Resultaten filteren
Project
Doelgroep
Resultaten filteren
Verslag kennisevent

Hoe bemiddel je gevoelige thema’s? Een inkijk in de praktijk van GUM & NTGent

24 mrt. 2025

Cultuurorganisaties bieden een plek om te leren: over een artistiek werk, over jezelf en over de wereld om je heen. Maar die artistieke werken kunnen gevoelig liggen: door confronterende beelden of door thema’s die ze aansnijden. Wat kunnen we leren van het GUM en NTGent?

Meer lezen
Verslag kennisevent

Kansen voor cultuur(educatie) in de buitenschoolse kinderopvang

03 mrt. 2025

Er is een nieuw Decreet rond buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA). Het wil het aanbod buiten de schooluren - binnen de schoolmuren - kwalitatief en toegankelijk maken. Hoe cultuureducatie hier een plekje in kan krijgen, lees je hier.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Geef ons de ruimte! Het cultuurhuis als derde plek voor jongeren

06 feb. 2025

Hoe kan je ruimte geven aan jongeren? In Antwerpen gebeurt het zowel in de jongerenbibliotheek kubus als in BLOC MOB op Luchtbal. 2 praktijkvoorbeelden om te onthouden.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hoe maak je je bestaand aanbod prikkelvriendelijk?

06 jan. 2025

Kunstencentrum Buda heeft een mooi en gesmaakt filmaanbod voor alle leeftijden. Dat kneden ze nu tot een neuro-inclusief of prikkelvriendelijk geheel. Hoe ze dat aanpakken, lees je hier.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Connecteren met jongeren: zo doet theater arsenaal het

11 dec. 2024

Een jongerenwerking opzetten met als doel een bredere afspiegeling van de Mechelse bevolking in de zaal te krijgen. Daar werkte theater arsenaal de afgelopen jaren naartoe. Wat steek jij op van hun parcours?

Meer lezen
Verslag kennisevent

Onderwijs als partner in crime: naar een duurzame samenwerking

04 dec. 2024

Door samen te werken met scholen, laat je alle kinderen en jongeren van cultuur proeven. Maar hoe doe je dat, duurzaam samenwerken met scholen? We organiseerden er op 18 november 2024 een event over. Lees hier de voorbeelden en tips die aan bod kwamen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Cultuureducatie bij OKAN-leerlingen: wat is het succesrecept?

26 nov. 2024

Al 15 jaar creëert hij voorstellingen met OKAN-leerlingen. Met anderstalige nieuwkomers dus. Dat maakt van Pol Coussement, de algemeen coördinator van Passerelle, de ideale man om te polsen naar zijn succesrecept voor deze doelgroep.

Meer lezen
Kennisdossier

Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2024

22 nov. 2024

Ook in 2024 organiseerde publiq de Roadtrip Cultuureducatie. Met drie evenementen verkenden we diverse thema’s binnen het brede begrip cultuureducatie. Blik samen met ons terug op deze editie en ontdek alle verslagen.

Meer lezen
Onderzoek

Match je werking met het onderwijs

12 nov. 2024

Cultuurorganisaties en scholen werken bijna dagelijks samen. Maar hoe begin je eraan? En hoe kun je je bestaande praktijk verbeteren? Een publicatie van DCJM bundelt de belangrijkste inzichten van cultuureducatoren.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Hoe kan jìj ervoor zorgen dat het van mìj is?

30 okt. 2024

Jongeren zelfstandig laten creëren - hoe doe je dat? Vier richtlijnen om vrij mee om te springen.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Traditie is voortdurend in transitie

30 okt. 2024

Hoe gaat het Amsterdamse Rijksmuseum om met beladen kunstwerken?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

"Wat doet die meneer aan dat kruis?"

30 aug. 2024

Met het project ‘De Kunstbrug’ liepen het Leuvense Museum M en basisschool Mater Dei een bijzonder parcours: zes jaar lang werd het museum een gedeelde leerplek voor leerlingen, leerkrachten en museummedewerkers.

Meer lezen