 november 2024 een event over. Lees hier de voorbeelden en tips die aan bod kwamen.
Cultuureducatie bij OKAN-leerlingen: wat is het succesrecept?
Al 15 jaar creëert hij voorstellingen met OKAN-leerlingen. Met anderstalige nieuwkomers dus. Dat maakt van Pol Coussement, de algemeen coördinator van Passerelle, de ideale man om te polsen naar zijn succesrecept voor deze doelgroep.

Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2024
Ook in 2024 organiseerde publiq de Roadtrip Cultuureducatie. Met drie evenementen verkenden we diverse thema’s binnen het brede begrip cultuureducatie. Blik samen met ons terug op deze editie en ontdek alle verslagen.

Match je werking met het onderwijs
Cultuurorganisaties en scholen werken bijna dagelijks samen. Maar hoe begin je eraan? En hoe kun je je bestaande praktijk verbeteren? Een publicatie van DCJM bundelt de belangrijkste inzichten van cultuureducatoren.

Hoe kan jìj ervoor zorgen dat het van mìj is?
Jongeren zelfstandig laten creëren - hoe doe je dat? Vier richtlijnen om vrij mee om te springen.

Traditie is voortdurend in transitie
Hoe gaat het Amsterdamse Rijksmuseum om met beladen kunstwerken?

"Wat doet die meneer aan dat kruis?"
Met het project ‘De Kunstbrug’ liepen het Leuvense Museum M en basisschool Mater Dei een bijzonder parcours: zes jaar lang werd het museum een gedeelde leerplek voor leerlingen, leerkrachten en museummedewerkers.