Meer dan 2000 jongeren van 16 tot 30 werden in het najaar van 2016 door BILL gevraagd naar hun goesting in cultuur, hun invloedsfeer, hun tijdsbesteding en gewoontes op vlak van vrije tijd. Daaruit bleek dat 83% van de jongeren graag meer aan cultuur zouden willen doen. Misschien helpen onderstaande inzichten uit het onderzoek jou om die jongeren te bereiken?

  • Ook jongeren moeten keuzes maken

Niet alleen als volwassenen hebben we soms last van zogenoemde ‘dubbele boekingen’, maar ook jongeren moeten keuzes maken. Niet minder dan 72% van de ondervraagden geeft namelijk aan te moeten kiezen tussen verschillende activiteiten in hun vrije tijd. Tijd is dus de voornaamste drempel die onze jongeren tegenhoudt (64%), maar ook het beperkte budget vormt een grote hindernis (46%).

  • Sociale media zijn de sleutel

Wil je de jeugd naar je activiteit lokken? Zet dan bovenal in op sociale media (en het liefst op Facebook of Instagram), want maar liefst 78% van de ondervraagde jongeren volgen via die weg de organisaties waarin ze geïnteresseerd zijn. Toch zien we dat ook affiches en flyers of aanbevelingen en reviews zeker goede overtuigingsmiddelen zijn. Nieuwsbrieven, online databases of reclame in kranten en tijdschriften zullen hen dan weer het minst snel over de schreef trekken.

  • Communiceer persoonlijk, bondig, maar duidelijk

Hebben ze tijd en zijn ze jouw activiteit tegengekomen op Facebook, dan willen ze de info daarover vooral kunnen lezen in een duidelijke en toegankelijke taal. Communiceer daarom uit naam van je organisatie, ga niet onnodig uitweiden over details en kies voor taalgebruik dat aansluit bij dat het publiek dat je wil bereiken.

  • Focus op plezier en gezelligheid

68% verkiest een lokale fuif met vrienden boven een concert hun favoriete artiest alleen. Ook gaat 64% liever naar een schlagerfestival met kameraden dan met hun ouders naar een festival. Gezelschap en gezelligheid is onontbeerlijk. Dat is de reden waarom meer individualistische activiteiten, zoals naar een museum gaan of een ballet- of theatervoorstelling kijken, doorgaans minder goed scoren bij jeugd.

Wil je nog meer te weten komen over het onderzoek? Klik dan op deze link om het onderzoeksrapport van BILL te downloaden.